Har følelser for en pige på efterskolen - kan I råde mig?
Kære brevkasse. Først vil jeg lige sige tak, fordi I har denne brevkasse, og bruger tid på at svare os fortvivlede unge.
Jeg er en glad dreng på 18, og går på efterskole. Det var på Efterskolen denne forelskelse startede. Det startede med øjenkontakt, som gik videre til smil.
Hvis jeg skal være 100% ærlig, tror jeg, det er min første rigtige forelskelse.
Men problemet ligger/lå i, at jeg ikke kan snakke med hende, som jeg kan med andre piger. Jeg bliver nervøs og kan ikke sige noget som helst. Det har virkelig fanget mig. Så vi blev ved med at kigge lidt efter hinanden og smile. Det var faktisk det, det hele lå i. Smil og øjenkontakt. Det stod på først fra nov - dec, hvor hun fortalte mig over Facebook, at følelserne ikke var gengældt fra hendes side af. Det slog mig hårdt, men kom dog over det, fordi jeg netop havde fået "direkte" svar.
Efter Juleferien havde jeg næsten glemt hende, selvom jeg godt vidste, der ville gå noget tid endnu. Men alligevel syntes jeg, hun kiggede lidt efter mig. Tanken gik lidt på, om det var fordi, hun faktisk gjorde det, eller om det var noget, jeg bildte mig selv ind, fordi jeg håbede så meget på det. Inderst inde ved jeg godt, det var håbet, tror jeg.
Der gik lidt tid, og vi er fremme, hvor vi er nu. Det virker, som om at hun kigger efter mig stadig, og jeg er 90% sikker på, at hun gør det. MEN
Hun skriver aldrig til mig på facebook, og vores samtaler har været begrænset.
Vi har ført nogle samtaler, hvor jeg vil mene, at der var lidt flirt inde over.
Det mærkelige er, at jeg faktisk ikke helt ved, hvem hun er. Jeg kender hende ikke helt vildt godt, på grund af at vi har snakket så lidt, desuden er det altid mig, der skal tage initiativet ang. snak og chat.
Jeg kan ikke finde ud af, om jeg er forelsket i hende eller ej. For jeg prøver at se det for 2 sider. Jeg kan da ikke være forelsket i hende, når jeg ikke ved, hvem hun er, men det er nok også mest fordi, jeg ikke ved, hvem hun er, og kun til tider viser sin interesse. Derfor bliver hun automatisk mere interessant. Hun er en pæn pige, og hun ved det godt. Der er mange drenge, der går efter hende, og sikkert også mange drenge der har det ligesom mig.
Men en lille konklusion
Jeg kan ikke finde ud af, hvad det er, jeg har for hende. Jeg kan heller ikke glemme hende, og det killer i maven, hver gang jeg ser hende.
Dette er skrevet ned direkte, efter hvordan jeg tænker. Efter min mening, vil jeg sige, at jeg er forelsket i hende, men som sagt, man kan se det fra de 2 sider. Jeg er virkelig en fortvivlet ungt menneske, der har brug for noget rådgivning og hjælp.
Tak på forhånd ;)
MF, 18 år

SVAR:
Kære MF!
Du er fanget mellem meget modstridende signaler, og det er ikke helt let at gennemskue, hvad der sker. Du har nogle meget velovervejede tanker om det hele her. På den måde er du, ved at beskrive problemet, faktisk ved selv at finde svarmuligheder på dine dilemmaer.
Signalforvirring
Min helt umiddelbare reaktion på din beskrivelse af pigen er: Sig mig engang: Holder hun hof? Ved hun selv, hvor godt hun ser ud, og hvordan hun virker på drenge, og har hun en konkurrence med sig selv om, hvor mange drenge hun kan holde i kog på en gang? Leger hun med dig og dine følelser? Vil du fortsat være en del af det?
Smil og øjenkontakt er tegn på interesse. Og som jeg ser det, udsender hun signalforvirring, når hun både siger nej til dig og så stadig smiler og flirter. Synes hun, det er synd for dig, at hun afviser, og så vil give plaster på såret?
Kendskab til hinanden er vigtigt
Du har meget fornuftige tanker om det, at du ikke rigtig kender hende. Og et forhold handler om 2 mennesker, der vil hinanden som mennesker, som kan lide hinanden og vil hinanden det bedste. Som trives i hinandens selskab. Men vi er alle seksuelle mennesker, og vi ville være mærkelige, hvis vi ikke reagerede på flirt, - som du beskriver det med ”kriller i maven”. Seksualitet hører dog sammen med meget mere, som du selv er inde på, - et godt kendskab til hinanden, - og det er meget flot, at du ønsker at kæde disse to ting sammen.
Giv slip
Mit råd er, at du følger dine egne tanker til ende. Du har klart spurgt hende om hendes indstilling, hvor hun sagde nej. Hun viser interesse, men du ser, at hun gør det samme til mange andre. Hun tager ikke initiativ til samtale med dig. Det gør ondt at erkende, men jeg synes, det virker endnu hårdere at sidde fast som uafklaret.
Nyd samværet med vennerne
Du beskriver dig selv som en glad 18 årig på efterskole. Hold fast i din glæde. Nyd alle de gode sider, der er ved at være ung på efterskole. Sæt dig fri af hendes flirtende magtspil, - hvis hun for alvor vil dig, må hun henvende sig mere seriøst. Se dig omkring: Er der andre mennesker omkring dig, som du nyder at være i selskab med, som du kan have troværdige samtaler med, og som sætter pris på dig, som du er? Brug de sidste måneder på efterskolen til at udbygge samværet og venskabet med disse mennesker.
Mange hilsener fra Margit