Har fnat, hvordan undgår jeg smitte?
Hej jeg har lige fået fnat.. og jeg har så været til lægen og købt nix creme.
Jeg har så været i bad, tørt mig, smurt mig ind fra hals ned til under foden. rent undertøj på og dyne/sengelinnede.
9 timer efter gik jeg så i bad, og tog rent dyne ting på igen + sengelinned og underbukser.
Nu der gået lidt under 24 timer inden jeg satte denne process i gang, og jeg er voldsomt nervøs for hvor fnatten nu sidder?
For kan de sidde på ting jeg har rørt, mine håndtag?
fjernbetjening?
bord? altså, hvorvidt kan det være?
Jeg er er meget meget nervøs og tænker over hver ting, jeg gør og er ved at få paranoia over det, da jeg har haft det i 4 måneder, uden 1 læge fortalte mig det - indtil jeg for nylig fik en ny og fortalte mig jeg havde fnat.
... Nå ja, tager jo selvfølgelig nix creme igen 7 dage efter og gør det samme med sengelinnede, dyne, og underbukser (samme process)
Håber virkelig I vil svare, for ellers får jeg fnat spat.
vh danfnatten, 19 år

SVAR:
Til danfnetten
Behandlingen for fnat består i, at man skal fjerne miden og æggene samt forhindre smitte af andre.
Fnat miden smitter ved tæt personlig kontakt, men også fra tøj og sengetøj. Derfor er det vigtigt, at du fortæller om smitten til personer, du evt har delt sengetøj, håndklæder eller tøj med. De skal også behandles for fnat. Nogle anbefaler, at alle der bor i samme hus som den fnat-smittede behandles.
Det skal du gøre - og ellers tage det helt roligt
Jeg kender ikke til, at miden kan smitte via hårde ting som dørhåndtag. Du behøver heller ikke være nervøs for sofaer og stole, for der har du vel haft tøj på kroppen... Men dit sengetøj og håndklæder skal vaskes på 60 grader, dynen luftes og dit tøj vaskes. Hvis det ikke kan vaskes, kan det lægges i fryseren i et døgn, da dør miden også. Miderne kan kun overleve 1-2 døgn væk fra huden.
Med hensyn til at fjerne miden og æggene fra dig selv, er du som fortalt i behandling med Nix-creme og gentager denne behandling en uge efter igen for at dræbe evt overlevne mider. Du vil stadig kunne opleve kløe i 2-6 uger efter endt behandling, men det betyder ikke, at du stadig er smittet. Hvis du er bange for, at det ikke er væk, kan du evt blive undersøgt af din læge igen. Der er også en lille risiko for, at behandlingen ikke duer, og du skal igennem en ny behandling.
Jeg kan godt forstå, at du nu er nervøs over, hvor fnatten nu sidder, og på om du kan smitte andre. Men dagen efter 1. behandling kan du ikke længere smitte andre, og du skal bare fortsætte med at leve livet som du plejer.
Held og lykke med behandlingen, mvh Signe