Har flirtet – skal jeg lade som ingenting eller gøre noget ved det?
Hej, jeg er en pige på seksten. For snart to år siden havde jeg noget med en dreng, men det sluttede, da han spurgte, om vi skulle komme sammen. Da jeg ikke var klar til et fast forhold, svarede jeg nej tak.
Nu er der gået et stykke tid og jeg er gået hen og blevet en smule forelsket i ham igen, og hver gang, vi ser hinanden f.eks. her til en byfest, snakkede vi sammen, og han virkede meget interesseret i mig. Han fulgte mig hjem og ville kysse mig, men jeg syntes, det virkede forkert, så det ville jeg ikke. Dagen efter skrev jeg til ham, om vi ikke kunne mødes igen, men han svarede mig ikke.
Og så til en festival, så vi hinanden igen og der skete næsten det samme som sidst, vi kyssede bare denne her gang og aftalte at mødes dagen efter, men han dukkede aldrig op på festivalen, men ringede dog, da jeg kom hjem, og der var klokken halv 4 om natten.
Efter festivalen skrev jeg til ham, men han svarede ikke... og så til en anden byfest, så vi hinanden igen og der skete det faktisk det samme igen.. bortset fra, at jeg var der med en veninde. Ham og jeg havde det rigtig sjovt sammen, men da mig og en ven havde kørt en hjem og så kom tilbage, var det ligesom, at han slet ikke ville snakke med mig og var begyndt at flirte med min veninde.. hun afviste ham selvfølgelig, men har ikke snakket med ham siden...
Ved ikke, hvad det her går ud på? Skal jeg lade som ingenting eller gøre noget ved det?
Lullu, 16 år

SVAR:
Kære Lullu
Jeg kan godt forstå, du er forvirret, men jeg kan også godt forstå, hvis han er det. Du har sagt fra ind til flere gange, hvilket er fint, men du har ikke været helt konsekvent.
Det korte svar
Hvis du ønsker at have mere med ham at gøre end bare lidt kysseri og hvis du gerne vil have, det er dig, han er interesseret i og ikke andre, så synes jeg, du skal ta' og gøre noget ved det.
Det er ikke sikkert, han kommer og spør', om I skal komme sammen igen, da han måske tror, han kender svaret. Så må du jo spørge ham, hvis det er det, du vil.
Det lange svar:
Er det det du vil?
Det er vigtigt, at du gør op med dig selv, hvad det er, DU vil. Det kan være spændende at stå og kysse på hinanden og lade hormonerne rase rundt i kroppen. Lige nu flirter I bare og det er ikke holdbart i længden. Derfor skal du mærke rigtig godt efter.
Det er ikke altid det smarteste at begynde at komme sammen med en, man ikke kender særlig godt. Risikoen for at blive såret i sidste ende er stor. Måske du skulle lære ham lidt at kende først og være sammen med ham i andre situationer end festivaler? Hvad med at invitere ham i biografen eller lave noget andet med ham som interesserer jeg begge?
At gå fra venskab til kærester er ofte den bedste måde at skabe den tillid, som det kræver at være kærester. Får I først et godt venskab, er der også skabt en tillid, som er vigtig for det at være kærester.
Prøv at læs nogle af følgende links:
Gode venner
Pigevenner og drengevenner
Den eneste ene
Hvordan kan jeg vide om han virkelig godt kan lide mig?
Håber du nu er blevet lidt klogere på, hvad du skal gøre…
Med kærlig hilsen
Vivian Heintze Dahl