Har en kæreste i drømme - er jeg sindssyg eller normal?
Hej adam og eva. Jeg har skrevet ind til jer før, men jeg stoler på jer, og jeg kunne ikke finde noget i jeres leksikon.
Jeg havde en meget virkelig drøm for to nætter siden omkring en fyr og mig (jeg har ingen anelse om, hvem fyren var), men vi var kærester, og vi kyssede osv. Men efter den drøm drømte jeg igen om den ukendte fyr og om min første fan. Det var så virkeligt, at jeg græd, da jeg vågnede, jeg glæder mig til at sove hele tiden, men nu kan jeg ikke. Jeg tænker 24/7 på fyren og har fået virkelige stærke følelser efter mine drømme om ham (ved som sagt ikke, hvem det er). Jeg tror, jeg er forelsket og ikke ligesom, hvis man er forelsket i sit idol eller i en bogkarakter, men mere som hvis det er i en rigtig person. Jeg skriver alle mine drømme ned, her er noget af min ene, så I kan se, hvad det drejer sig om:
"Han kommer ind for at sige godnat. Jeg kysser ham godnat og presser mig ind mod ham, han presser sig ind imod mig og kysser igen. Vi stønner. Han tager mig under mine knæ og løfter mig blidt over på bordet, jeg vender mig om mod Tristan og roder ham i håret, som jeg altid gør. Han griner og skubber min hånd væk, jeg vender mig nu om mod *ukendt* igen og han kysser mig... Min far rømmer sig henne fra skrivebordet og siger at *ukendt* lige skal komme og se noget på hans computer. Farmor, Tristan og jeg griner lavmælt."
Når jeg tænker på drømmen, rødmer jeg og bliver glad, og nu glæder jeg mig hver nat til, at jeg måske ser *ukendt* igen<3
Jeg er virkelig forelsket i ham, selvom jeg ikke ved, hvem han er <3
Er det normalt, at jeg ser ham som min rigtige kæreste? Og at jeg ser mig selv og ikke single?
Vh 13 om 28 dage gammel pige :)

SVAR:
Kære 13-årige – lige om lidt.
Tak for din åbne fortælling til AdamogEva.dk om dine meget personlige drømme og alt det dejlige, du oplever, mens du sover.
Det lyder til, at ”drømmemesteren” inde i dig har travlt med at lave billeder om din seksualitet, og at det foregår på en dejlig måde, så du næsten hellere vil sove end være vågen; så skønt er det for dig.
Din seksualitet er ved at vågne
Jeg forstår også, på det du fortæller, at du er lidt bekymret, om det nu er normalt. Jeg tror, det handler meget om, at din seksualitet vågner, og du får i glimt vist, hvor fantastisk den kan udfolde sig i dit voksenliv. Jeg tænker, at ”drømmemesteren” henter stof til dine drømme fra både tv, film, blade og hvad du ellers ser/hører i dine omgivelser. Det arbejder alt sammen i underbevidstheden og bliver blandet sammen til dejlige drømme for dig lige nu og skaber stærke følelser på samme måde som en forelskelse.
Det er alt sammen også et resultat af kvindelige kønshormoner, der blomstrer og skaber dig om fra at være barn til at være voksen kvinde. Jeg forstår på dig, at det er en ny erfaring – en ny følelse for dig – og at du har sunde grænser indbygget i dig for, hvad der er passende hvornår. (Far afleder – rømmer sig – kalder kæresten væk – det er måske for tidligt at gå så langt?)
Du lyder ikke sindssyg
En dreng kan få sædafgang i forbindelse med morgenvågning og dejlige drømme. En pige kan få orgasme, mens hun sover – uden bevidst at have tænkt eller gjort noget som helst. Det er helt normalt.
At det ikke er en person, du kender, der indgår i drømmen sammen med dig – det er ikke vigtigt, tænker jeg. Han er jo derude et sted, ham du senere finder i virkeligheden. At du har mere lyst til at sove end at være i virkeligheden lige nu, hvor det er så stærkt, det du drømmer, det giver da god mening :-)
Alligevel vil jeg opfordre dig til at deltage meget i det virkelige liv, så du møder andre jævnaldrende unge og holder fast i gode venskaber.
Tillykke med din vågnende seksualitet, glæd dig over den fantastiske gave, som den er – og pas godt på den, så ingen stjæler den fra dig eller misbruger din tillid.
Måske kan du også få noget ud af at læse svar til en pige, der lever i en drømmeverden: Lever i en fantasiverden – er det almindeligt?
Kærlig hilsen
Else Ø. Andersen