Hans temperament ødelægger vores forhold - hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Hej AdamogEva!

Jeg skriver, fordi min kæreste og jeg har nogle problemer, vi går og bøvler med! Vi har været sammen i 1½ år, faldt pladask for hinanden på højskole og har det bare rigtig godt sammen!

Min kæreste har dog bare et temperament, som i nogle situationer gør det meget svært for os begge. Det er heldigvis ikke så tit, at det virkelig kommer til udtryk, men når så det sker, er resten af vores aften ødelagt og vi kan slet ikke finde hoved og hale i det!

Det kan være den mindste lille ting, han kan blive irriteret over - og i stedet for at stoppe den efter kort tid, bliver han bare ved med at surmule og være irriteret! Han siger, det er normalt for mænd at reagere sådan og giver som regel altid mig skylden og er i de situationer helt barnlig og slet ikke til at kende!

Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre og ikke gøre - jeg plejer som regel at prøve at stoppe den, inden den kører for langt ud og gi ham chance for, at vi totalt glemmer det ... Men han har så svært ved at starte på en frisk og bliver ved med at sidde i det der surmulehjørne ...

Jeg elsker ham rigtig højt, men hans temperament ødelægger meget for os! Hvad skal jeg gøre? (Han snakker selv om, at han vil prøve at gå til psykolog)

Hilsen pige, 23 år

SVAR:

Hej!

Tak for din mail til AdamogEva, hvor du beskriver det problem, du og din kæreste oplever med din kærestes temperament. Det lyder til, at du er frustreret, og det kan jeg godt forstå.

Hans reaktion er ikke normal

Først vil jeg sige, at det ikke er en normal måde at reagere på – heller ikke for mænd. Det lyder til, at det ødelægger noget i jeres forhold, og sådan skal det ikke være. Man siger jo normalt, at man ikke skal gå ind i et forhold med et ønske om at ændre sin partner, men det er helt okay at ønske en ændring i forhold til uhensigtsmæssige mønstre og reaktioner, der kan være skadelige for forholdet, og det er lige netop sådan, jeg opfatter din kærestes vanskeligheder med at styre sit temperament.

Ud fra din mail har jeg lidt svært ved at gennemskue, hvordan din kæreste selv forholder sig til sit temperament. Synes han også, at det er et problem? Jeg opfatter hans påstand om, at det er normalt for mænd at reagere, som han gør, som en undskyldning for hans reaktion, men samtidig skriver du, at han selv har overvejet at opsøge en psykolog. Jeg synes, det er vigtigt, du gør det klart over for ham, at du synes, det er et problem, som der skal findes en løsning på.

Hvad gør det ved dig?

Jeg vil også gerne bede dig overveje, hvad det gør ved dig, når han reagerer, som han gør. Du skriver, at han ofte giver dig skylden for hans reaktion, hvilket jeg kunne forestille mig må være svært for dig at få at vide, og i mine ører lyder det urimeligt. Prøv at mærke efter, hvad det gør ved dig og glem hans følelser et øjeblik. Gør det dig ked af det/sur/skuffet/såret? Er du selv klar over hvilke følelser, det vækker i dig, og er han klar over hvilke følelser, det vækker i dig?

Ud fra din mail får jeg det indtryk, at du godt kunne komme til at glemme dig selv lidt, når du påtager dig rollen som ’fredsmægler’ og prøver at redde jeres aften. Prøv at fortælle ham om de følelser, du oplever. Jeg er sikker på, han ikke har et ønske om at såre dig, og måske kan det gøre en forskel, hvis du fortæller ham, at det er lige netop det, du oplever, når han giver sit temperament frit spil. Det er også tilladt at sige til ham, at du ikke har lyst til at bruge aftenen sammen med ham, hvis han er i sådan et humør, selvom det kan være svært at sige.

En ’hård’ følelse kommer ofte som et resultat af en ’blød’ følelse

Jeg kender ikke grunden til, at din kæreste bliver irritabel og sur, men du skriver i din mail, at det kan være den mindste lille ting, der sætter det hele i gang. Ofte gør det sig gældende, at en ’hård’ følelse (som f.eks. vrede eller aggressioner) opstår som et resultat af en ’blød’ følelse (som f.eks. sårethed eller angst).

Det er ikke sikkert, det gør sig gældende for din kæreste, og det kan godt være, at hans irritation opstår ’ud af det blå’, men du kunne overveje at spørge ham, om der egentlig ligger en ’blød’ følelse til grund for hans reaktion. Det gør sig ofte gældende for mænd, da det kan være svært at sætte ord på disse følelser, og i stedet kan de komme til udtryk som en ’hård’ følelse.

At tage ansvar for sine egne handlinger

Det er vigtigt, at din kæreste indser, at hans reaktioner har konsekvenser for jeres forhold. Det kalder man i familieterapien for relationel etik, hvilket omhandler hvorvidt de enkelte familiemedlemmer påtager sig ansvaret for sine egne handlingers påvirkning på de andre i relationen. Ud fra din beskrivelse af et typisk forløb over et irritationsudbrud, lyder det, som om du (i kærlighed) påtager dig ansvaret for, at din kærestes følelser ikke udvikler sig yderligere og påtager dig ansvaret for at vende tilbage til den gode stemning. Det er vigtigt, at din kæreste indser, at hans temperament er hans eget ansvar.

Det betyder dog ikke, at I ikke kan tage kampen op mod det sammen. En måde din kæreste kan tage ansvar for sit temperament kunne være, at han opsøger en psykolog, som du selv skriver. Der er udviklet ’styr din vrede’-kurser og -forløb, som netop henvender sig til folk, der har svært ved at styre sit temperament.

Værd at kæmpe for

Jeg hæfter mig ved, at du i din indledning skriver, at I bare har det rigtig godt sammen! Det er det bedste udgangspunkt for sammen at kunne tage kampen op mod din kærestes temperament – og det er lige netop det, I skal gøre. Som kærestepar og måske kommende ægtepar skal I sammen kunne kæmpe mod alle de udfordringer, der opstår. Betragt denne kamp som træning til de kampe, der måtte opstå senere, og hæft jer ved Jakobs ord i Det Nye Testamente om, at vi skal glæde os over at opleve vanskeligheder og problemer, fordi vores tro vokser og vi vokser i modenhed, hvis vi holder ud gennem prøvelserne. Dette gør sig gældende for vores trosliv, men er lige så sandt i vores parforhold.

Rigtig meget held og lykke!

Kærlig hilsen
Niels Peter Nielsen