Han var utro – skal vi fortsat være kærester?

Vis spørgsmål

Hej.

Min kæreste eller eks-kæreste og jeg har haft en del problemer med hensyn til, hvorvidt vi synes, vi skulle være sammen. Det ene sekund har han godt kunne bruge mig, andre gange ikke. Det skiftede fra dag til dag, og det gjorde mig rigtig ked af det, da vi havde været sammen i et år. Jeg begyndte selv at tvivle på forholdet og på, om jeg selv kunne holde til det psykisk.

Vi havde holdt en pause, men blev enige om, at vi skulle være sammen igen. 5 dage efter skriver han, at han vil snakke med mig, og jeg er godt klar over, at han vil slå op. Der gik 5 dage, før vi fik snakket.

Jeg slår så op, da jeg ikke kan holde til det mere. Vi bliver enige om, at vi skal være venner, men inderst inde vil jeg ham jo gerne, men er træt af at blive såret.

Efter vi havde været sammen som venner hele dagen, eller venner – det ved jeg ikke, for vi kunne ikke lade være med at kysse hinanden – så fortæller han, at han har været sammen med en anden 6 dage tidligere. Hun har givet ham et blowjob i fuld tilstand. Han fortryder det rigtig meget og vil gerne være sammen med mig. Han siger, han ville slå op for at beskytte mig. Han fortæller, det er gået op for ham, at jeg er den, han vil være sammen med, at han elsker mig og ikke vil miste mig.

Han er rigtig, rigtig ked af det.

Nu ved jeg ikke, hvad jeg skal gøre, for han vil gerne være min kæreste. Men jeg er så forvirret, for han har jo bevist, jeg ikke kan stole på ham. Men vi har det jo så fantastisk, når vi er sammen, vi kan være os selv 100%, og han er klart den person, jeg har det allerbedst med. Men jeg ved simpelthen ikke, hvad jeg skal gøre? Skal jeg tage ham tilbage?

Har I nogle gode råd?

Tak på forhånd.

A, 16 år

SVAR:

Kære A

Tak for dit spørgsmål – det er godt, du tager dig selv og dit liv alvorligt og søger råd, når du er i tvivl.

Forståelig tvivl og frustration

Jeg kan godt forstå, at du er frustreret og i tvivl. På den ene side har du det dejligt med din kæreste, når I er sammen, og på den anden side kan du ikke stole på ham og er blevet såret, når han ikke vil dig.
Du spørger, om du skal tage ham tilbage. Den endelige beslutning ligger jo hos dig, men her kommer lige nogle ting, du skal tage med, når du beslutter dig:

Vil han dig?

Allervigtigst skal du huske, at du er noget ganske særligt. Du er en værdifuld ung kvinde, som fortjener at blive taget alvorligt, og som fortjener en kæreste, der gerne vil være sammen med dig hele tiden. Din kæreste/eks-kæreste behandler dig ikke ordentligt, når han slår op i tide og utide, og når han er sammen med en anden pige. Når han opfører sig sådan, stiller jeg spørgsmålstegn ved, om han faktisk er rigtig interesseret i dig. Ét er de ting, han siger – men enhver kan finde på alt muligt pænt at sige. Det er, hvordan han opfører sig overfor dig, som viser, om han faktisk er interesseret.

Det er ikke din skyld!

Og pas nu på med at tage det, som om det betyder, at der er noget galt med dig. Det er hans problem, hvis han ikke er interesseret, ikke dit. De gange, han har såret dig ved at slå op, og at han nu har været sammen med en anden pige, giver minus på jeres tillidskonto. For at du kan få tillid til ham igen, kræver det en masse plusser på tillidskontoen, og spørgsmålet er, om ikke minuset er blevet for stort til, at du kan få tillid til ham igen? Nogle gange kan vi komme til at hænge fast i et forhold, som ikke er godt for os, bare fordi alternativet (at stå uden en kæreste) er for skræmmende. Det er svært at give slip på en, som du har investeret meget i i løbet af et helt år. Men det er heller ikke givende for dig selv at holde fast i noget, hvor du ikke ved, om du kan holde til det psykisk (dine egne ord). Det lyder ikke som et sundt forhold.

Gå efter et sundt forhold

Og du fortjener et sundt forhold. Du fortjener en fyr, som ønsker at være sammen med dig hele tiden, ikke bare på de gode og spændende dage. En som sætter pris på jeres forhold og ikke tager det for givet. Du skal ikke slå dig til tåls med mindre. Husk på, at du er værdifuld – med eller uden kæreste. (Vil du vide mere om selvværd, kan du evt. læse denne artikel: Hvad er jeg værd?)

Du kan også læse denne artikel: Skal jeg blive eller gå fra min kæreste? for at få nogle input til dine overvejelser.

Jeg håber, det var en hjælp til din beslutning. Held og lykke med det!

Kærlig hilsen
Maria