Han tror jeg har en anden - hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Lyder nok ikke som det største problem, men det er det virkelig for mig. I dag har min kæreste og jeg været sammen i snart 6 år.

Da vi havde været sammen i 3 måneder, skrev han med den kvinde, han var gået fra et halv år forinden og har to børn med. Han skrev, han ønskede et forhold med hende igen og at han elskede hende. Jeg var fra min kæreste i en måneds tid, hvor vi havde dagligt kontakt men ikke sås. Vi fandt sammen igen. Jeg havde svært ved at stole på ham de første par år. I dag stoler jeg fast ud på ham, og jeg elsker ham rigtig højt. Jaloux kan jeg blive engang imellem, men det er ikke noget, der kører over flere dage.

Problemet, som går mig på og som, jeg føler, skærer i vores forhold, er, at han tror, jeg har en anden. Det har været sådan i snart halvandet år.

Sætninger som: "du har sikkert en anden", "ved du har en anden”, "gå nu ud og *** med ham, du elsker", "sig til mig, hvis du har en anden" og lignende, hører jeg flere gange om ugen. Det går mig virkelig på. Nogle gange spiller han hård, når han siger det, andre gange virker han meget ked af det.

De første par gange var jeg målløs og reagerede med omsorg, kærlige ord, kys og kram. men bliver sur nu, er så træt og opgivende og går min vej nogle gange. Han er begyndt at bruge den mod mig med sex. Han mener, at grunden til, at jeg ikke har lyst til sex nogle gange, er, fordi jeg har en anden. Tror problemet ligger i, at det ikke tænder mig at blive mindet om hele tiden, at han mener, at jeg har en anden.

Min kærestes beskrivelse af mig: Flirter med andre fyre i byen, med mine øjne kun.

Mine ærlige veninders beskrivelse af mig: Tilbageholdende over for andre fyre. Giver ikke krammer til andre fyre, som er en del af vennekredsen.

Min kærestes venner: Virker tit sur. Tror det kommer af, at hvis hans venner spørger mig om noget, siger jeg tit bare: Ja, nej, måske, ved jeg ikke, for at min kæreste ikke skal beskylde mig for at flirte med sine venner.

Det er virkelig frustrerende, kan ikke holde det ud. Hvad skal jeg gøre??

MK, 22 år

SVAR:

Kære Mk

Jeg kan godt forstå, du er frustreret. Det lyder ikke til, at det er let for dig at finde ud af, hvordan du skal opføre dig.

Er der noget om det?

Når jeg starter med at spørge sådan, så er det ikke fordi, jeg ikke kan læse det, du senere skriver, om at der virkelig ingenting er. Jeg spørger alligevel, fordi det kan være godt lige at overveje, hvad mon det er, der gør, han får de tanker. Hvorfor har han den mistillid til dig?

Når det er sagt, så kan jeg jo godt se, at det, at han har den mistillid, jo netop kan betyde, at du får mindre lyst til at have kontakt med ham og at have sex med ham. Du beskriver også, at du prøver at virke afvisende overfor hans venner, sådan at han ikke skal kunne sige noget om din måde at kontakte dem på.

Hvorfor har han så stor mistillid

Dernæst overvejer jeg, hvorfor han har så stor mistillid. Har han været i forhold tidligere, hvor han er blevet bedraget? Har han haft en kæreste eller flere kærester, der efter nogen tid har droppet ham. Sådanne oplevelser kan jo nogle gange betyde, at man ser spøgelser i nye parforhold.

Jeg kan næste regne ud, at når han har 2 børn med en tidligere kæreste, som han var sammen med for 6 år siden, så må han være noget ældre end dig. Er han mon nervøs for, at du i virkeligheden ikke vil ham, fordi han er ældre end dig? Går han mon rundt og tror, at du da i virkeligheden vil have en yngre fyr?

Nogle gange sker der det, at den man lever tæt sammen med, ikke rigtig tør sige, hvad der er galt, eller måske ikke selv helt er klar over, hvad der er galt. Så måske mærker han bare, at noget går ham på og så bliver det mest udtrykt overfor dig som beskyldninger.

Er der sket andre afgørende ting i hans liv?

Med dette spørgsmål tænker jeg på, om han f.eks er blevet fyret? – Har en depression? – Har problemer med sine børns mor? – Problemer med sine børn?

Som du kan se, kan der måske også være andre ting, der går ham på og som så bliver omsat til dumme beskyldninger mod dig.

Negative kommentarer bliver til virkelighed

Som du selv er inde på, så ender den slags beskyldninger jo med at få en betydning for forholdet. Du begynder at passe på ikke at gøre noget forkert. Du bliver måske mindre talende. Du virker mere nervøs. Du mister lysten til sex, og så videre. Alt sammen noget han så kan tolke, som at du har en anden.

Der er simpelthen kun én vej, og det er at få etableret en samtale, hvor du får ham fortalt, hvad det gør ved dig, at han siger, som han gør. Hvor du måske viser ham dette brev og taler med ham om det, jeg har skrevet, og på den måde prøver at få ham til at forstå, at det han gør faktisk er ødelæggende, og at hvis det ikke stopper, så kan det jo ende med, at I må gå fra hinanden. Ikke fordi der er en anden, men fordi mistilliden tager livet af jeres forhold.

Jeg håber, du kan bruge mine tanker.

Venlig Hilsen

Steen Kruse