Han slog op – hvordan kommer jeg videre?

Vis spørgsmål

Hej, min kæreste har slået op med mig for tre dage siden og gjorde det over SMS. Han mente, at han ikke kunne give mig, hvad jeg fortjener. Vi havde været sammen i næsten 2 år, og lige nu er mit hjerte totalt knust. Jeg savner ham og vil bare gerne fortælle ham, hvordan jeg føler og få ham til at fortælle mig, at alt nok skal gå og hjælpe mig videre – det har jeg selvfølgelig ikke tænkt mig at gøre. Han ignorerer mig, og jeg er bare stoppet med at ringe og skrive efter den dag, hvor han slog op.

Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre; jeg vil så gerne have ham tilbage, men samtidig vil det ikke være det samme efter det her. Jeg er så ked af det, og jeg ved, at han elsker mig stadig, fordi bare for en uge siden talte vi med hinanden, og han fortalte mig alt, hvad han elsker ved mig. Jeg ved, han mente det godt og har gjort det af kærlighed til mig, men måden han har gjort det på er forfærdelig, og jeg ville så gerne bare snakke med ham.

Jeg er begyndt at tænke på, at han ikke er min mere, og jeg ikke er hans længere, og derfor kan han gå i seng med andre, og det er okay. Jeg tror dog, der går tid, inden han går ud og prøver at finde en ny, fordi jeg ved, han stadig elsker mig, men jeg er bange for, at jeg bliver helt vildt knust, når han finder en anden. Det gør så ondt at tænke på.

Hvordan skal jeg komme videre og håndtere mig selv? Hvad skal jeg gøre for at stoppe med at tænke på, at han er fri til at have sex med andre end mig? Jeg har altid troet, at det skulle være ham og kan ikke forstå, hvorfor han ikke har talt med mig om det problem, han følte vi havde.

A, 18 år

SVAR:

Kære A

Savn og sorg

At miste en kæreste, som man har kendt i så lang tid og været så vild med, giver et stort savn og en sorg. Så det er helt naturligt, at det er så hårdt, og at det overhovedet ikke er rart. Man kan ikke tænke på andet; man savner ham, og ingenting giver mening uden ham. Samtidig er det også svært ikke at få svar på de spørgsmål, som du sidder med. Du kan ikke forstå, hvordan han kunne slå op, når han lige inden havde fortalt, hvor højt han elsker dig. Du finder ikke ud af, hvad hans begrundelse var for at slå op, og når han ikke svarer dig, viser han også, at han ikke ønsker kontakten lige nu.

Brudt tillid

Du siger det selv så klogt, når du ønsker ham tilbage, men samtidig også ved at jeres forhold aldrig vil blive det samme som før. Du var fuld af tillid til hans kærlighed, hans ord og det han lovede dig - og lige pludselig så river han tæppet væk under dig. Så hvordan skulle du stole på, at det gælder, hvis I finder sammen igen.

Dilemma

Men du står i et dilemma, som ofte opstår, når man har kærestesorg: Hvordan skal jeg give slip og komme videre, når jeg længes sådan? Du kan ikke tvinge dig selv til at komme videre – du må lade dine følelser få plads og være så ked af det, som du nu har brug for. Du er ikke den første med en tung kærestesorg, og heller ikke den sidste. Når det er sagt, så skal du prøve at se, hvad ellers der giver dig mening i dit liv. Fx veninder, sport, familien, hunden, musik, at være kreativ el. lign. Prøv at flytte dit fokus derhen og brug tid med dem/det. I starten vil det stadig føles tomt og som en erstatning for din kæreste, for du tænker fortsat på ham, men som ugerne går, vil tankerne om ham fylde mindre.

Sex skaber øget sårbarhed

Det svære ved at have vist sårbarhed og totalt hengivenhed til et andet menneske, som man gør, når man har sex, er, at man bliver så såret, når forholdet går i stykker. Det er hårdt at forestille sig, at han finder en anden og er helt tæt med hende. For at stoppe de tanker må du hjælpe dig selv til at sige: “Det er ok, at jeg bliver så ked af at tænke på det, og nu må jeg lige flytte fokus til noget andet.”

Tanker og følelser hænger sammen. Dine tanker kan du selv styre, men dine følelser kommer på baggrund af dine tanker. Så du skal øve dig i at tænke på noget andet. Du kan evt. læse lidt mere i et svar til en anden: Kæreste har slået op – hvordan skal jeg blive glad igen?

Vi har et helt tema om kærestesorg, hvor du kan finde flere artikler og svar til andre, som måske kan give dig inspiration til vejen videre frem. Især anbefaler jeg dig at læse artiklen Jalousi og kærestesorg.

Og så ønsker jeg dig det bedste. Husk, du er ikke den eneste, der har følt sig så såret, men alle andre er med tiden på den ene eller anden måde kommet videre. Det gør du også, du skal bare finde din vej.

De bedste hilsener
Camilla