Han kan kun li’ mig som ven – hvad gør jeg?
Hej Adam og Eva. Jeg er en pige på 14 år og går i 8. klasse. Jeg er rigtig vild med en dreng fra min klasse. Nå, men ham, jeg er vild med, er vild med en anden pige; hun går bare en årgang over os.
Jeg er lidt usikker på, om denne her fyr godt kan lide mig. Jeg har godt kunnet lide ham længe. Han ved, at jeg er vild med ham, men han kan bare ikke lide mig. Han synes, jeg er en god ven, men så heller ikke mere. Men han kigger nogle gange på mig. Når jeg opdager, at han kigger på mig, kigger jeg self. tilbage, men idet jeg kigger på ham, kigger han hurtigt væk, eller også stirrer han på mig med løftede øjenbryn.
Er der en måske en smart måde, hvor man nemmere kan finde ud af, om han er vild med mig? Nogle ideer til, hvad jeg kan gøre, for at han måske kan lide mig?
PS: Jeg gider ikke ændre mig, da jeg hellere vil have, at han skulle kunne lide mig for den, jeg er
Hilsen den usikre tøz

SVAR:
Kære “usikre tøz” på 14
Usikre tøz – den betegnelse, du der giver dig selv, skal du ikke tage alt for alvorligt. Det lyder som en helt normal situation for mange piger i din alder, men det hjælper selvfølgelig ikke dig. Jeg siger det blot, for at du skal vide, at også andre er kommet videre efter at have været i en lignende situation.
Du oplever at blive udkonkurreret af en pige fra 9. klasse. Det sker faktisk ofte, at drenge i din alder forsøger at “indfange” en ældre pige – hvorfor? Mit gæt: Måske mere moden, mere udviklet, mere erfaring, men jeg tror, du måske ved det bedre.
Sats på det gode venskab
Du skriver bl.a., at drengen, du er vild med kun, kan lide dig som ven og ikke mere. Det er slet ikke så ringe med gode venner. Når du er teenager på 14 år, og muligheden i forhold til pågældende dreng “kun” er et venskab, skal du ikke se det som noget dårligt, men noget du/I kan have stor glæde af. Når I ikke er kærester, kan I være mere fri i forhold til andre venner, og der er også andre forpligtelser forbundet med kæresteforhold end et venskab.
Et godt venskab kan udvikle sig til mere
Hvordan finder du ud af, om han er vild med dig? Tålmodighed, lad være med at forhaste dig, fordi du vil ha’ ham, nyd venskabet med ham. Nyd også venskabet og samværet med de andre venner, og så vent og se, om jeres forhold engang udvikler sig til noget mere. Tag dine “skyklapper” af og du vil se, at din verden også er fyldt med andre skønne fyre, og måske også én, der vil få øje på dig.
Hvem er jeg??
Der er noget af det, du skriver, jeg ikke helt kan komme fra, for hvad mener du, når du skriver: Gider ikke ændre mig ... osv ??
Du skal ikke ændre dig for at behage en kæreste, men kun gøre det, hvis du selv føler dig bedre tilpas med det. Det kan være rigtig godt selv at standse op og tænke igennem, hvordan jeg er.
- Hvordan virker jeg på andre?
- Har jeg en adfærd, som gør andre glade, eller spreder jeg dårlig stemning?
- Hvilken opfattelse vil jeg gerne, at andre skal have af mig?
- Hvordan vil jeg gerne være som kæreste?
- Vil jeg stadig prioritere tid sammen med venner, hvis jeg får en kæreste?
Der er mange tanker, som kan være rigtig gode at overveje, inden du står i situationen, for et gammelt ordsprog siger: “Kærligheden gør blind”, og det er ganske vist. Derfor er min opfordring til dig: Udnyt ventetiden til disse overvejelser, så vil du blive bedre rustet, når tiden kommer.
Du kan også læse nogle artikler her på siden, som kan være til inspiration i dine overvejelser:
Pubertet – en ekstrem forvandling
Er der nogen, der kan li’ mig?
Den eneste ene
Forelsket – en fantastisk følelse
PS: Husk vennerne, selvom du får en kæreste. Så er de der også som støtte, hvis kæresten skrider. Læs mere om det her:
Pigevenner og drengevenner
Gode venner
Hilsen Jytte Haven Nørgård