Han holder aldrig, hvad han lover. Hvad gør jeg?
Min kæreste og jeg bor sammen i en stor 2 værelses lejlighed med vores hund og kat.. Jeg er studerende og han er maler.. Jeg har et problem med min kæreste, da han aldrig holder hvad han lover.. Det gælder ikke kun mig, men også hans familie..
Jeg ligger lige nu syg med lungebetændelse, og han er ikke særlig sød til at hjælpe mig, mens jeg er syg! Han lover, at han nok skal gå ud med hunden om morgenen, men gør det ikke.. Han gider ikke lave mad til mig, selv om jeg er syg.. "Det er normalt mig, der gør det", så det er han ikke villig til at gøre..
Han respekterer ikke, når jeg siger, at der er noget, jeg ikke vil.. Der bliver han normalt sur eller siger, at jeg er for snæversynet.. Jeg elsker ham utrolig højt og ved, at han også elsker mig.. Men der er bare ikke gensidig respekt, og han har brudt min tillid, fordi han aldrig holder, hvad han lover.. Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal gøre, da det virkelig er ved at æde mig op indefra.. :(
Ud over det nedgør han mig, fordi jeg er studerende, og han er ikke uddannet maler.
Der er også 2 piger, som jeg virkelig ikke kan li, fordi de konstant lægger an på ham.. Jeg har prøvet at snakke med ham om det; men han siger bare, at han jo ikke gør noget alligevel.. Og så ignorerer han ellers mit ønske om ikke at se dem mere og låner dem penge og tager i byen med dem osv. Jeg er meget jaloux, men også mest fordi han ikke giver mig nogen grund til at skulle stole på ham, da han jo konstant bryder sine løfter.. Jeg er meget fortvivlet og håber, at der er noget at gøre andet end at gå fra ham.
Mvh. En meget ked og skræmt kvinde.. 20 år

SVAR:
Kære ked af det og skræmte kvinde!!
Tak, fordi du vil komme med dit spørgsmål til Adamogeva.dk!
Det virker slet ikke til at være let for dig det her, og jeg håber derfor, jeg kan være til hjælp!
Du fortæller, at din kæreste ikke kun bryder løfter over for dig, men også overfor hans egen familie. Det virker til, at det ikke kun er din opfattelse af ham – at han ikke holder hvad han lover – men at det er et generelt kendetegn ved ham.
I forbindelse med at du har været syg, lover han at lufte hunden, men gør det alligevel ikke. Han vil heller ikke lave mad til dig, nu hvor du ikke selv har overskuddet til det.
Desuden føler du heller ikke, at han respekterer dig, når der er noget du siger, du ikke vil.
Vi har alle brug for tætte relationer
En anden side af dit problem er, at han tager i byen med andre piger. Han mener ikke, der er noget i vejen for det; men du vil faktisk helst have, han lader være. Du bliver jaloux, fordi han ikke har vist dig tillid og konstant bryder sine løfter.
Du indleder din henvendelse med at skrive i titlen ”Han holder aldrig, hvad han lover”. Det giver mig tanker om, at han ikke er speciel rar at være sammen med. Hvorfor tænker jeg det? Jo, vi har alle brug for tætte relationer til andre mennesker. Tætte relationer, der bygger på tillid. Ved at han aldrig holder hvad han lover, bryder han tilliden og dermed også muligheden for en tæt relation. Du vil altid føle, at du skal være "på vagt".
Du skriver også, at I elsker hinanden; men at der ikke er gensidig respekt, og han har brudt din tillid. Du skriver faktisk, at det er ved at æde dig op indefra!
Kærlighed og respekt hænger sammen
Hvis jeg skal være helt ærlig, så synes jeg ikke, det hænger helt sammen. Hvordan elske èn, man hverken har respekt for eller tillid til, og for den sags skyld nedbryder dig i en sådan grad, som han gør? Hvad lægger du selv i det, at elske?
I bor sammen, hvilket for mig betyder, at jeres forhold er ret seriøst. I deler hjem og har to husdyr sammen. Det er flere ting, der gør, at det måske ikke er så simpelt et forhold at komme ud af og heller ikke let at ændre på, når han ikke virker imødekommende og respektfuld overfor dine overvejelser og ønsker.
Uden tillid og respekt bliver forholdet usundt
Jeg er klar over, at det aldrig er nemt at sætte tingene hårdt mod hårdt, når man er i et forhold, der nok tidligere har været kendetegnet ved tillid og respekt. Alligevel kan jeg på ingen måde - ud fra det du skriver - mene, jeres forhold er holdbart. Det her er slet ikke sundt for dig. Og som du selv giver udtryk for, så æder det her dig op indefra. Det virker til, at du har brug for at komme væk fra din kæreste, og få lov til at være dig selv!
Jeg vil råde dig til at søge støtte hos andre. Det kan enten være hos en god veninde eller måske dine forældre eller anden ældre person, du er tryg ved.
Det er slet ikke let det her. Det er jeg klar over; men jeg håber, du vil finde støtte i dit netværk og få muligheden for at komme videre.
Du skal være velkommen til at skrive igen, hvis du ikke ved, hvad du skal gøre, eller du har brug for uddybende svar.
Læs evt. også:
Konflikter i parforholdet
Med ønsket om alt det bedste
- Thea