Han flirter og har været utro - hvordan få ham til at stoppe?
Hej. Jeg har en kæreste og vi har været sammen i lidt over et år. Sidste jul kyssede han med en fra sin klasse til en fest. Siden den dag har jeg mistet meget tillid til ham. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre, har prøvet at snakke med ham om det, men han reagerer surt og spørger, hvorfor jeg hele tiden bringer det op igen.
En uge efter det skete, fandt jeg ud af, at han havde kysset med en til, hvor jeg selv var med til festen, der gik mange rygter omkring det. Han benægtede og hun sagde, det var rigtigt. De siger, der var ingen vidner, så hvordan skulle jeg kunne vide, at det var rigtigt? Har hørt fra en af mine venner, at han har sagt til sin bedste ven, at det skete, men han bliver ved og ved med at benægte. Jeg brænder efter svar, selvom det er lang tid siden.
Jeg forkæler ham med kys, kram og fantastisk sex, og han bliver stadig ved med at skrive og flirte med andre piger, selv nogle af mine veninder!
Han siger, han elsker mig mere end noget andet, men jeg kan bare ikke tro på ham. Tanken om alt det, der er sket, er som en kniv i hjertet hver gang. Hvad skal jeg gøre, når jeg gerne vil fortsætte med at have ham i mit liv? Hvordan skal jeg tilfredsstille ham, når jeg allerede giver ham alt? synes jeg selv....
Hilsen M, 17 år

SVAR:
Kære M
Mange tak for dit spørgsmål. Det lyder, som om du er rigtig glad for din kæreste, og derfor er det også meget forståeligt, at du gerne vil have det til at fungere med ham. Samtidig kan jeg også sagtens forstå, at du har svært ved at have tillid til ham, og at du har behov for at få bekræftet, at han gerne vil have dig og kun dig!
Gensidig tillid helt afgørende i parforholdet
Det er helt naturligt, at du har svært ved at stole på ham, når han har været utro mod dig. Og lad mig lige slå fast, at det er en god ting. Selvom den mistillid, du føler, ikke er særlig rar at føle overfor en, du holder af, så har den det formål, for dig, at du kan passe på dig selv. For det at være i et nært og seksuelt forhold til et andet menneske, kræver tillid til hinanden. Hvis ikke man har det, tror jeg, at det slider rigtig hårdt på begge parter. Måske er det den ene, som altid anklager og den anden skal altid forsvare sig selv. Og så er det meget svært at give sig hen til hinanden og glædes over hinanden.
Hvad ville der ske, hvis du holdt lidt igen?
Du skriver også, at du forsøger at give ham alt, både sex og opmærksomhed, og det får mig til at tænke, at du prøver at være en rigtig god kæreste for ham. Men jeg kan ikke lade være med at spekulere over, hvad der ville ske, hvis du holdt lidt igen med at forkæle ham.
• Mon han ville blive ked af det og spørge ind til, om der var noget i vejen?
• Eller vil han mon blive vred og skuffet og evt afslutte forholdet?
• Eller måske vil han reagere på en helt tredje måde.
Men hans reaktion kan måske sige noget om hans omsorg og kærlighed for dig. For man kan sige nok så mange gange til hinanden, at man elsker hinanden, men hvis man gang på gang opfører sig ukærligt overfor hinanden (som fx at være utro og lyve), så er det tomme ord.
Overvej om jeres forhold skal fortsætte.
Du spørger, hvordan du får ham til at stoppe med at flirte og være utro. Du skriver, at du har forsøgt at konfrontere ham med din mistillid og de ting, du har hørt om ham - og det har ikke ændret noget. Så derfor kan jeg godt få den tanke, at du måske ikke kan få ham til at stoppe.
Du fortjener at blive vist respekt
Derfor er mit råd til dig at overveje seriøst, om jeres forhold skal afsluttes. Selvom det selvfølgelig ikke er nemt, forestiller jeg mig, at det vil give dig mere selvrespekt, fordi du dermed viser ham og dig selv, at du fortjener bedre. Jeg ved jo ikke, om han reelt har været dig utro mere end den ene gang, men hvis han har det, så tænker jeg, at du fortjener en, der behandler dig bedre. Så selvom du ønsker at beholde ham i dit liv, så synes jeg alligevel, du skulle overveje, om jeres forhold skal fortsætte. Måske du synes, det er en uoverskuelig tanke at afslutte jeres forhold. Men det er rigtig vigtigt, at du ikke forsætter i et forhold, hvor du ikke har tillid til ham og hvor du giver for meget af dig selv.
Samtidig har jeg lyst til at understege overfor dig, at du (og alle mennesker) fortjener at leve i et trygt og godt forhold, hvor begge parter føler sig elsket for dem, de er. Og jeg er helt sikker på, at du også har mulighed for at opleve dette.
Læs også svaret til en anden pige, som har oplevet, at kæresten har været utro:
Utroskab i fortiden og nu ny kæreste - er det mig?
Håber du kan bruge mine tanker og råd!
Med ønske om alt det bedste.
Kærlig hilsen
Doris