Han er ikke interesseret, så hvorfor jaloux på andre fyre?
Hej
Jeg har haft en kæreste i nu to måneder.
Jeg var til fest hos min veninde uden min kæreste en aften. Der blev jeg konfronteret af en fyr, jeg førhen har datet lidt. Han sagde til mig, at han ikke synes om det forhold, jeg har med min kæreste. Han syntes, det var mærkeligt.
Udover at sige lidt negative ting om min kæreste i løbet af aftenen, strøg han mig også let over ryggen, da vi sad ved bordet. Da det blev senere på aften, prøvede han at kysse mig og prøvede at få mig til at have sex med ham. Han gav mig derudover en del komplimenter. Han sagde bl.a., at han synes, jeg var smuk. Han holdt også ret meget om mig. Han var ret fysisk i sine berøringer (hvis man kan sige det), altså han holdt mig ind til sig og ville ikke slippe mig fri etc.
Et par dage efter festen spurgte han mig, om jeg havde følelser for ham. Der svarede jeg, at jo, det havde jeg, men ingen jeg ville gøre noget ved. Jeg spurgte ham om det samme, men han svarede, at han ingen følelser havde for mig. Han sagde, at han var interesseret i en anden.
Hvad skal det betyde?
Anonym, 15 år

SVAR:
Kære 15 årig pige
Hvad skal hans opførsel betyde?
Umiddelbart tror jeg, at drengens handlinger og det, han efterfølgende sagde, kan betyde én af to ting.
1. Den første mulighed er, at han rent faktisk er vild med dig, men ikke vil indrømme det, fordi du jo allerede har sagt ”nej” i dit svar til ham. Når du derfor spørger til hans følelser, er det nemmeste og mindst hårde (for ham) at benægte og lyve omkring sine følelser. Han ønsker ikke at udstille sig selv og trækker sig tilbage ved at sige, at han er interesseret i en anden.
2. Den anden mulighed er, at han taler sandt og ikke er vild med dig. I denne situation har hans handlinger mod dig til festen sandsynligvis bare været for at gøre dig ondt og forvirre dig. Hans motiv for at handle sådan kan være jalousi eller vrede – har I noget uafgjort mellem jer fra jeres tidligere dates?
Hvilke følelser har du selv? - hvad ønsker du?
Jeg vil gerne opfordre dig til at tænke igennem, hvad du egentlig føler for din nuværende kæreste. Du skriver, at du siger til fyren fra festen, at du har følelser for ham, men ikke nogen, du vil gøre noget ved. Hvad er det for følelser, du har, for hhv. din kæreste og for fyren, og hvorfor vil du ikke gøre noget ved de følelser, du har for fyren? Det er vigtigt, at du er bevidst om, hvad du selv føler.
Hvis et forhold skal holde længe (måske livet igennem), skal den person, du er sammen med, være ”bedre end alle andre” både på gode og dårlige dage.
Pas godt på dit kæresteforhold
Til sidst vil jeg gerne komme med en lille advarsel. Jeg vil gerne advare dig om at være så tæt på andre fyre, som du beskriver, at du var til festen. Når du allerede er i et forhold, vil du automatisk komme til at sætte forholdet på prøve. Det kan ikke undgås, at du bliver tiltrukket, når du laver kærestelignende ting med andre fyre. Det er som at lege med ilden og at udfordre sig selv unødvendigt. Din kæreste vil også nemt komme i tvivl om, hvor han har dig henne, lige som han kan få følelsen af ikke at slå til, når det er ”nødvendigt” for dig at være sammen med andre fyre.
Altså:
• Fyren er enten vild med dig, eller også ønsker han at gøre dig fortræd
• Find ud af hvad du føler for både din kæreste og fyren
• Lad være med at lave kærestelignende ting med fyre, du ikke er kærester med.
Venlig hilsen Heidi Benner Simonsen