Han er genert – hvordan få ham til at åbne op?
Hej med jer!
Jeg har noget kørende med en dreng, som jeg rigtig godt kan lide, og jeg ved heldigvis også, at han rigtig godt kan lide mig.
Vi har det rigtig godt sammen, når vi bare er os to, og jeg nyder at være i hans selskab, men så snart vi er ude blandt andre, så bliver han helt vildt genert over for mig, og han tør ikke rigtig sige så meget til mig, så det ender med at blive sådan noget halv-akavet snak mellem os. Han tør heller ikke rigtigt at gå hen til mig i offentligheden, hvis jeg står og snakker med mine veninder eller andre, og jeg har fortalt ham, at han bare skal gå hen til mig alligevel, men der er ingen forandringer sket. Han bliver lidt tavs, hvis der kommer andre folk hen til os, mens vi sidder sammen alene. Det gør mig helt vildt irriteret, fordi jeg ved, at det ikke kan fortsætte sådan her for evigt, og jeg ved, at forholdet ikke kommer til at fungere, så længe det er sådan her.
Hvad skal jeg gøre for at få ham til at åbne sig noget mere op over for mig, når vi er ude blandt andre, og for at få ham til at tage nogle chancer?
J. 16 år

SVAR:
Kære J
Tak for dit brev til AdamogEva.dk. Dejligt, du har lyst til at bruge brevkassen og har tillid til de svar, vi giver her på siden. Jeg håber, at jeg kan hjælpe dig lidt på vej.
Som jeg forstår dig, har du mødt en dreng, som du er rigtig glad for. Dejligt! Jeg er lidt usikker på, om I er mere end venner, men det lyder til, at I begge er interesserede i at være mere end venner, så det vil være udgangspunktet for mit svar.
Du fortæller, at I har det rigtig godt sammen, når I bare er jer to. Det er et godt afsæt for jeres forhold til hinanden. Det lyder til, at I har en fortrolighed sammen og kan have det sjovt sammen bare jer to.
Derimod forklarer du, at du synes, det kan være svært at være i det offentlige rum sammen med ham. Du beskriver, at han bliver meget genert og har svært ved at kontakte dig, når du fx snakker med dine veninder. Det irriterer dig, at det skal være sådan mellem jer, og som jeg forstår det, henvender du dig til os for at finde ud af, hvad I kan gøre, for at det skal blive anderledes.
Forandring
Jeg kan godt forstå, at det kan være svært for dig at være i det offentlige rum med denne fyr. Det lyder til, at du er en rimelig udadvendt pige, der gerne vil vise jeres forhold til omverdenen og synes, det kan være frustrerende, at han er så tilbageholdende. Måske du gør dig tanker om, hvorfor han ikke kontakter dig? Fx at han er bange, at han ikke har lyst, ikke vil dig nok, at han synes, det er akavet eller flovt? Det er naturligt at gøre sig mange forestillinger om, hvad den anden tænker og gør, og hvad den anden burde gøre anderledes.
Alligevel har jeg lyst til at lede dine tanker i en lidt anden retning. Jeg tror, det kunne være rigtig godt for dig at vende fokus væk fra, hvad han skal gøre anderledes, og hvordan han kan få mod til at ændre sig, og i stedet fokusere på, hvad du kan gøre, for at jeres forhold kan vokse. Hvis du bruger for meget energi på at forsøge at forandre ham, kan det let blive til irritation og ked-af-det-hed for både dig og ham. Han kan komme til at føle sig forkert, og jeres forhold kan let blive uligevægtigt og gå i stykker.
Dine skridt
Jeg vil tillade mig at gå lidt mere ind i, hvad du konkret kan gøre, da det kun er dine handlinger, du har kontrol over og har mulighed for at styre i en retning, der bringer jer tættere sammen.
1. Du kan først gøre dig klart, hvad du synes, er vigtigt at arbejde hen imod i jeres forhold, når det handler om det offentlige rum. Fx:
a. Jeg vil gerne tilbringe tid sammen i det offentlige rum
b. Jeg vil gerne vise kærlighed
c. Jeg vil gerne vise omsorg og interesse
d. …
2. Dernæst kan du spørge dig selv, hvilke små skridt du konkret kan tage for at komme nærmere det, du gerne vil:
a. Gå hen til ham
b. Tage ham i hånden
c. Spørge til ham, vise interesse for hans interesser
d. …
Jeg vil hermed gerne vise dig, at du i høj grad har mulighed for at lede jeres forhold nærmere det, du ønsker. Vi kan ikke vide på forhånd, om han tager imod det, men så ved du i hvert fald, at du selv tager ansvar for det, du ønsker dig, i stedet for at forsøge at få ham til at gøre det ved at presse ham i hans generthed.
Måske du faktisk vil opdage, at når du begynder at handle anderledes overfor ham i offentligheden, så begynder han også at handle på en ny måde over for dig. Meget forandring er forbundet med angst, og nye måder at handle på kræver mod og øvelse. Du kan med dine handlinger vise ham, hvad du godt kan lide uden at presse ham, og måske han så faktisk stille og roligt tør udfordre sin generthed i offentligheden.
Du – og måske din ven – kan også læse et svar til en fyr, der ønsker at åbne sig mere op, når han og kæresten er sammen med andre: Hvordan åbner jeg mig overfor kæresten?
Venligst Stine