Hævning på skedevæggen - hvad kan det være?
Jeg har fornyligt mærket en hævning i min skede (måske har den altid været der). Jeg er ret sikker på, at det hverken er g-punktet eller min livmoder, jeg kan mærke, da hævningen starter fra skedeåbningen og er ca. en fingers længde.
Når jeg bare stikker fingeren normalt op, mærkes det som en "naturlig" del af skeden, men jeg kan på en måde føre fingeren ned på hver side af den. Jeg kan nærmest beskrive det som formen på en tampon, som "sidder fast" på skedevæggen ud mod maven.
Kan det være en muskel eller en knogle, som er meget tydelig i skeden? Det mærkes ikke ubehageligt eller gør ondt og jeg har kun opdaget den pga salve, som skulle smøres ind i skeden.
Håber på et svar, da det bekymrer mig en del.
mvh
Maria, 19 år

SVAR:
Hej Maria
Ud fra din beskrivelse, hvor du hverken har smerter eller ubehag, vil jeg mene, at alt er helt normalt. Vi kvinder har alle forskellige folder og buler inde i skeden. Det har den, fordi den skal være elastisk - det vil sige, at til daglig er den helt lukket. Når vi har sex, skal der pludselig være plads til mandens penis, mens når vi skal føde, skal der være plads til et helt barn.
Du har formentligt ret i, at det enten er en knogle (symfysen) eller noget muskulatur (skedevæggen eller den indre del af clitoris), som du kan mærke. Under alle omstændigheder er jeg ikke det mindste bekymret, men hvis du stadig er lidt usikker, kan du bede lægen om at se efter, næste gang du alligevel skal have lavet en underlivsundersøgelse.
Kærlig hilsen Birthe