Gravid og helt klar til barn, men min kæreste er ikke

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er en kvinde på 24 år. Jeg går på hf (pædagogpakken), og jeg har en kæreste på 23 år, som er færdiguddannet, men er på A-kasse, da det er svært at finde job.

Jeg er først færdiguddannet som 28-29 årig. Her til sommer er jeg færdig med tre fag, som jeg har på min skole, og efter de tre fag mangler jeg et halvt år, hvor jeg skal studere hjemme og efter det finde et arbejde, indtil jeg kan søge ind på min uddannelse.

Men her er mit dilemma: Jeg har villet have børn, siden jeg var 20 (helst mellem 20 og 26 år). Nu er jeg sammen med min skønne kæreste, og jeg har været på p-piller, men stoppede med dem, da jeg ikke kunne tåle dem og fik det dårligt. Jeg fortalte til min kæreste, at jeg ikke var på dem mere, og at vi skulle bruge kondom. Han sagde, det er bare bedre uden ... og vil da gerne give ham ret, men jeg sagde til ham: Skat, du ved, hvor jeg står ang. børn; jeg vil gerne have børn, og jeg er imod abort, så det er op til dig, om du vil gøre det med eller uden kondom. Han vælger at gøre det uden, og jeg er nu gravid. Men nu siger han, at han ikke er klar til det, for hans liv vil gå i stå ...

Og nu er jeg i krise med mig selv, for jeg vil gerne have det her barn, da det er et ønske, jeg længe har haft (igen – gav ham valget), men på den anden side vil jeg jo heller ikke “stoppe” hans liv. Og jeg ved, min økonomi er jo ikke den bedste (SU), men jeg er bare så klar, og jeg ved godt, der ikke er andre, der kan fortælle mig, hvad jeg skal og ikke skal gøre, men det er altid godt med et råd udefra ... hjælp.

Anonym, 24 år

SVAR:

Kære Anonyme

Mange tak for dit spørgsmål. Det er en vanskelig situation, du står i, og jeg vil gerne forsøge at give dig nogle råd til at komme videre. Men som du selv skriver, er det i sidste ende kun dig, der kan tage beslutningen om, hvad du skal gøre herfra.

Du må tage beslutningen

Det lyder, som om du allerede har gjort dig mange tanker om det at få børn, og at det er noget, du brændende ønsker på et tidspunkt i dit liv. Du skriver også, du er imod abort, og at du gerne vil have det barn, du venter.

Situationen bliver selvfølgelig kompliceret af, at din kæreste ikke er klar til at blive far. Det er kun dig, der kan tage beslutningen om, hvad der skal ske nu, og jeg kan godt forstå, det ikke er let, men på trods af det virker du for mig klar til at beholde barnet.

Uanset hvad du vælger, vil det få konsekvenser, som du skal leve med resten af dit liv. Det er vigtigt, du finder frem til den løsning, som du også vil have det godt med resten af dit liv, hvor du hver dag kan se dig selv i øjnene.

Tal med nogen

Fordi det er så vigtigt at træffe det rigtige valg, er mit råd til dig at snakke med nogen om din situation. Det allervigtigste er selvfølgelig at få snakket godt med din kæreste. Mon I kender nogle, der har børn, I vil kunne snakke med?

Det kan ofte være vigtigt for forældre at vide, at deres liv ikke skal gå i stå, når de får børn, og særligt mænd kan frygte, det kommer til at ske. Prøv at snakke sammen om, hvad der vil ske, hvis du vælger at

  • beholde barnet
  • bortadoptere barnet
  • få en abort

Hvordan kan I sikre, at jeres liv ikke går i stå, hvis I vælger at beholde barnet? Hvilke vigtige ting, skal der stadig være plads til – og er det muligt at få lidt hjælp fra jeres forældre/venner til evt. at hjælpe med pasning, mens I kan gøre nogle andre ting?

Det kan også være en hjælp at snakke med venner og veninder eller forældre og bedsteforældre hver for sig, og så snakke videre derfra sammen. Det vigtige er, at du ikke går med alle tankerne selv.

Der findes nogle muligheder for vejledning på nettet. Jeg vil især anbefale dig Abortlinien, som tilbyder både brevkasse og telefonrådgivning på tlf. 4839 4848. Det er en anonym rådgivningslinje, hvor en rådgiver lytter til dine tanker og taler med dig om din situation

Her på siden har vi også flere relevante artikler og svar. Du kan selv finde mange flere end de her:
Jeg skal være far men er ikke klar til det. Bliver jeg nogensinde klar?
Uønsket gravid – hvad gør du?

Økonomi

Det kan være godt at få et overblik over, hvad det vil betyde rent økonomisk, hvis du vælger at beholde barnet. Der er lidt vejledning på Abortliniens hjemmeside: Ung og gravid – økonomisk hjælp, og du kan finde meget mere på www.borger.dk.

Jeg ønsker dig alt godt i de valg, du skal til at træffe og håber, du finder fred i din beslutning.

Vh Anna Kammersgaard