Gravid - hvem er faderen?

Vis spørgsmål

Hej! Jeg er gravid i 32. uge og som tiden går, bliver jeg mere og mere i tvivl, om hvem faderen til mit ufødte barn er..

Jeg har den dejligste kæreste, men har desværre haft et sidespring, som jeg inderligt fortryder (ingen kender til det - heller ikke min kæreste..)

Kan I give et bud på hvornår befrugtningen er sket?

Min sidste menstruations første dag var den 4. oktober '13.

Min cyklus er i gennemsnit på 34 dage (hhv 33, 34 og 36 dage - målt over 3 cyklus - har ikke tidligere talt dagene)

Jeg har termin jf scanning den 14. Juli 2014.

Er jeg blevet gravid ved samleje den 11. Oktober? (Håber det ikke da det var et sidespring - samleje blev ikke fuldført - han var kun oppe i mig i kort tid........)

Eller kan jeg være blevet gravid ved samleje den 20. Og 22 oktober?

Håber at I ud fra disse informationer kan besvare min mail.

Mvh. den spørgende, 24 år

SVAR:

Hej til dig, der spørger

Det er et ubehageligt dilemma, du befinder dig i. Det må give mange tanker og en del usikkerhed i forhold til fremtiden, hvis du er i tvivl om, hvem der er far til dit barn.

Helt overordnet må jeg begynde med at sige, at det er meget vanskeligt at udtale sig sikkert om præcist befrugtningstidspunkt, fordi kvinder er levende mennesker og ikke maskiner, der kan sættes på formel. Når det er sagt, så kan jeg berolige dig med, at det er overvejende sandsynligt, at det er din kæreste, der er far til barnet.

Det siger jeg, fordi det er sjældent, at der kommer børn ud af sex uden udløsning. Når det sker alligevel, er det fordi, der kan være nogle sædceller i den sædvæske, der kan komme inden udløsning, men det skal være nogle rigtig sejlivede nogle, hvis de skal føre til graviditet. Dermed ikke sagt, at det aldrig sker, for det kan det godt - og det er et sats at tage chancen, hvis man ikke ønsker at blive gravid. Men det er ikke så sandsynligt.

Dernæst bygger min vurdering på dine oplysninger omkring sidste menstruation og længden på din cyklus. Regnet ud fra de to parametre vil befrugtningen være sket omkring den 24. oktober. Sædceller kan leve op til 5 dage i livmoderen, og hvis I har dyrket sex den 22. kan de sagtens have været klar til befrugtning et par dage senere.

Du skriver, at din menstruation er lidt uregelmæssig, og at din termin er blevet rykket frem – (hvis man beregnede den ud fra menstruationen og cykluslængde, ville den have været den 17.), hvilket kan betyde, at befrugtningen er sket lidt tidligere i cyklus. Måske omkring den 21.10. Begge datoer passer med, at din kæreste er faren, så jeg håber, at det kan lette dine bekymringer lidt.

I parentes må jeg dog indskyde, at dette er en vurdering - og selv om det er meget usandsynligt, at den anden fyr er faren, så kan jeg ikke give 100 % garanti, når du har været sammen med to fyre i samme cyklus. Der er muligt, at netop den cyklus var særligt uregelmæssig eller hans sædceller af en exceptionel kvalitet. Det helt sikre svar kræver en faderskabstest efter fødslen.

Under alle omstændigheder synes jeg, at du skal overveje, hvordan du vil gribe denne hemmelighed an. Uanset hvem der er faderen, så ændrer det ikke på, at der er ét eller andet, der har gjort, at du valgte at være utro, og det er måske relevant at tage fat i? Om lidt skal I være forældre sammen – en livsændring, der ofte kræver sit af jer begge to og jeres indbyrdes forhold. Det er klart en fordel, hvis I har rene linjer, og du ikke skal være påpasselig med, at du ikke taler over dig. Eller være bekymret for, at han finder ud af det på en anden måde. Det lyder også som om, du tænker en hel del over det sidespring og de konsekvenser, det kan have haft med sig. Det kan være en forhindring for ægte fortrolighed, og hvis I ikke kan være ærlige over for hinanden, så bliver dybden i jeres forhold derefter. I mange tilfælde vil det komme frem før eller senere – og nogle gange på en måde, der er mere ubehagelig, end hvis du havde fortalt ham det selv. Det er heller ikke umuligt, at du kan have fået en kønssygdom, som han bør kende til.

Jeg ved ikke hvornår og hvordan, du skal fortælle ham det. Der er ikke nogen nem og skånsom måde at gøre det på. Det vil nok under alle omstændigheder gøre ondt på ham. Det kan være svært at tilgive, og det kræver noget at genopbygge tilliden til den anden, men det kan samtidig være en anledning til at arbejde med jeres forhold, og I kan ende med at stå stærkere end før.

Jeg ønsker jer al held og lykke med familieforøgelsen.

Med venlig hilsen
Amalie