Gør det ikke ondt første gang?
Hej Adamogeva.
Jeg vil starte med at sige, at jeg har fået rigtig meget ud af jeres side, og den har givet mig mange svar. Mit spørgsmål er noget, som jeg har tænkt over i noget tid. Jeg ved godt, at det er bedst at vente med sex, til man er gift, og det har jeg også tænkt mig, men jeg har også hørt, at det gør ondt for en kvinde at have sex første gang, fordi der er en eller anden “væg”, der bliver brudt, og at det kan bløde lidt. Men det kan da ikke være rigtig rart på sin bryllupsnat?
Jeg har tit fantaseret om min bryllupsnat, og jeg vil da helst have, at jeg skulle få en orgasme, eller at det i det mindste ville være rart. Jeg irriteres også en anelse over, at det praktisk talt kun er manden, der får seksuel nydelse på bryllupsnatten. Har Gud ikke også tænkt, det skulle være rart for kvinden, da han skabte hende eller hvad? Jeg forstår det ikke helt, og jeg håber, at I vil give mig et svar :)
Mig, 13 år

SVAR:
Kære Dig
Først vil jeg sige, det er rigtig dejligt, at du får meget ud af AdamogEva.dk. Vi bestræber os på at skrive om så mange ting som muligt, der berører unge og seksualitet.
Du er meget ung til allerede nu at spekulere på samlejet, når du skal giftes, og jeg har lyst til at sige til dig, at du kan være helt rolig. Det at have sex handler meget om, at du begynder på et helt nyt kapitel med en ny form for nærhed med din elskede, og den fysiske del skal I nok finde ud af, når I er trygge ved hinanden.
Sex er Guds gave
Da Gud skabte manden og kvinden, tænkte han helt sikkert, at både manden og kvinden skulle have seksuel nydelse. Mandens seksualitet er lidt mindre kompliceret, og han får nemmere orgasme end kvinden, men kvinden kan få lige så kraftfulde orgasmer og lige så meget nydelse som manden. Hendes seksualitet kræver bare lidt øvelse, så hun kan finde de måder, hvor hun får orgasme.
Nydelse ved første gang
At nyde det seksuelle samvær handler slet ikke kun om at opnå orgasme. Det handler som sagt om, at I skal til at være sammen på en ny måde. På bryllupsnatten indleder I denne nye måde at være tæt på, og når I begge er klar og trygge ved hinanden, så skal I nok kunne gøre det godt for hinanden!!
Du kan læse mere om det i artiklen Sex den første tid – i praksis.
Smerte ved første gang
Dit spørgsmål, om det gør ondt at have sex første gang for kvinden, er meget vigtigt. Man kan ikke sige noget endegyldigt om det, da nogle kvinder, fordi de er mere nervøse, spænder mere i underlivet og derfor bliver så stramme, at det gør ondt, når penis trænger ind. Kønskransen er nogle slimhindefolder, der sidder et par cm inde i skeden. Det er ikke en hinde, der dækker hele åbningen, sådan som det gamle navn "jomfruhinde" kunne antyde. Derfor bliver det også nu mere kaldt for kønskransen.
Måske kommer der nogle revner i slimhinden ved første samleje, og der kan komme lidt blod, men det er ikke ensbetydende med, at det kommer til at gøre ondt. Det bedste, du kan gøre for at forhindre, det skal gøre ondt, er at slappe af, så dit underliv ikke er for spændt. Du kan også bruge lidt glidecreme (fås på apoteket og i Matas) på penis og i skede, så det glider lettere, når han trænger ind. Det er vigtigt, I giver jer god tid, og du bliver kærtegnet længe både med kys og berøring i ansigt, hals, bryster mv. af din ægtefælle, så du når at føle lyst, inden han trænger ind. Når du føler lyst, bliver din skede automatisk våd, og det hjælper til, at han lettere kan trænge ind, uden at det gør ondt.
Du kan læse meget mere om seksualliv i vores artikler
Sex og følelser
10 gode grunde til at vente med sex
Værd at vente på
Du kan godt glæde dig til din bryllupsnat, selvom du som kvinde skal arbejde lidt mere for at få orgasme. Samlejet er så meget andet end orgasmen – det er at blive “ét kød”, du forenes med din ægtefælle, og I får en samhørighed, som du ikke har med noget andet menneske.
Men nyd nu endelig din ungdom først med alt det fantastiske, den byder på af venskaber og oplevelser.
Kærlig hilsen
Lise Berggren Smidt