Glemt p-pille – kan jeg være gravid?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er en pige på 19 år, som lige er begyndt med at have sex med min nuværende kæreste.

For en uges tid siden havde vi ubeskyttet sex, men jeg er på p-piller, så det tænkte vi ikke over. 2-3 dage før havde jeg dog glemt en pille, som jeg helt glemte at tage, men tog så bare den næste dagen efter. Ved godt, man skal tage den så hurtigt man husker det, men ved ikke lige, hvad der gik galt.

Jeg var midt i pakken ca, og har taget pillerne til normal tid siden. Men er der en chance for, at jeg er gravid? Har ikke rigtigt kunnet mærke noget, udover jeg har en mærkelig følelse i maven, som jeg tænker, måske kan komme fra, at jeg spekulerer så meget over det.

J, 19 år

SVAR:

Kære J

Det er selvfølgelig vigtigt at tage p-pillerne hver dag. Jeg tror ikke, der er så stor sandsynlighed for, at du er gravid, men hvis ikke du får din menstruation, når du holder pause med p-pillerne, kan du tage en graviditetstest. De koster ikke så meget og er ret sikre. Der går ofte et par dage, fra man tager den sidste pille, før menstruationen kommer, så tag det roligt og se tiden an.

Læs evt. artiklerne Rod med P-pillerne og Menstruationen udebliver – mulige årsager.

Sex er et stort ansvar

Det er en god idé at tænke på, hvad I vil gøre, hvis det viser sig, du er gravid. Der følger et stort ansvar med at have sex, for der er helt naturligt mulighed for at lave et barn. Så overvej sammen med din kæreste, hvordan I vil forholde jer til en positiv graviditetstest. Nogle kvinder har også god gavn af at snakke med nære venner eller familie. Jeg håber det bedste for dig.

Venlig hilsen
Karen Klitlund Børty