Giver årebrok lille penis?
Hej Adam og Eva
Jeg er en dreng på 17 år.
Jeg har igennem et års tid været plaget af en åreknude ved min venstre bitestikel. Da jeg opdagede, at den var vokset lidt, tog jeg til lægen, som sendte mig videre til en radiolog for at få den scannet i tilfælde af, at det skulle være alvorligt.
Til scanningen fik jeg at vide, at det var en åreknude eller årebrok - er faktisk ikke helt sikker, da det jo er noget tid siden.
Jeg fik også at vide, at den var komplet ufarlig, og at det bare var en del af min udrustning - dog skulle jeg henvende mig til min læge, hvis den voksede og eller var til gene for mig.
Den begyndte så at blive til gene for mig i form af ømhed, når jeg enten havde siddet ned i lang tid eller havde sovet forkert.
Derfor har jeg igen henvendt mig til lægen og venter nu på en tid til fjernelse af åreknuden. Jeg har udskudt operationen to gange fra den oprindelige dato, og jeg har nu fået en tid om fem måneder.
Mit endelige spørgsmål er så:
Kan åreknuden påvirke væksten af min penis? Den tvivl har jeg døjet med i et stykke tid, da jeg som alle andre unge drenge har set andre mænds penisser - enten i omklædning/fælles bad eller bare, når man har slået en streg ved siden af en kammerat i skoven. På baggrund af alle mine "inspektioner" af andres udrustninger, kan jeg konkludere, at min er mindre end mange af mine kammeraters. Derfor er min tvivl opstået, om dette kunne være forårsaget af min åreknude.
Jeg har læst lidt på internationale forums, hvor der er forklaret, at en åreknude ikke påvirker væksten eller størrelsen af penis. Men jeg har på den anden side også læst mig frem til det modsatte, altså at en åreknude godt kunne spille en rolle.
Jeg håber, at jeg har formuleret mig forståeligt nok, og ser frem til et ærligt og fagligt svar.
Mvh.
Alexander, 17 år

SVAR:
Hej Alexander
Jeg kan forstå, at du gennem længere tid har døjet med åreknuder på bitestiklen. Jeg kan også forstå, at du nu skal opereres pga. gener fra åreknuderne. Afsluttende kan jeg forstå på dig, at du er bekymret for åreknudernes betydning for størrelsen af din penis. Jeg vil prøve at afklare disse ting for dig i det følgende.
Jeg tror umiddelbart, at det vigtigste for dig er, om dit årebrok har betydning for størrelsen af din penis. Derfor vil jeg starte med det, og det korte svar er: Nej - årebrokket har ingen betydning for størrelsen af din penis.
Åreknuder/årebrok kan overordnet give tre typer problemer:
1) fertilitetsproblemer (nedsat sædkvalitet, fordi blodet har sværere ved at løbe væk fra testiklerne, og der kan derfor komme en lidt for høj temperatur i testiklen)
2) smerte (pga. problemer med blodafløbet)
3) mindre testikler, men det giver ikke mindre penis!
Forskellige størrelser
Der kan være andre grunde til, at du synes, din penis er lille.
1) Din penis kan vokse, indtil du er 21 år (afhængigt af, hvornår din pubertet startede). Derfor er den muligvis ikke fuldt udvokset endnu.
2) Det kan være svært at vurdere størrelsen af ens egen penis i forhold til andres, da du ser din egen og andres fra forskellige perspektiver. Når du ser din egen direkte oppefra, så kan den se mindre ud, end den rent faktisk er.
3) Man ikke kan vurdere, hvilken størrelse en slap penis får, når den bliver stiv. Nogle vokser mere end 100 %, andre vokser slet ikke, men bliver bare stive.
Generelt er drenge meget fokuserede på størrelsen af penis. Det er egentlig mærkeligt, når man ikke kan vurdere den reelle størrelse, og når der for piger i virkeligheden er andre ting, som er langt vigtigere. Alt det er grunde til, at jeg ikke synes, du skal bekymre dig om størrelsen af din penis. Men jeg forstår godt, at det kan være svært at lade være, når der er så stort fokus på det.
Operation for årebrok
Jeg vil lige skrive lidt om din operation. Jeg tror måske, at du er lidt bekymret for operationen, da du har udsat den flere gange. Hvis du ikke er det, så bare glem det, jeg nu skriver. Men for at være på den sikre side, så vil jeg bare sige, at det er en forholdsvis risikofri operation, som ganske sikkert vil fjerne de smerter, du har. Når lægen har vurderet, at det er godt for dig at blive opereret, så er jeg overbevist om, at det er den rigtige beslutning.
Der går lidt tid, inden du er helt frisk igen, og det afhænger af operationstypen. Som regel går der 2-6 uger, hvor du de første dage nok vil have det bedst i din seng, men hurtigt vil du få det bedre.
Jeg håber, det er svar nok på dit spørgsmål - ellers er du meget velkommen til at skrive igen.
Mvh Jonas