Gider min kæreste mig ikke længere?

Vis spørgsmål

Jeg er en ung pige på 19 år, som har været sammen med min kæreste i snart ni måneder. Vi har det rigtig godt sammen, vi skændes heller ikke; hvis der er problemer, plejer vi som regel at løse dem sammen.

Vi ses ikke særlig tit i hverdagen. Jeg føler, jeg altid skal tage initiativ til at spørge, om vi kan være sammen. I starten følte jeg, at han meget mere tog initiativ og faktisk gerne ville mig. Hvis vi har været sammen i en længere periode på 3-4 dage, bliver han fraværende og vil gerne være alene. Jeg har fuld forståelse for det, men jeg kan bare ikke forstå det nogle gange. Jeg føler, jeg ikke er en god nok kæreste. Måske er det bare mig, som elsker min kæreste for meget?

Jeg elsker at være sammen med ham, og jeg ville ikke have noget imod at bo sammen med ham. Vi har snakket om, at jeg nok flytter ind hos ham om nogle år. Men hvis han har den tendens til at være alene tit, kan jeg bare ikke forstå, hvordan det nogensinde skulle komme til at fungere. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre; jeg bliver tit ked af det, fordi jeg føler, han ikke har nok tid til mig, eller at han overhovedet gider mig længere.

Jeg har brug for hjælp og håber, at I kan hjælpe.

Mvh T

SVAR:

Kære T

Tak for dit brev.

På mange måder lyder det til, at du har en dejlig kæreste, som du elsker. Du skriver også, at du og din kæreste er gode til at tale sammen, hvis der opstår problemer, hvilket er et godt udgangspunkt for et parforhold.

Forelskelse og kærlighed

Din udfordring lige nu er, at du er usikker på, om du er god nok, fordi du oplever, at din kæreste ind imellem bliver fraværende og har brug for alenetid. Når den første forelskelse har lagt sig (ofte efter 6-8 måneder), og det er blevet hverdag, oplever de fleste, at der kan komme perioder, hvor kærligheden er mindre synlig. Det er også først for alvor efter den første forelskelse, I skal til at lære hinanden rigtigt at kende på godt og ondt. Det betyder, at der vil være dage, hvor I også kan være optaget af andet end hinanden, men det betyder ikke, at kærligheden er borte.

At være sig selv

I et kærlighedsforhold skal der være plads til, at man også kan være sig selv, forstået på den måde, at når I er sammen, er det okay ikke at være sammen hele tiden. Der kan jo være dage, hvor den ene af jer er træt og uoplagt, ked af det, fuld af energi, har lyst til noget andet osv., og her kan det være godt at kunne rumme hinandens forskellige behov uden nødvendigvis at føle sig fravalgt. Hvis I boede sammen, ville der også være tidspunkter, hvor I ikke kunne/ville være sammen hele tiden, eller hvor I havde forskellige behov. At være kærester betyder med andre ord også at kunne gøre ting uafhængigt af hinanden og stadig føle sig elsket. Faktisk kan de små pauser fra hinanden være med til at give parforholdet fornyet energi.

Tal sammen om det

Vi kan ikke gætte, hvad andre tænker, og hvorfor de gør som de gør. Derfor er det en stor hjælp at turde tale sammen om det, man oplever og tænker. På den måde undgår man mange misforståelser og sårede følelser. Den bedste måde at finde ud af din tvivl på, er at fortælle din kæreste, hvordan du har det og sige det lige så præcist, som du har skrevet det i dit brev til AdamogEva.dk. Du kan fx sige: “Jeg bliver tit ked af det, fordi jeg føler, at du ikke har nok tid til mig, og bliver usikker på, om du overhovedet gider mig længere.”

Nysgerrighed er godt

Ved at fortælle din kæreste, hvordan du har det, får han en mulighed for at høre, hvad du tænker. På den måde kan han hjælpe dig og forhåbentlig berolige dig med, at han stadig elsker dig. Du kan også fortælle ham, at du bliver usikker, når han bliver fraværende og gerne vil være alene, og spørge ham, hvad det handler om. Vær nysgerrig og åben – så lærer du ham bedre at kende, han lærer dig bedre at kende, og jeres kærlighed får mulighed for at vokse.

Måske kan du få noget ud af at læse vores artikler
Kærlighed og forelskelse
Ridderen på den hvide hest
Kærlighed i praksis

Jeg håber, mit svar kan være til hjælp, ellers må du skrive igen.

Kærlig hilsen
Annette Hassingboe