Gammel flamme hænger ved – skal jeg gøre noget?

Vis spørgsmål

Hejsa. Jeg render rundt med et lille dilemma, som jeg godt kunne tænke mig at få nogle gode råd til at få løst.

Da jeg gik i 7. klasse, kom der en ny dreng ind i klassen, som jeg på meget kort tid faldt for. Den primære grund til, at jeg forelskede mig så hovedkulds og ukontrolleret var, at jeg for første gang i mit liv følte, jeg havde mødt en fyr, som virkelig forstod mig og så igennem mig, på trods af min generthed og usikkerhed. Det var hans måde at kigge på mig på - meget intenst og noget, jeg aldrig havde oplevet før. I de sidste tre år i skolen havde vi hele tiden en stille flirt kørende, som aldrig blev sagt og vist til andre end hinanden. Det udviklede sig ikke til mere, primært fordi jeg pga. min usikkerhed holdte mig tilbage og ikke turde tage det afgørende skridt, hvis jeg nu alligevel havde misforstået hans signaler. Igennem de tre år forelskede vi os begge kortvarigt i andre, men blev ved med at holde øje med hinanden. Til vores afslutningsfest i 9. klasse kom det dog frem, at han havde fået en kæreste. Festen endte med, at han trak mig til side, kyssede mig, fortalte mig hvor meget jeg havde betydet og til sidst sluttede han af med at udtrykke et håb om, at jeg ville komme videre. For det var han kommet nu.

Efterfølgende startede vi begge på det samme gymnasium, dog i forskellige klasser. Jeg følte, jeg var kommet over ham, og det første halvandet år var han stadig meget opmærksom på mig - smilede og vinkede altid, når vi mødtes på skolen. Kontakten ebbede dog langsomt ud, og jeg følte en periode, at han slet ikke ville kendes ved mig.

Nu er jeg 18 år og går i 3.g. Han har for et par måneder siden slået op med sin kæreste fra 9. klasse, og jeg er efter bruddet begyndt at lægge mærke til, at han igen holder øje med mig og straks ser mig, når vi er i samme rum. Problemet er nu, at vi næsten ingen kontakt har og har svært ved bare at holde øjenkontakten, når vi går forbi hinanden. Dog er det blevet til et genert hej et par gange. Men jeg har rigtig svært ved, hvordan jeg skal tolke hans nye måde at opføre sig på over for mig, og jeg er bange for, om jeg tør at give mig hen til ham og igen satse og håbe på, at han ser noget i mig? På en måde er jeg jo blevet afvist én gang før.

Jeg er ikke i tvivl om, at den bedste løsning ville være at gå direkte til ham og snakke med ham om det, for at få fjernet tvivlen og få klar besked. Men som dengang i folkeskolen har jeg stadig utrolig svært ved at slippe taget i det sikre og springe ud i det. Jeg ved slet ikke, hvordan jeg skulle få mig selv til at gøre dette. Har I nogle råd til, hvordan jeg skal tackle hele situationen?

R, 18 år

SVAR:

Kære 18-årige pige

Tak for dit spørgsmål angående dit dilemma, som jeg synes, du beskriver rigtig godt.

Du efterlyser gode råd til at tackle din situation og jeg vil gerne forsøge at give dig input til overvejelser, som jeg håber, du kan få glæde af.

Er han mon forelsket i mig?

Du skriver, at du har svært ved at vide, hvordan du skal tolke hans nye måde at være overfor dig på. Du er usikker på, om han ser noget i dig. Jeg kan godt følge dig i, at du er usikker på, hvordan du skal tolke hans måde at være over for dig på.

Jeg vil opfordre dig til at finde ud af, hvad det er, du ser i ham og hvad det er, DU ønsker i forhold til ham . Handler det om, at det er fantastisk, der er én, der er interesseret i dig, og at han var den første af det modsatte køn, der så dig og virkelig forstod dig?

Eller tænker du også, at han virkelig kunne være den udkårne, som du ønsker skal komme tæt på dig og du ønsker at dele liv med?

Læs også disse artikler:
Den eneste ene
Ridderen på den hvide hest

Du har et valg

Derfor vil jeg udfordre dig på at finde ud af, om du ønsker at være kæreste med ham, eller om det måske handler mere om, at du er fascineret af, at der er en af det andet køn, der viser dig interesse og det i virkeligheden er det, du er faldet for. I det, du skriver, ser det ud til, du er i rigtig god kontakt med dine følelser og er meget bevidste om dem. Det er rigtig godt. – Det, tror jeg, vil være en stor hjælp for dig.

Jeg vil også udfordre dig på, at du faktisk har et valg. Et valg som kun du kan træffe. Du kan vælge, om du vil give følelserne plads eller du ikke vil. Ved at give følelserne plads lader du forelskelsen vokse og dyrker forelskelsen. – Du lader dine tanker kredse om den udkårne, bare et øjebliks øjenkontakt og du overstrømmes af varme inden i og på den måde er du med til at give forelskelsen næring.

Du har også valget at undlade at give forelskelsen næring. Ved at undlade at søge øjenkontakten eller på anden måde forsøg at stoppe dine tanker, kan du bevidst hindre dem i at kredse om den, du føler dig tiltrukket af.

Du kan beslutte dig for, at hver gang du kommer til at tænke på ham, i stedet helt bevidst beslutter dig for at tænke på noget andet. Dermed flytter du dit fokus. Måske kan det også hjælpe dig, at du rent fysisk gør noget andet. Det er min erfaring, at det man giver fokus, giver man energi til og det man giver energi til vokser. Så jeg vil råde dig til at træffe et valg om, hvad du vil lade vokse.

Forelskelse er en følelse som kommer og går, uden at du helt kan kontrollere den. Men når følelsen er der, kan du vælg,e om du vil give den plads og lad den vokse eller om du vil lade være.

Jeg er godt klar over, at det ikke er så let, som det lyder. Men det er uden tvivl muligt, hvis du har viljen til det.

Læs mere om forelskelse og kærlighed her:

Jeg er forelsket! – Eller er jeg?
Kærlighed og forelskelse

Tør ikke springe ud i det

Måske træffer du det valg, at du faktisk gerne vil lære ham bedre at kende så, det evt. kan føre til, at I bliver kærester. Din bekymring går så på, at du er genert og usikker og har svært ved at slippe taget i det sikre. Du er overbevist om at, det bedste ville være at gå direkte til ham og få klar besked om, hvad han vil og tænker.

Jeg kan sagtens følge dig i, at du i denne her situation føler din generthed og usikkerhed som en begrænsning. Måske kunne du også vende den lidt på hovedet og se på det som en beskyttelse af dig, så du ikke kommer til at udlevere dig og udstille din sårbarhed. I denne her situation tænker jeg, det er helt naturligt, at du er usikker og tilbageholdende. Som jeg ser det er, vil det ikke være den bedste løsning at gå direkte til ham og spørge, hvad han tænker om jeres forhold. Især når du oplever, at du er blevet afvist én gang før. Derfor vil jeg opfordre dig til, hvis du beslutter dig for, at du gerne vil ”tættere” på ham. Så prøv at tage små skridt og prøv at tænke ham som en person, du gerne vil være venner med og lære bedre at kende. Evt. forsøge at komme til at snakke lidt med ham i skolen, finde ud af, om I har fælles interesser. På den måde, kan I lige så stille finde ud af, om I har så meget tilfælles, at I måske kan være venner og det kan udvikle sig til bedste venner og evt. udvikle sig til et kæreste forhold.

Håber disse input kan være med til at åbne op for nye vinkler på din situation. Jeg ønsker dig held og lykke med at finde vejen gennem dit dilemma!

Du er velkommen til at skrive igen.

De bedste hilsner
Annette Bech Vad