Fysiske og psykiske smerter ved sex - hvordan få det normalt igen?
Jeg er en ung pige på 20 år. Jeg har aldrig benyttet mig af en brevkasse før, men jeg ved ikke, hvor jeg ellers skal gå hen.
Min kæreste og jeg har været sammen i godt halvandet år. Vi har det fantastisk sammen, men vi har problemer i sengen. Ved indtrængning får jeg voldsomme smerter i skeden. Min kærestes penis bøjer, og jeg mistænker, at det måske er årsagen. Jeg har læst lidt på nettet og overvejer nu muligheden, om det simpelthen er mig, der er noget galt med.
Når først vi har været i gang i et lille stykke tid holder smerterne op, og jeg kan sagtens nyde fuldt udbytte af samleje derefter. Men smerter ved indtrængning gør, at jeg er begyndt at frygte sex og undgå det. Det gør min kæreste utilfreds, i og med at han ikke kan forstå, hvorfor jeg 'aldrig' vil have sex/har lyst til sex. Han bliver også i tvivl, om hvorvidt jeg overhovedet tænder på ham - hvilket jeg bestemt gør. Jeg føler et stort pres til at have sex, hvilket også gør, at jeg mister lysten. Vi har talt om det mange gange, og trods smerterne gør jeg det alligevel. Men det resulterer bare i, at jeg får det skidt, fordi jeg netop ikke har lyst.
Jeg får dårlig samvittighed, fordi jeg ikke kan give min kæreste sex så ofte, som han måske synes, vi burde have det. Men jeg føler mig nærmest krænket, når vi så har sex, men hvor jeg ikke har lyst i starten.
Jeg har altid haft smerter, når en mand trænger for dybt ind i mig, så det undgår jeg bare, men det her har jeg aldrig prøvet før, og jeg orker snart ikke mere. Skal jeg bare gå til lægen og få hende til at undersøge alt, hvad der kan undersøges, eller er der alternativer, som jeg ikke kender?
Vær sød at hjælp mig til at få et normalt sexliv igen.
A, 20 år

SVAR:
Kære A
Jeg vil forsøge at svare dig, så godt jeg kan.
De smerter, du beskriver, kan skyldes flere ting. Du skal gå til din egen læge og få foretaget en undersøgelse. Du skal have udelukket, at du har en kønssygdom. Det tror jeg dog ikke, du har, da du ikke beskriver noget om rødme eller ændret udflåd fra skeden.
Ellers har jeg to bud på, hvad smerterne kan skyldes:
1. Muskelkramper i skeden
Der er en lidelse kaldet vaginisme, som giver smerter og sammensnøring i skeden. Det er ufrivillige sammentrækninger i musklerne i skeden. Det kommer i forbindelse med samleje, men kan også udløses, når kvinden skal have lavet gynækologisk undersøgelse.
Du skriver, at du godt kan gennemføre samlejet, men at det primært er i begyndelsen, at du har smerterne. Det tyder på, at du efterhånden kan slappe af i musklerne. Tidligere har du haft smerter, når manden trængte dybt ind i dig. Det kan man også opleve ved vaginisme.
Du kan via din læge blive henvist til gynækolog, der kan undersøge dig nærmere. Drejer det sig om muskelsammentrækninger, kan du få hjælp af en fysioterapeut, der kan lære dig at slappe af i musklerne.
2. Brændende smerter ved berøring af kønsorganerne
Den tilstand, du beskriver, kan også være vulvodyni. Det er en tilstand med brændende og skærende smerter i skedeindgangen eller skeden. De kan være konstant tilstede eller være forbundet med berøring. De kan være tilstede i hele området omkring skedeindgangen eller udløses ved berøring af bestemte punkter.
Det er en ikke helt sjælden tilstand og den type, der udløses ved berøring, er hyppigst ved unge kvinder. Smerterne behøves ikke kun udløses ved samleje. De kan også provokeres af tamponbrug, cykling eller ridning.
Årsagen til smerterne kendes ikke. Nogen mener det er nervesmerter. Hos nogen patienter hjælper tricykliske antidepressiva, andre har effekt af Gabapentin.
En ond cirkel
Uanset hvad der er årsagen til dine smerter, medfører det store problemer for jeres samliv. Du frygter sex, hvilket gør dig mere nervøs og usikker, og så tvivler du på, at du overhovedet kan gennemføre et samleje. Så spænder du i alle musklerne på forhånd for at beskytte dig mod smerterne. Det forværrer hele situationen.
Tal med din kæreste om det
I er kommet ind i et ondt mønster, hvor du føler dig presset til sex og efterfølgende føler dig krænket. Du bliver nødt til at snakke med din kæreste om det. Han er lige så frustreret som dig over, at jeres samleje giver dig smerter. Det er ikke kun dit problem. Det er jeres fælles problem, som I skal løse sammen. Derfor synes jeg, at din kæreste skal inddrages i dine undersøgelser. Det kommer til at tage tid, men det er for jeres fælles fremtid. Måske kan du vise ham dette svar og I kan sammen tale om det.
Mit råd er derfor, at du skal gå til din læge og blive undersøgt.
Nogle små råd, I kan forsøge jer med, indtil du får en tid hos lægen:
• Kærtegn hinanden seksuelt uden at have direkte samleje. Aftal det på forhånd, så du kan slappe af og nyde det. Du skal have styringen.
• Forsøg med glidecreme.
• Vis, at I elsker hinanden på andre måder end sex. Lav fx en god middag og brug tid sammen.
Måske er der også inspiration at hente i svar til andre kvinder, der har problemer med smerte ved samleje. Her er et eksempel:
Kan ikke gennemføre samleje pga. smerter – hvad kan vi gøre?
Kærlig hilsen
Signe