Frygter at blive tilsidesat og glemt - hvad gør jeg?
Hejsa. Jeg er en pige på 18 år, som snart har været sammen med min kæreste i halvandet år. Jeg er rigtig glad for ham og kunne ikke forestille mig et liv uden ham. Her på det sidste har vi haft det svært og diskuteret rigtig meget, og vi var desværre rigtig tæt på at gå fra hinanden. Vi fandt heldigvis ud af tingene, og siden da har det gået godt.
Han har længe ledt efter et arbejde og har nu fået et som bartender. Ikke min yndlings scenarie, men det må jeg bære over med. Han går også i skole, og jeg gør de samme ting. Derfor er jeg bange for, at vi glemmer at have tid til hinanden. Jeg arbejder om dagen og han om aftenen/natten...
Jeg er bange for, at jeg bare bliver en "flue på væggen" i hans liv, hvilket jeg ikke er interesseret i. Jeg prøver hele tiden at forklare ham mine tanker omkring det, men det er, som om det ikke rigtig sætter sig fast. Han siger bare, det nok skal gå, uden at tænke over, at jeg faktisk er ked af det. Hvordan får jeg ham til at forstå alvoren, og at jeg virkelig ikke vil miste ham, men heller ikke vil fratage ham hans arbejde, skole og venner?
Hilsen den usikre og forelskede pige..., 18år

SVAR:
Kære Usikre pige.
Mange tak for din ærlige mail.
Jeg synes, det er rigtigt flot, at du vælger at handle på det, du oplever, er et problem i jeres parforhold.
Du skriver, at her på det sidste har I diskuteret rigtigt meget, men at I heldigvis fandt ud af det. Derfor tænker jeg, at I selv kender svaret på jeres problem, nemlig kommunikation. Det er en af nøglerne til løsning på jeres problem.
Åbenhed, tillid og positive forventninger er nøgleord i kommunikationen
Først vil jeg lige sige noget generelt om det, der er godt for parforhold: Det handler ikke om, at den anden skal overbevises til at mene, det jeg mener, men at vi hver især har mulighed for at give udtryk for, hvad vi mener og så acceptere, at vi ser forskelligt på tingene.
Hvad er den enkeltes intention med at sige det, han/hun gør? Det er vel ikke at såre den anden? Det er noget af det, jeg tænker, er rigtig vigtigt at se på, når vi oplever konflikter.
En konflikt starter ofte ved, at vi tror, den anden mener noget, vi helt bestemt har hørt hun/ han har sagt, eller vi tolker en handling med forkerte forudsætninger. Ofte viser det sig, at vi mistolker, det sagte, eller den handling, der medførte en konflikt. Det, der er forstået, var ikke ment sådan.
Handler parforhold om mine behov? - om det jeg vil / har lyst til.??
Til det må jeg sige både ja og nej.
Er vi i et parforhold, handler det både om at give og modtage. Det betyder, at nogle gange vælger jeg at gøre noget for min partner, hvor det måske ikke er den store lyst, der gør, at jeg er villig til at gøre noget for ham/hende, men jeg vælger at gøre det,fordi jeg ønsker at glæde den anden. Her er vigtigt at understrege, at det gælder begge veje. Hvis det er den samme, der igen og igen skal give, er det et skævt forholdet.
Det handler om at give og modtage i et ligeværdigt forhold
Jeg tænker, at intentionen i et parforhold/ægteskab er, at gøre det godt for hinanden. Det handler om at skabe ligeværdighed i forholdet, så begge får mulighed for at give og modtage. Der kan selvfølgelig være situationer, hvor den ene ikke kan yde det samme som dem anden. Det kan være under sygdom, i forbindelse med eksamener, eller andre udefra kommende ting, der kan være årsag til, at vedkommende ikke kan yde det samme. Det vil oftest kun være i være i en overgangsperiode.
Det handler om at have noget sammen
En flue på væggen: Det er fuldt forståeligt, at du ikke ønsker at blive tilskuer til livet, at følge med fra sidelinjen. Forhold handler nemlig om at have noget sammen. Du skriver, at du har prøvet at forklare ham dine tanker. Jeg tænker, ud fra det jeg læser i din henvendelse, at han nok skubber det til side og ikke tager det så tungt, (det kan være jeg tolker forkert).
Fortæl ham, hvad det gør ved dig
Jeg tror, at du skal igen prøve at tage en snak med ham, og udtrykke hvad du har skrevet til AdamogEva.dk
Virkelig fortælle ham, at det gør dig ked af det, og fortælle ham, hvad du antyder i denne henvendelse: "at jeg ikke vil miste ham". Hvis det er din oplevelse, din frygt, at det sker, er ved at ske, så er det vigtigt, at han får det at vide. Det vil give ham mulighed for at være med til at skabe en forandring, der vil kunne modvirke din oplevelse. Vis ham evt. din henvendelse til AdamogEva.dk. Måske kan det være med til, at han virkelig forstår, du er bekymret.
En overvejelse værd
• Hvad skal der til for dig, for at have oplevelsen af et godt forhold?
• Hvad indeholder det for dig?
• Hvad kan din kæreste gøre, for at det gøre dig glad/at du har det godt?
Du kunne evt. spørg din kæreste om det samme. Ved at få en snak med udgangspunkt i disse spørgsmål, har I mulighed for at komme nærmere, hvad der mere præcis skal til, for at glæde den anden. Når I er blevet klar over dette, kan I sammen prøve at finde en løsning på, at komme videre på en positiv måde, så du ikke går med frygten for, at det kommer dertil, hvor I skulle miste hinanden.
Det er dog vigtigt at understrege, at selvom I begge kender hinandens ønsker/behov i jeres parforhold, vil det nok ikke kunne undgås, at en af jer eller I begge nogle gange bliver skuffede og ikke får det, I ønsker, men det er et rigtigt godt udgangspunkt for et godt forhold.
Som du skriver, kan jeres forskellige arbejdstidspunkter være en udfordring i jeres forhold. I opnår måske ikke det, der for jer er det bedst ønskelige, men så er udfordringen at finde det næstbedste - både for dig og din kæreste. Det finder I kun gennem samtale.
Hvordan bruges tiden mest konstruktiv for begge parter?
Når man er i et forhold, er det vigtigt, at der er plads til både "dig, mig og os". Hermed menes, at nogle gange laver den enkelte noget for sig, det kan være hobby, venner osv. Andre gange laves der noget sammen. Det er vigtigt at finde en balance i dette, hvortil kommunikationen igen må på banen.
Til slut vil jeg understrege det, som jeg har været inde på flere gange, at det er vigtigt, du får fortalt dine følelser og oplevelser. De tanker, du gør dig om jeres forhold, så han ved, hvordan du oplever det.
Jeg vil ønske jer lykke over jeres forhold, at I begge må have en oplevelse af, at der er en god balance mellem at give og modtage.
Mange hilsner fra Dennis
Leksikon
Læs mere her
Det er ikke godt, at mennesket er alene ...