Fra bedsteven til kæreste – men hvad føler jeg?
Hej A&E
Jeg er en pige på 15, snart 16 år, der igennem længere tid har haft en bedste ven, som jeg vælger at kalde "M". M og jeg havde småflirtet i lidt tid, og for en måneds tid siden kyssede vi. Jeg havde drømt om det flere gange og var også glad, da det skete.
Vi går i klasse sammen, og i skolen er vi mest bare venner, men efter skole er vi nærmest kærester.
Jeg synes ikke, det har ændret noget imellem os, og vi er fuldstændig åbne overfor hinanden, hvilket jeg elsker ved vores forhold.
Jeg er bare kommet lidt i tvivl om, hvad jeg egentlig føler. Jeg har lyst til at kysse ham, og jeg synes, han er tiltrækkende, men han er bare ikke den smukkeste fyr på jorden, hvilket har været en “udfordring”, fordi mine veninder havde svært ved at forstå mig.
Han fortalte fornylig, at han elsker mig, og jeg havde virkelig lyst til at sige det tilbage, men kunne nærmest ikke få ordene ud. Jeg fik det dog sagt, hvilket jeg er glad for. Det var bare svært, og nu er jeg endnu mere forvirret.
Han er virkelig dejlig, og jeg er så sindssygt glad for ham, men jeg ved ikke, hvordan jeg skal tackle hele situationen.
Jeg tror, jeg elsker ham, men jeg føler nærmest, at vi er forbi hele forelskelses-fasen, fordi vi allerede kendte hinanden ud og ind, før vi blev til mere end venner.
Desuden sammenligner jeg ham lidt med en, jeg var ret så forelsket i før, hvilket nok ikke er helt fair, siden den situation var helt anderledes.
Jeg håber, I kan hjælpe mig på vej til at finde ud af mine følelser.
Hilsen fra en forvirret én på 15 år

SVAR:
Hej!
Tak for dit spørgsmål. Jeg forstår godt, at du er forvirret, og jeg vil forsøge at svare på bedste vis.
Godt med en god ven som kæreste
For det første skal du være glad for at have en god ven, som du kan snakke med. Det er meget betydningsfuldt! Du beskriver jeres forhold som tæt, kærligt og præget af åbenhed. Det er tre meget vigtige ting i et kæresteforhold.
Samtidig udfordrer hans udseende dig, og hvad andre tænker om det. Hvis man vil et kæresteforhold, er det vigtigst, hvad du tænker, ikke de andre. Du skal mærke efter, om du nyder hans selskab, om han gør dig tryg, at I hygger jer sammen osv.
Udseende eller personlighed
Du skriver selv, at han er tiltrækkende. Dybest set er en persons udseende ikke det mest tiltrækkende. Det er en persons karakter. Man kan hurtigt blive træt af en person, selvom vedkommende ser rigtig godt ud. Jeg forstår godt, at de modstridende følelser forvirrer dig, men som jeg ser det, er de vigtigste elementer for et godt forhold til stede.
Hvad så nu?
Fortsæt med at bruge tid sammen med ham, og på et tidspunkt bør I bestemme jer for, om I er kærester eller ej. Det der med, at man er lidt kærester afhængigt af, hvor man er, det dur ikke. Det skaber uro og usikkerhed hos jer begge.
Måske kan du (evt. sammen med M) få noget ud af at læse lidt om emnet:
Kærestepotentiale … eller en god ven
Vi har også et helt tema om emnet, hvor I kan finde flere artikler og svar: Fra venner til kærester.
Rigtig meget held og lykke.
Hilsen Asbjørn