Forvirret over venindernes reaktioner - hvad gør jeg?
Jeg har altid været den lille generte pige og total mangel på selvtillid i min vennegruppe. Mine veninder var både tyndere og flottere end mig, så alle drengene gik altid efter mine veninder.
Men her i år, da jeg begyndte i en ny klasse og fik nye veninder, ændrede det sig ekstremt meget. Går i en gruppe nu med 4 piger, to at dem er super flotte og har en perfekt krop - begge har kærester. De to andre er mindre heldige med udseendet, men ekstremt kræsne, når det kommer til drenge.
Og efter jeg har lært dem at kende, har jeg fået så meget selvtillid, når vi er i byen og nu er det mig, alle drengene går efter og det synes min ene veninde er rigtig træls.. jeg tør ikke rigtig at være mig selv i byen pga. hende, for vil selvfølgelig ikke såre hende. Den anden siger, jeg er opmærksomheds krævende og alt for selvglad, hvilket jeg ikke er, men det virker måske sådan, når jeg er i byen (men når man altid har været den, ingen ville have og så gå til den, alle vil have, kan man ikke rigtig undgå at få meget selvtillid).
De to andre med kærster har intet problem, de finder drenge til mig osv. De giver komplimenter til mig konstant. - jeg er virkelig forvirret, ved ikke om bare skal give den gas i byen og være ligeglad med de to, eller om jeg skal holde igen. - og her til sommer starter jeg på gym., så der kommer jeg nok ikke i klasse med de to uden kærester, da vi har samme linje. Og den ene med kæreste (min bedste veninde) kommer jeg i klasse med og den anden skal på hg. - ved ikke hvad jeg skal gøre af mig selv.....
Lise, 17 år

SVAR:
Kære Lise
Tak for at du deler dine tanker med os på brevkassen. Jeg synes, du beskriver meget godt , hvilken rutchetur du har været igennem, ift din selvtillid - fra at have været den stille og generte pige uden den store selvtillid og til nu at have fået andre venner og en styrket selvtillid.
Du fortæller meget godt, hvor sårbar vi er som mennesker og hvor hurtig tingene kan ændre sig. Samtidig fortæller du også, hvordan du som person blomstrer, fordi dine venner giver dig komplimenter og at det styrker din selvtillid.
Det ydre betyder meget
Da jeg læset dit indlæg, slog det mig, i hvor høj grad din selvtillid afhænger af, hvem du er sammen med og deres udseende, og hvem det er drengene ser efter og har lyst til at være sammen med. Du tillægger det ydre udseende, at de andre er flottere, tyndere har en perfekt krop og hvem drengene valgte, en meget stor værdi.
Selvtillid handler om, at have tillid til sig selv. At tro på, at jeg er god nok, som jeg er. At hvile i sig selv. Vi har så let ved at se på det ydre og tillægger det den største værdi!
Men det indre betyder langt mere
Den indre værdi - hvordan du er som person, hvordan du er som menneske overfor dine venner, om du kan sætte dig ind i andre folks sted, hvilke værdier du har i dit liv, er mindst lige så vigtig - for de er med til at skabe din selvtillid og dit selvværd.
Alle mennesker er værdifulde
Uanset om vi er for lave, høje, tykke eller smalle - så har vi alle værdi, og det er godt at holde sig for øje. Ofte ser vi ikke en persons værdi, før vi lærer det menneske at kende. Når vi har lært et menneske at kende - bag facaden - betyder udseende egentligt ikke så meget og jeg glemmer at vedkommende havde nogle "skavanker" i udseendet, nu hvor jeg har set de indre værdier.
Nyd den anerkendelse du får
Du skriver, at du ikke ved, hvad du skal gøre af dig selv. Jeg tror, du skal nyde, at du er kommet i en klasse, hvor du har fundet nogle veninder, som anerkender dig for den, du er, som ønsker at være sammen med dig og som komplimenterer dig og som du føler er med til at styrke din selvtillid.
Og brug din erfaring til at forstå veninderne
Jeg tror, du skal prøve at gøre brug af de følelser, som du havde i den første klasse - hvor du manglede selvtillid, for at kunne sætte dig i den venindes sted, som synes, du er "rigtig træls". Hvordan var det, du havde det i den anden klasse, når alle drengene valgte at tale med de andre og ikke dig? - Hvad kunne du da have ønsket dig dengang? Hvordan kan du hjælpe dem til at komme mere i kontakt med drengene?
Du skriver, at du ikke tør være dig selv, når du er i byen med dem og at de siger, at du er opmærksomhedskrævende. Hvad kan deres begrundelse være til at sige sådan? Du er den sidst ankomne, som får mere opmærksomhed end dem - kan de føle, at du har taget noget, som de synes, de kunne have krav på? Misundelse og jalouxi? Hvad vil du kunne gøre for at modbevise den påstand?
Jeg vil ønske dig held og lykke med dit nye liv, som igen forandres, når du kommer på gymnasiet efter sommerferien - hvor du igen kommer i nye omgivelser og nye sociale sammenhænge. Det bliver spændende, hvad det kommer til at betyde for dig - for vi mennesker er sårbare, når omgivelserne forandrer sig. Jeg håber, det lykkes for dig at bevare en god og sund selvtillid, hvor du hviler i dig selv og kan se en indre værdi hos de mennesker, du omgiver dig med.
læs også artiklerne:
Hvad er jeg værd?
Pigevenner og drengevenner
Med venlig hilsen
Dorthe Rolighed