Forvirret og ønsker ham tilbage - hvad gør jeg?
Hej... Det er sådan at jeg kom sammen med en helt vidunderlig dreng på 17 år for 3 måneder siden (han er min første kæreste), han valgte dog at slå op dagen efter vores tredje månedsdag.
Vi havde før det, skændtes over nogle ting, over mobilen i nogen tid, ikke kun én gang. Jeg var blevet sur over, at han var taget til København på vores månedsdag med en veninde (som selv havde spurgt, om hun måtte komme med) for at besøge sin bror. Men jeg mente virkelig ikke at blive så sur på ham. Der har været nogle andre ting, som har gjort mig ked af det inden, som så ikke har noget med ham at gøre, men det troede han.
Han valgte at slå op og sagde, at han ikke tror, han er klar til at have en kæreste og at han havde været en dårlig en, samt at han ikke var sig selv, og at han ville forandre sig. (Jeg er ikke hans første).
Jeg snakkede så med ham 3 dage efter og fortalte ham, hvad der havde gjort mig ked af det og sur, og at det ikke var meningen, det skulle gå ud over ham. Han sagde, at han godt forstod og krammede mig, samt kyssede mig på panden. Vi flettede også fingre i et kort stykke tid. Da jeg så spurgte, om vi var okay igen, gav han slip og sagde, at vi stadig ikke var sammen.
Han sagde, at han er forvirret og ikke klar til at have en kæreste, men kan ikke uddybe mere, da han ikke ved, hvad der helt præcis er galt. Han sagde også, at han ikke vil forandre sig alligevel. Han valgte så at gå (han tog ikke hjem), og jeg skrev til ham, at han skulle gøre op med sig selv, om han havde brug for at snakke med nogle om det, eller om han ville være alene. Han sagde, at han ville være alene.
Jeg elsker ham utrolig højt og vil virkelig gerne have ham tilbage og give det en chance til. Hvad skal jeg dog gøre, jeg er så ked af det, jeg kan hverken sove eller spise...
Har han bare brug for tid til at tænke det igennem? Han har sagt, at han har tænkt det igennem, men det var inden, han fik at vide, at det ikke var hans skyld, at jeg havde været ked af det i et stykke tid.
Jeg elsker ham virkelig meget og ønsker ham tilbage... Hvordan skal jeg tackle denne situation? Har han brug for tid? Og evt. hvor lang tid?
Hilsen den triste og fortvivlede, 17 år.

SVAR:
Kære triste og forvirrede.
Som du beskriver det, så ser det ud som om, din kæreste har trukket sig. Det kan se ud som om, han har ændret sine følelser overfor dig, og derfor nu ønsker at være alene, eller ikke at være i et forhold med dig.
Svært når man ikke er samme sted
Sådan en situation er jo altid svær, når man ikke er enige om det. Jeg kan forstå, at han er forvirret og ikke føler sig klar til en kæreste, uden dog at kunne angive en nærmere grund. Jeg tænker, en nærmere grund kan være et udtryk for, at følelserne for dig er dalet.
Måske er det han oplever simpelthen bare, at den forelskelse, han oplevede i starten, nu er aftaget, og at han derfor ikke længere er interesseret i et forhold.
Det er klart, at hvis der sådan er sket helt specifikke ting, så kan det være rart at få at vide, men det er min erfaring, at når man bruger de vendinger, han bruger, så kan det handle om en forelskelse, der er aftaget.
Hvad gør du ved det?
Ja, hvis du tænker, du kan ændre på hans følelser, så er det nok ikke sikkert. Det bedste er nok at trække dig lidt og lade ham være alene, og se hvad der så sker.
Det, du oplever, er en del af det at være ung. Man forelsker sig, og det ender ikke altid lykkeligt. Mange oplever som du, at den, man er forelsket i, trækker sig, og at der derfor kommer en tid, hvor man må finde sig selv igen. En tid hvor man må dyrke sine veninder og venner og gøre nogle af de ting, man ellers bruger tid på.
Efter nogen tid vil du opleve at tingene letter igen, og at du begynder at se lysere på tilværelsen igen. Måske du i denne periode har nogle gode veninder, du kan være ekstra sammen med og på den måde forsøge at komme videre.
Hvis han så senere vil mødes og tale om tingene, ja så kan du måske blive klogere på, hvad der er sket. Hvis han ikke vil, så tror jeg, du lettest kommer videre ved at tænke, at det var en kort forelskelse, som blegnede fra hans side.
Måske kan du have glæde af at læse svar til andre, der står i lidt samme stituation som dig. Søg på ordet kærestesorg eller klik ind på nøgleordet kærestesorg i leksikon og du vil se titlerne på en lang række svarartikler.
Venlig hilsen
Steen Kruse