Forvirret konflikt ift. kæreste - hvad gør vi?
Hej jer. Jeg har i den seneste tid haft nogle problemer med min kæreste. Hun er 19 år og jeg er 20. Jeg er lige kommet ind på uni, mens hun er startet på en højskole. Vi er virkelig forelsket og har meget svært ved at give slip på hinanden. Dog har min kæreste på det seneste tvivlet på vores forhold. Det skal siges, at en anden dreng kyssede hende til en fest på skolen, men hvor jeg senere tilgav hende for alt.
Problematikken ligger i nu, at hun efter sit ophold er forandret. Hun er blevet meget mere åben, selvsikker og social, hvilket jeg synes er super fedt. Forleden dag fortalte hun mig så, at hun gerne vil prøve nye ting. Dvs. opleve verden, møde nye mennesker, få nye følelser og måske have en ny partner, eller bare prøve at være så selvstændig som overhovedet muligt. Det nemlig ikke noget, hun har prøvet før. Dog har vi et problem, som består i, at hun ikke kan give slip på mig og jeg ikke kan give slip på hende.
Hun ved heller ikke, om hun higer efter en ny partner, eller om hun vil være sammen med mig, vi har nemlig et specielt forhold til hinanden som udover at være kærester også er bedste venner. Jeg vil gerne være en egoist og sige, hun skal vælge mig, men jeg vil ikke være en klods om benet, og ikke lade hende forfølge sine drømme. Jeg står i den situation lige nu, at jeg ikke vil give slip, og hun er splittet mellem valget af, at være sammen med mig, hvor vi begge tror, vi er soulmate, fordi vi kender hinanden så godt eller om hun vil ofre det hele og prøve noget nyt og måske senere fortryde sine valg.. Håber i har forstået mit dilemma, og undskyld den lange tekst!
På forhånd tak
Den anonyme, 20 år

SVAR:
Kære anonym
Mange tak for din mail til AdamogEva.dk
Ja, ungdomstiden er en spændende til og en tid, hvor der ofte sker rigtig mange ting i ens liv. Det er også en tid, der er fyldt med mange valg. Skal jeg på gymnasiet eller en anden ungdomsuddannelse? Hvilken uddannelse vil jeg i gang med? Hvilke prioriteter vil jeg gøre i mit liv i forhold til tid, økonomi, venskaber m.m.
Du skriver, at din kæreste efter sit ophold har forandret sig. Som jeg ser det, oplever du det som positivt, at hun har forandret sig, er blevet mere åben, selvsikker og social, så det er jo fint. I følge det, du skriver, er hendes forandring ikke nogen hindring for forholdet, som du ser det. Har I snakket om, hvordan hun ser på det? Altså jeres kæresteforhold efter hun har forandret sig?
Din henvendelse er fyldt med dilemmaer og svære valg og som jeg ser det, er der speciel 3 områder:
1) Din kæreste er meget splittet.
Hun er forelsket i dig, vil på den ene side gerne være sammen med dig og på den anden side gerne udfordre verden og møde nye mennesker.
Hun må selv tage sit valg - ingen andre kan gøre det for hende. Det du kan gøre i den sammenhæng er blandt andet at være sikker på, at hun er klar over, hvor meget hun betyder for dig. Fortæl hende det, så hun ikke er i tvivl og vær samtidig bevidst om, at det er hende, der må tage valget. Du må bevidst give hende det frie valg, så hun ikke kun vælger dig, fordi du giver udtryk for, at du ikke vil give slip på hende, men netop fordi, det er DIG, hun vil vælge.
2) Det virker som om, du også er meget splittet.
Du vil ikke være egoist - en klods om hendes ben og samtidig skriver du, at du ikke vil give slip. Det er også enorm svært at skulle give slip på en, som man holder rigtig meget af. Og når man har det godt sammen, kan man ikke forestille sig en fremtid uden hinanden. Men jeg tror, det er meget vigtigt, at din kæreste ikke oplever sig bundet for uanset, hvad du helst vil, er det jo afhængig af, hvad hun vil.
3) I er begge meget forelsket og har svær ved at give slip på hinanden.
Det er rigtig dejligt, at I er meget forelsket. Samtidig er det også vigtigt, at I sammen snakker om, hvorvidt I kan se en fremtid sammen. Har I fælles værdier? Hvad der er vigtig for den enkelte af jer.
Måske kan I også få noget ud af at læse disse link sammen og tale om, hvor i hver især er i forhold til hinanden:
Den eneste ene
Ridderen på den hvide hest
Kærlighed og forelskelse
Er det for tidligt at "slå sig ned" som 20-årig?
Elsker jeg ham eller har jeg bare vænnet mig til ham?
Når du skriver, at I gensidig ikke kan give slip på hinanden, kan det hænge sammen med flere ting, men nok især det, at I også er hinandens bedste venner. Måske har du været med til at styrke hendes selvværd og givet hende den tryghed, hun havde brug for. Højskoleopholdet kan have været med til, at hun har fået mere tro på sig selv, hvilket kan medvirke til, at hun nu er mere klar til forandring i sit liv.
Både din kæreste og dig står over for valg, og med ethvert valg følger også fravalg. Nogle gange ville vi ønske, at vi kunne se lidt længere frem og på den måde bedre overskue konsekvensen af vore valg, men den mulighed har vi ikke fået. I forhold til det at være kærester, skal der jo 2 til og lige meget, hvor meget du ville ønske at være sammen med hende, eller hun ønsker at være sammen med dig, er det jo fuld ud afhængig af, hvad den modsatte part ønsker.
Vi tager valg for fremtiden. Måden, vi vælger på, er påvirket af den, vi er på det tidspunkt, vi træffer det afgørende valg, og er samtidig også med til at gøre os til dem, vi er og bliver. Nogle gange kommer vi til at fortryde de valg, vi tager, da det kan være fuldstændig umuligt at gennemskue alt vedrørende sine valg.
Det er umuligt for mig at sige, hvad den enkelte af jer skal vælge, men jeg vil ønske for dig / ja, for jer begge, at I må få taget det valg, der vil være bedst for jer begge.
Kærlig hilsen Dennis