Forvirret - hvordan får jeg min eks 100% tilbage?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg er en dreng på 16 år. I sommers var jeg i et forhold med denne rigtig søde pige. Jeg var kommet videre, men kom til at kysse med hende til en fest. Jeg vil gerne have hende tilbage og jeg tror også godt, at hun vil have mig tilbage. Det skal lige siges, at vi er bedste venner.

Problemet er bare, at hun er i tvivl, og det har hun været i 100 år, men hun flirter alligevel med mig. Hun er ikke typen, som vil have "prinsen på den hvide hest". Hun synes, jeg er fantastisk og passer rigtig godt til hende, så jeg er meget forvirret.

Jeg har noget kørende med en anden, men jeg er ikke helt vild med hende. Jeg er meget forvirret over, hvem jeg skal vælge? Og hvordan jeg får hende den første 100% tilbage?

Please hjælp, jeg er så forvirret og skal snart til eksamen.

Mvh.

Anonym 16 år

SVAR:

Kære 16-årige dreng

Tak for dit spørgsmål. Der er to piger, der fylder i dit liv. Den første pige er i tvivl, om hun vil have dig eller ej, og den anden pige er du ikke helt vild med. Ud fra det, du skriver, lyder det, som om du helst vil have pigen, der er i tvivl, og at du har noget kørende med den anden pige i ”mangel på bedre”.

Vigtigt at være helhjertet til stede i et forhold

Du skriver, at du er meget forvirret over, hvem du skal vælge og spørger derfor om hjælp. Ud fra det, du skriver, synes jeg ikke, der er nogen tvivl. Du skal selvfølgelig vælge den pige, du er vild med – altså hende der er i tvivl. En kæreste er den person, man allerhelst vil dele sit liv, tanker, oplevelser og følelser med.

Hvis du ikke er helt vild med den pige, du kommer sammen med, men i stedet tænker på en anden, kan du ikke være 100% til stede i forholdet. Pigen vil sandsynligvis mærke på dig, at der er en anden, der stjæler dine tanker og hun vil blive ked af det og såret. Det er ikke fair over for et andet menneske at indlede et forhold, hvis man ikke mener noget med det alligevel.

Det vil sandsynligvis heller ikke føles rigtigt for dig selv, så mit bedste råd til dig er at sætte dig ned og mærke efter, om den pige, du har i tankerne, virkelig er en, du kan lide, og om det er en, du har lyst til at dele tid, tanker og følelser med. Er det ikke det, er det ikke en pige, du skal satse på.

Vigtigt med en afklaring i forhold til din eks.

Nu er spørgsmålet så bare, hvordan du får den første pige 100% tilbage. Jeg kan desværre ikke give dig en facitliste på dette spørgsmål, men jeg kan komme med nogle forslag til, hvordan I måske kan få en afklaring. Ud fra det, du skriver, fornemmer jeg, at pigen og dig snakker en del sammen. Det er rigtig godt at snakke sammen, og det er vejen ud af de allerfleste problemer. Jeg tror også, at det vil være vejen frem for jer. I kan fx snakke om:

  • Hvad det er, der gør hende i tvivl? – Kan I/du ændre noget, så hun ikke længere er i tvivl?
  • Hvorfor flirter hun med dig, hvis hun ikke vil være kærester?
  • Fortæl hende hvad du synes om hende
  • Snak om hvorfor det gik galt sidste gang, I var sammen
  • Hvordan skal et evt. kommende forhold være:
    • Hvor meget skal I være sammen?
    • Hvordan skal det være mht. berøring?
    • Hvad med andre venner?
    • Er der noget, I gerne vil lave sammen og andet, I ikke vil?

Viser det sig, at pigen ikke er interesseret, synes jeg, du skal prøve at fokusere på det positive i ikke at have en kæreste og så vente på, at den rette kommer.

Jeg håber, det kan hjælpe dig med at få en afklaring, og at det må gå godt med din eksamen.

Mvh.
Heidi B. Simonsen