Fortryder og vil have kæreste tilbage - hvad gør jeg?
Hej jeg er en dreng på 15 år. Jeg har været kærester med en pige fra min klasse. Vi var sammen i godt 2 år, vores forhold var godt, men vi kunne godt skændtes engang imellem ligesom andre forhold. Men jeg har slået op med hende for noget tid siden, grunden til at jeg har slået op med hende var, fordi hun følte ikke det samme mere.
Men i dag er vi mere ligesom uvenner? Vi snakker ikke sammen, vi skriver ikke sammen, hun har blokeret mig på facebook og mobil. Så kan ikke få fat på hende. Sagen er, at jeg fortryder, at jeg slog op med hende! Jeg savner hende så meget! Jeg hader at være uvenner med hende? Jeg har prøvet at give hende tid, men det er bare så snart, jeg skriver til hende eller snakker til hende, får jeg sådan et surt svar tilbage? Jeg bliver nødt til at vide, hvad jeg gør?
Anders, 15 år

SVAR:
Kære Anders!
Tak for dit spørgsmål! Du virker virkelig som om, du har fortrudt, at du har slået op med din kæreste. Din begrundelse for at slå op med din kæreste er også lidt speciel. Hvis det var hende, der ikke følte noget for dig længere, tænker jeg, det havde været mere naturligt, at det var hende, der havde slået op. Det er fortid nu og det kan du ikke lave om på.
Hvordan var det mon for hende, da du slog op?
Jeg tænker, at de udfordringer, du står i nu, hænger nøje sammen med det, at du slog op med hende. Hvad kan hun have tænkt, da du slog op? Et gæt kunne være: " han har heller ikke følelser for mig længere, det passer fint og så er vi jo færdig med at være kærester".
Når du så prøver at komme i kontakt med hende på alle tænkelige måder, er der stor risiko for, at hun bliver forvirret, over hvad du egentlig vil. Hendes reaktion er jo tydelig, hun afviser dig og vil ikke have noget med dig at gøre. Det bliver du nødt til at respektere ved at lade hende være.
Giv tid og vis respekt
Ofte kan det være svært, men ikke umuligt, at være venner, når man først har været kærester. Måske har hun brug for at finde ud af, hvad hun egentlig vil nu. Det er vigtigt, at hun får den tid, hun har brug for. Måske bliver det aldrig jer 2 igen og måske bliver det jer igen. Det ved du ikke og det ved din eks sandsynligvis heller ikke. Hun har brug for tid og jeg tror også, at du har brug for tid.
Flyt fokus
Du vil aldrig kunne "tvinge" dig til at være venner med hende eller blive kæreste med hende igen. Det, jeg tror, er det vigtigste for dig lige nu, er, at du fokuserer på de ting i din hverdag, som du kan lide. Fokuser på din skolegang. Dyrk dine interesser og nyd at være dig. Mærk efter hvad du kan lide og hæng ud med vennerne. Jeg håber for dig, at du på et tidspunkt får lov at tale tingene igennem med din eks, men forvent at der vil gå adskillige måneder, før det bliver en mulighed.
Kærlig hilsen
Jens Ole Clausen