Fortryder jeg var så ond og nu venter vi barn – er der håb om at få ham tilbage?
Min kæreste gennem to år er meget omsorgsfuld og kærlig og vi har været lykkelige sammen. Men det sidste års tid har jeg brugt alle vore penge på mig selv uden kan kunne sige nej. Samtidig blev jeg MEGET grov i munden overfor ham, har ikke behandlet ham ordentligt og været en rigtig dårlig kæreste. Han har nu slået op og sagt, han har brug for ro til at komme sig over det. Jeg har netop fundet ud af, at jeg er gravid og han siger, det er mit valg og han vil gerne være venner. Skal jeg beholde barnet og håbe på, at jeg kan genvinde hans tillid og får ham tilbage. ( Kort resume ved rekaktionen)
Venlig hilsen en MEGET ulykkelig pige! 20 år
Læs hele spørgsmålet her:
Hej! Min kæreste og jeg har været sammen i 2 år, og vi har været SÅ lykkelige sammen. Han er så omsorgfuld og fuld af kærlighed, som han giver mig. Han er meget blød og en helt igennem kærlig person. Men det sidste års tid er jeg begyndt at bruge rigtig mange penge, og især penge vi ikke havde. Pengene gik til mig selv, som på frisør, tøj osv. Og dermed blev vores regninger mere og mere udskudte. Vi begyndte at tage små lån og ryger i RKI osv og alt dette kun fordi, at han elskede mig så meget, at han ikke kunne sige nej til mig. Han kunne komme med små hint til, at vi måske ikke havde råd til min frisør i den her måned, men efter et par dage så gav han sig og gav mig lov. Alle de penge, han tjente på sit faste og ellers gode job, gik til at få alle de regninger betalt, som jeg ikke kunne betale, fordi jeg snoldede alle mine egne penge op.
Samtidig var jeg MEGET grov i munden over for ham! Jeg snerrede af ham, og beordrede ham til at hente ting til mig, og hvis han spurgte stille og roligt, om jeg ikke kunne selv, så blev jeg voldsomt sur på ham. Jeg trampede på hans selvtillid ved at sige, at han altid var grim og mærkelig og ulækker osv. Selvfølgelig svinede jeg ham kun til for sjov, men man kan ikke se på mig, om jeg laver sjov eller mener det, så alt dette har han desværre taget til sig Men da dette med økonomien også gik mig på, så i stedet for at blive sur, som han blev, så reagerede jeg bare med at blive grov, RIGTIG grov overfor ham, hvilket var en rigtig dårlig ide. Og her de sidste par måneder har jeg været meget slem! Jeg havde en lang ferie og hver dag sov jeg til klokken 14:00-15:00 stykker, og da han så kom hjem klokken 17:00 ca, så havde jeg ALDRIG lavet noget som helst i huset. Jeg har været så dårlig en kæreste på det sidste.
Så for ca 2 uger siden sagde han, at han slet ikke kunne klare det mere og at vi ikke skulle være sammen mere. Jeg blev så ked af det, at jeg slet ikke kunne holde det ud! Jeg græder hele tiden. Det er så hårdt, for nu kan jeg sagtens se mine problemer. Jeg har sagt til ham, at jeg sagtens kan se det og jeg er så ked af det osv, men han siger, at det er for sent og at det er mig selv, der har ødelagt det. Han siger, at han ikke kan bo sammen med mig, for han havde brug for at rette op på sig selv og alle de problemer, jeg havde sat ham i og at jeg derfor må flytte til min mor. Og så ville han bare være alene. Han siger også, at det ikke kun er min skyld, for han har jo så ikke kunne finde ud af at sige nej og stop til mig, så jeg forstod det. Der har han selv været for blid.. Han har godt nok sagt til mig, at han ALDRIG har elsket en pige så højt før, som han elskede mig, og at jeg var hans største kærlighed.
Nu har jeg så også fundet ud af, at jeg er gravid med ham og 7 uger henne. Problemet er, at ham og mig så inderligt gerne ville have børn for bare et halvt år siden, men ville ikke gøre noget før økonomien var bedre. Men da jeg har glemt at få min p-sprøjte i noget tid, så skete det så nu. Jeg vil så gerne beholde det, men han siger, at han ikke er klar til at blive far nu, som tingene ser ud, men omvendt så er det mit valg, og han støtter mig i den beslutning, jeg tager. Han ville have taget med mig til scanning og det hele. Han siger også, at han rigtig gerne vil være gode venner med mig efter det her, men som det så ud nu, så tror han ikke, at vi finder sammen igen. Jeg er så ulykkelig! Han var så glad for min familie og jeg for hans, og vi kunne rigtig godt med hinandens familier. Jeg har kimet ham meget ned med sms'er de sidste par dage, for jeg er så bange for, at han finder en ny kæreste hurtigt, men jeg har indset nu, at det ikke hjælper, så nu lader jeg ham helt være. Jeg vil virkelig blive glad, hvis i kunne hjælpe mig. Jeg er så glad for ham og elsker ham så højt og vil gøre alt, for at jeg må komme tilbage til ham og for at genvinde hans tillid og kærlighed.
Tror i nogen sinde, at han vil have mig tilbage efter alt det her, hvis jeg arbejder grundigt med mig selv, og bliver meget mere selvstændig? Viser at jeg godt kan tage initiativ og flytte for mig selv og betale mine regninger og få en hverdag til at køre rundt osv?
Skal jeg beholde barnet og håbe på, at han kommer på bedre tanker, når han en dag ser det eller ser, jeg vokser og bliver han så måske en smule blød om hjertet, eller frastøder det ham bare endnu mere?
I det hele taget, hvad kan jeg gøre, for at der er størst chance for, at han tager mig tilbage? Tror stadig at han har lidt følelser for mig, da han lige har talt længe med en i min og han var helt nede i kuldkælderen, sagde hun. Tror i der er chance for, at jeg kan få ham, tilbage, eller ser det HELT sort ud og at vi aldrig bliver kærester igen, men kun gode venner? Og hvad gør jeg for at få ham tilbage? ( forkortet af redaktionen)
Venlig hilsen en MEGET ulykkelig pige! 20 år

SVAR:
Hej ulykkelige pige.
Mange tak for dine spørgsmål. Jeg vil meget gerne give dig mine bedste råd med på vejen, og håber for dig, at de vil hjælpe dig ud af din ulykkelige situation.
Så vidt jeg forstår, spørger du om 2 ting; skal jeg beholde det barn, som er ved at vokse i min mave, og er det muligt at få min kæreste tilbage?
Det virker til, at I har været igennem noget af en rutsjetur i jeres parforhold. Og på din beskrivelse kan jeg kun give dig ret i, at du har nogle udfordringer bl.a. med dit pengeforbrug. Du beskriver nu, at du godt kan se dine problemer, og at du selv synes, du har været en dårlig kæreste på det sidste.
Økonomi
Mit råd til dig er i denne sammenhæng at få styr på din økonomi. Tænk hvilken befrielse det vil være for dig at vide, at tingene hænger sammen og at du ikke er afhængig af nogen for at få betalt dine regninger. Der er sikkert mange, der gerne vil hjælpe dig i denne forbindelse – måske dine forældre, din bankrådgiver eller andre med forstand på økonomi. Sørg for at få lavet et budget, så du ved, hvor mange penge du har til rådighed i måneden. Så ved du også selv, om du har råd til at gå til frisøren eller købe nyt tøj. Jeg er sikker på, at det også vil give dig en selvtillid og et overskud, at have styr på dine penge. Hvis du vil ud og finde din egen lejlighed, så sørg for, at den ikke er for dyr. Det kan jo også være, at det er billigere at bo hos din mor?
Hvis du helt vil slippe din dårlige samvittighed overfor din tidligere kæreste, så vil det også være godt at tilbyde, at I sammen får betalt af på den gæld, han har fået pga. dig. Men jeg ved jo naturligvis ikke, hvor store jeres økonomiske problemer er, så derfor vil jeg råde dig til at snakke med én, som kan hjælpe dig med at gennemskue din økonomi og lave et budget.
Hvad med graviditeten?
Du beskriver selv, at du rigtig gerne vil beholde barnet. En graviditet sætter altid store spørgsmål og følelser i gang. Derfor kan det også være godt at få snakket om disse tanker og følelser. Hvis du ikke snakker med din tidligere kæreste lige nu, vil jeg opfordre dig til at vende tankerne med gode veninder, dine forældre, nogen du kender, som har stået i en lignende situation, eller som selv har et barn. De vil kunne hjælpe dig med at få en fornemmelse af, hvordan det vil være at blive mor. Det er dog også vigtigt, at du finder nogen, som ikke vil ”styre” din beslutning, men som er villige til at lytte og hjælpe med at finde ud af, hvad der er bedst for dig, hvilken beslutning, du har det best med.
Du kan også ringe til Abortlinien på 48 39 48 48 (mellem 19-22.30), hvor du kan komme til at tale med en person og få konkret rådgivning. Du kan også kontakte: Hvadnu.dk, hvor du kan få anonym rådgivning online.
Uanset hvad du vælger, vil det ændre noget i dit liv. Derfor er det også vigtigt, at du tager den rigtige beslutning, som du kan leve med resten af dit liv.
Jeg henviser til andre svar her fra siden, som er skrevet til piger, som har været i en situation, der ligner din. Heri står dine muligheder nærmere beskrevet:
Jeg er gravid - hvad skal jeg gøre?
Uønsket gravid - hvad gør du?
Kærester igen?
Du skriver selv om en masse gode ting, du kan gøre for at få styr på dit liv igen. Det er alt sammen gode tiltag, som også vil hjælpe dig med mange andre ting i livet – bl.a. hvis du skal være mor. Det bedste, du kan gøre for at få din kæreste igen, er, som du selv skriver, at få styr på din økonomi, vise selvstændighed og ansvarlighed. Og så tror jeg samtidig, at du må acceptere, at det ikke er dig, der får lov at bestemme, om du får ham tilbage. Du må leve med, at det nu er hans valg, om han tør stole på dig igen. Og du må acceptere, hvis han ikke kan. Jeg tænker, at det er vigtigt, at vise ham respekt lige nu og give ham den tid, han har brug for og dernæst i første omgang, at satse på at opbygge et godt venskab. Hvis du vælger at beholde jeres fælles barn, er det uhyre vigtigt, at I har et godt forhold til hinanden og er gode til at samarbejde for barnets skyld. Hvad det gode venskab så med tiden kan blive til må tiden vise, men det er vigtigt, at du ikke presser på, det kan tage lang tid at genvinde tilliden.
Læs også artiklen: Den nødvendige tilgivelse
Hvis din tidligere kæreste har mod på at give jeres forhold en chance senere hen, skal du vide, at der findes kurser, som gerne vil hjælpe jer med kommunikationen og parforholdet. Jeg linker til PREP-kurser her. Der er et antal pladser på hvert kursus, hvor man kan få tilskud til at betale kurset, hvis man har et barn og ikke selv er i stand til det. Læs evt. videre på hjemmesiden.
Det virker til, at du har fået en brat opvågning, og nu sidder i en situation, hvor du egentlig godt selv ved, hvad du skal gøre, for at komme videre. Det vil jeg gerne støtte dig i. Når du først har fået styr på økonomien og pengeforbruget, er du ikke afhængig af andre, og jeg er sikker på, at det også vil hjælpe på kommunikationen og dit selvværd.
Mht. graviditeten tror jeg, det er vigtigt at få taget en beslutning hurtigst muligt, så du kan koncentrere dig om at få styr på din hverdag og husk, der er godt otte måneder endnu til at blive klar til at tage imod barnet, hvis det er det, du vælger.
Jeg vil ønske dig held og lykke med beslutningerne og livet.
Vh Anna