Forstår ikke mine følelser - kan I hjælpe mig?
Hej. Jeg har en masse følelser, der fylder alt for meget i mit hoved, som jeg håber i kan hjælpe mig med at forstå. Jeg er langt fra tilfreds med mit liv, selvom jeg har alt. Kæreste, familie og venner.
Min kæreste gør mig mest forvirret. Inden jeg fik ham, havde jeg ikke været i kropskontakt med en dreng på nogen måde, men var rigtig glad for drenge, og blev forelsket i nærmest alle jeg kiggede på. Nu da jeg har været sammen med min kæreste i et år, er jeg i tvivl, om jeg overhovedet er til drenge. Jeg tror faktisk aldrig, jeg blev helt forelsket i ham, han gav mig bare en tryghed. I starten kunne jeg ikke få nok og elskede det. Men jeg ved snart ikke mere.
Min far er ikke så glad for, vi er meget sammen, og han siger ofte til mig "der skal kysses mange frøer, før prinsen kommer" og "forhold i teenageårene er altid dem, som ender i skilsmisse". Hvis jeg er sammen med min kæreste i flere dage, ignorerer min far mig. Kan det påvirke mig? Han er heller ikke specielt flot, kan det være derfor, jeg er i tvivl om seksualitet? Altså pga. ingen tiltrækning? Kan bare ikke forestille mig blive forelsket i nogle, eller være sammen med en anden dreng.
Dog lidt piger. Kan det være fordi jeg bedre forstår piger, når jeg selv er én? For min kæreste behandler mig som en prinsesse, derfor kan jeg ikke forstå, hvorfor jeg ikke bliver forelsket i ham. Jeg har også dårlig selvtillid, hvis det kan spille en rolle. Er ved at rive håret af mig selv af frustration. Jeg har næsten aldrig lyst til at gå i seng med ham mere. Der kan gå måneder. Jeg har overvejet, om jeg ser ham som en ven, men jeg kan ikke forestille mig ikke at kunne putte, nusse og ligge og holde om ham, for det er det aller bedste jeg ved. Jeg tænker også altid over, hvorfor drenge bliver forelsket i piger, og forestiller mig hvordan det er, for at kunne forstå det.
Jeg anstrenger mig virkelig for at få følelser for hankønnet. Jeg fokuserer på alle de gode ting ved min kæreste og synes han kan være helt fantastisk, men jeg får ikke sommerfugle, som jeg gjorde ved fyre, inden jeg fik en kæreste. Kan man godt være forelsket uden sommerfugle i maven? Og kan det være fordi jeg virkelig anstrenger mig i at blive forelsket (også i tilfældige drenge, der går forbi) og anstrenger mig for IKKE at se noget godt i piger, at det modsatte sker?
Kunne også godt tænke mig bare at prøve at være ung, og så først have fundet ham, jeg har nu, når jeg er 25. Vil gerne være sammen med ham, men også prøve at være ung. Synes bare vi har været sammen såååå lang tid nu. Tænker ikke på andet i hverdagen.
Har aldrig haft følelser for en pige og kigger stadig efter flotte drenge. Men får bare nogle gange den der 'forkert' følelse.
Undskyld for det meget lange brev, men har gået med virkelig meget i hovedet, fik ikke engang skrevet alt ned, og har bare gået og ventet på i åbnede igen fra sommerferie. Håber i vil hjælpe mig, og 1000 tak på forhånd!.
L., 17 år

SVAR:
Kære L.
Tak for dit brev til Adamogeva. Det, du skriver, kræver både frimodighed og mod, og jeg er glad for, at du har lyst til at dele dine følelser og tanker med os. Jeg håber, at jeg med mit svar kan hjælpe dig lidt på vej.
Du forklarer, at du har mange tanker, der forvirrer dig, og du ikke ved, hvordan du skal få styr på alle de ting, der rumsterer.
Roderi
Jeg kunne tænke mig at præsentere et billede for dig, som jeg håber, du kan bruge. Forestil dig et værelse, der roder. Det, du har allermest lyst til, er at lukke døren og glemme rodet. Du orker ikke at starte oprydningen, fordi det er for uoverskueligt.
Hvis du i stedet for at fokusere på hele værelset, forsøger at fokusere på de enkelte dele i rummet – en trøje smidt i hjørnet, en bunke papirer på skrivebordet. Hvis du udvælger en ting af gangen og får den på plads, så vil du opdage, at rodet langsomt forsvinder.
Jeg tror, det er væsentligt, at du i din forvirring fokuserer på en ting af gangen – fokuser på de ting, der presser sig mest på. Lad være med et tro, at du kan få styr på det hele på en gang. Så forestiller jeg mig, at du vil opdage, at der langsomt kommer mere struktur og styr på dine tanker og følelser. Det er hårdt arbejde, og det kan være svært at se, hvordan du skal gøre det. Derfor vil jeg forsøge at lede lidt på vej.
Jeg vil tage fat på det, du selv beskriver som mest presserende - dit forhold til din kæreste og dit forhold til din seksualitet.
Tryghed
Mht. din kæreste, så lyder det til, at du stærkt overvejer, om det er tiden at forlade ham. Jeg forestiller mig, at du gør dig mange overvejelser om, hvad I har sammen, hvad I har delt og om det er værd at kæmpe videre for.
Du lyder til, at du er bange for at forlade din kæreste. At du har en frygt for, hvad der skal komme til at ske, hvis I ikke er sammen mere. At forlade en kæreste kan medføre en frygt for at blive alene, en frygt for at skulle starte forfra med en ny person. Du orker måske ikke sorgen over at miste en person, du har lukket ind i dit liv og som kender dig rigtig godt. Du orker måske ikke bruddet og du orker slet ikke at finde en anden.
Du lyder som en person, der har stort behov for tryghed og anerkendelse. Du skriver selv, at du har dårlig selvtillid og i starten gav din kæreste dig trygheden, hvilket du blev fascineret af og lod dig rive med af. At opgive dit forhold betyder, at trygheden forsvinder. Det er usikkert, skræmmende og utrygt, fordi du bliver på egen hånd. Pludselig vil der ikke længere være nogen til at fortælle dig det, du har behov for, når du har behov for det. Ikke desto mindre kan det være den bedste løsning med et brud, fordi du holder jer begge for nar ved at blive i et forhold, hvor følelserne ikke er gengældte.
Kærligheden ændrer sig
Du skriver, at du ikke længere får sommerfugle i maven, når du er sammen med din kæreste. Et forhold kan ikke overleve, hvis det skal klare sig på sommerfugle i maven alene. På et tidspunkt bevæger forelskelsen sig fra forelskelse til at elske, hvor også mod og vilje bliver væsentlige faktorer for at kunne opretholde et stabilt og sundt forhold. Du skal gøre op med dig selv, hvorvidt du elsker og vil være sammen med din kæreste, eller om dine følelser for ham er forsvundet. Jo tættere I har været på hinanden, jo sværere vil du opleve det at tage beslutningen om at gå. I har delt meget og er tætte sammen. Du skal være ærlig over for ham og overfor dig selv. Mærk efter og snak med din kæreste om, hvordan du har det. At sige det højt kan ofte give aflad og skabe klarhed.
Seksualitet
Den anden del af brevet omhandler en fortvivlelse omkring din seksualitet. Du skriver, at du er forvirret over din seksualitet. Her er min erfaring, at det at føle sig tiltrukket af sine veninder ikke nødvendigvis behøver at betyde, at du er homoseksuel. At føle sig tiltrukket af samme køn er meget normalt, der hvor du er i dit liv lige nu. Du er i en periode, hvor du prøver grænser, mærker efter, lærer dig selv at kende og du er også i en periode, hvor du skaber dybe og meget betydningsfulde venskaber.
I de nære venskaber vil jeg tro, at du bliver bekræftet i, at du er god nok som du er. Her bliver du hørt, set og forstået. Når du skriver, om du er til piger, eller om det handler om, at du forstår piger bedre, så tror jeg en mulighed kan være, at det nærmere handler om, at piger forstår dig bedre.
Jeg forestiller mig, at du lige nu står i en svær periode i dit liv, hvor du har et stort behov for at blive hørt, set og bekræftet i dine følelser og oplevelser. I din søgen efter tryghed og anerkendelse oplever du måske, at piger hurtigere opfatter, at der er noget galt, at du har behov deres opmærksomhed i din frustration, sorg eller glæde.
Jeg vil anbefale dig, at mærke efter og undersøge, hvad det er for følelser du har. Find ud af hvad det er for en beundring, du har for piger, hvad er det for behov de opfylder, som din kæreste ikke gør. Du kan også overveje, om grunden til, at du overvejer om du er til piger er, at du ikke kan forestille dig at være sammen med andre drenge end din nuværende kæreste.
Tal om det
Mit bedste råd til dig lige nu er, at du skal sætte ord på alt det, der roder. Tal med en god veninde, skriv et brev, tal med din kæreste. Find et sted, hvor der er plads til, at du kan blive hørt og hav tillid til, at den du sidder overfor vil dig det bedste og kan hjælpe dig.
Læs også artiklerne:
Homoseksuel eller bare anderledes
Hvad er homoseksualitet?
Hvad er jeg værd?
Alt godt.
Stine