Forstår ikke min kristne kæreste - kan I give mig en forklaring?
Hej AOE. Jeg har påbegyndt et forhold med en meget sød kristen pige. Nu er det bare sådan, at jeg ikke selv er kristen (eller religiøs, har dog stærke etiske og filosofiske overvejelser).
Problematikken ligger i, at jeg kan have meget svært ved at forstå mange af den kristne forståelse og regler omkring sex og kærlighed.
Dette skyldes, at jeg selv har andre holdninger, som er meget mere ''løse'' end dem, der gives udtryk for i Kristendommen. For eksempel er sex for mig noget, der er godt i sig selv, så længe alle involverede er enige om betingelserne (selvom jeg medgiver, at det er så meget bedre, når kærlighed er involveret). Samtidigt har jeg det fint med porno og mener ikke, det har gjort skade i forhold til min seksualitet.
Dog er min største forvirring dog omkring ægteskabet og sex, for mig er ægteskabet blot en tradition, en smuk tradition, men ikke noget jeg forbinder med en evig binding mellem to mennesker. Min kæreste ønsker at ''gemme sin jomfrulighed'' til efter et bryllup, hvilket ikke er en mulighed for mit vedkommende, ikke at det har så stor betydning for mig. Vi har talt om det og hun mener godt, hun kan acceptere det, hvis jeg kan vente. Jeg har dog svært ved at forstå hvorfor, i en verden hvor så få kun bliver gift en gang, hvilken forskel gør et bryllup, i sidste ende er bryllupsløftet jo ikke mere gyldigt end et hvert andet løfte, eller misser jeg pointen?
Vi har før snakket om, hvorvidt vi overhovedet hører sammen, men er begge overbeviste. Jeg har personligt ikke noget, der modsiger at være sammen med en kristen og hun accepterer, at jeg ikke er religiøs, da mange af mine værdier (på andre punkter) er meget lig de kristne. Jeg ved dog med mig selv, at jeg har brug for en forklaring omkring alt det med sex, da der for mig ikke er nogen synlig logik i det.
Forvirret, 19 år

SVAR:
Hej ”Forvirret”.
Jeg forstår godt din forvirring. Hvis nogen havde præsenteret mig for de kristne tanker om ægteskab og sex den gang, jeg endnu ikke troede på Gud, var jeg også blevet meget forvirret. For denne tankegang er så modsat den tankegang, vi møder i den danske kultur.
Jeg vil ikke begynde med en masse henvisninger til konkrete steder i Bibelen – det er der andre artikler og svar her på hjemmesiden, der gør. Du kan fx læse dem her:
Sex i Bibelen – på den gode måde
Sex i Bibelen – stærke sager
Ægteskabet og Bibelen
Jeg vil bare kort prøve at ridse pointen op.
Ét kød
Gud skabte os som mænd og kvinder, og hans mening er, at en mand og en kvinde skal blive ”ét kød”. Det vil sige, at de to danner en enhed, der er afgørende for deres liv og af rigtig stor betydning for samfundets liv og for de børn, de eventuelt får den glæde at få. Det ligger Gud meget på sinde, at denne enhed er så dejlig og så stærk som muligt.
Derfor er denne enhed ikke noget, man sådan kan aftale for en tid og så se, om det går. Eller noget, man sådan går og er lidt en gang imellem. Denne enhed skal indgås i fuld offentlighed, hvor de to for Gud og mennesker går ind i denne enhed til ”døden jer skiller”. Derfor er et bryllup ikke bare en ceremoni, og der behøver hverken være fest eller kage eller hvid kjole – men det drejer sig om, at de tos forhold bygger på viljen til, at vores kærlighed og samliv skal vare resten af vores liv!
Tryghed
Det gir en enorm tryghed: Om de to lige har ”succes” i sengen eller i hverdagens fordeling af opgaver eller i alt andet eller ej – så holder de sammen og finder en løsning! Og ingen af de to behøver være jaloux – for den anden har i og med vielsen givet afkald på at ville interessere sig for andre mht sex, forelskelse osv. Den sande kærlighed både kræver og giver, at man kun elsker den anden – og ikke andre, heller ikke som et sidespring eller en julefrokost, der løber lidt over gevind og ender på en sofa i et kontor.
Jeg har selv den glæde at have nydt et sådant ægteskab i over 25 år.
Der skal satses
Selvfølgelig er der fristelser, der skal bekæmpes; selvfølgelig er der perioder, hvor kærligheden ikke føles så stærk osv. – men hvor er det utrolig rigt at dele hele sit liv med den eneste ene, og de dybder, og den fortrolighed og den slidstærke kærlighed, det giver! Og jeg bliver ikke misundelig, når de af vore venner og bekendte, der ikke deler vores kristne syn på ægteskab og sex, fortæller om alle de frustrationer og den ensomhed og de smerter skilsmisser, utroskab og et liv i løse forhold kan give. Ikke at det altid ender galt – men desværre ender det ofte galt, det viser alle statistikker i Danmark jo også. Det går ud over de implicerede og deres børn og hele samfundet – for et samfund uden mange stabile kernefamilier bliver ustabilt, selv om jeg godt ved, det ikke er politisk korrekt at skrive den slags.
”Jamen, vi kan jo kun love, at blive sammen til ‘kærligheden os skiller’,” siger mange, og mener dermed, at man jo kun skal blive sammen, så længe man oplever, at man elsker hinanden. Og hvem kan love det? Nej, desværre kan kærligheden blive kold. Derfor er det en af de allervigtigste ting for ethvert ægtepar at dyrke kærligheden, dvs. at sætte tid og energi af til at pleje forholdet og uddybe det. Ægte kærlighed består ikke kun af følelser, men i høj grad af vilje: Vi to VIL det her – koste, hvad det vil. Kærligheden siger ikke: ”Hvis jeg ikke længere synes, jeg får nok ud af dette forhold, skrider jeg!” men: ”I dette forhold ønsker jeg at give så meget godt som muligt til den anden!”
Sex
Det at blive ”et kød” er meget mere end at have sex sammen – men det er også at have sex sammen. Altså har man ikke sex med nogen, før man har fundet den eneste ene og er så sikker på det, at man bliver gift. Det, synes jeg, er ganske logisk: Hvis man går ind for ”ét kød”-modellen, må det være en logisk konsekvens, at sex kun hører til i netop denne enhed.
At mænd og kvinder i almindelighed kan få nogle behagelige følelser ved at dyrke sex sammen, modsiger ikke dette. Der er så meget af det gode, Gud har skabt, der kan bruges forkert og opleves godt, så hvorfor ikke også sex?
Pointen
Pointen og logikken er altså, at sex er en underafdeling af det at være ”ét kød”: Sex skal være med til at styrke og bevare kærligheden mellem de to, der er blevet et ægte par, der vil holde sammen hele livet. Og derfor skal man giftes, og derfor skal man vente med sex, til man er et ægte par.
Du kan læse mere i vores artikler Vejen til god sex og Værd at vente på.
P.S.
Jeg skal jo ikke blande mig i noget, jeg ikke er spurgt om at blande mig i – men hvis I to var kommet og havde bedt om en snak med mig, ville jeg slutte med at sige noget i retning af: ”I siger, at I begge er sikre på, at det skal være jer to. Jeg må sige ærligt, at jeg er dybt bekymret for, om det kan gå for jer, hvis I ser så forskelligt på så afgørende ting. Hvad tænker I om det?”
Jeg vil gerne udfordre jer til at læse de her tekster sammen:
Den eneste ene
Er det ønsketænkning eller Guds plan ?
Tro og livssyn
Venlig hilsen
Sprint