Forsinket menstruation – kan jeg være gravid?
Hej. Jeg er gået 10 dage over tid og haft fire negative test. Jeg ønsker ikke graviditet, så min kæreste er ikke kommet direkte oppe i mig.
Jeg er nu på 4. dag med pletblødning, men dog kun når jeg har været ude at tisse. Jeg er bekymret for, om jeg evt. er gravid og vil gerne finde ud af det hurtigt, da vores liv ikke egner sig til at få flere børn pt.
Jeg har været på diverse ting: p-piller og spiral osv. osv., men intet har jeg kunnet tåle og desværre heller ikke kondomer.
Kan jeg være gravid, eller hvad kan det skyldes? Normalt har jeg regelmæssig mens.
Mvh S, 27 år

SVAR:
Kære S
Tak for dit spørgsmål om, hvad det kan skyldes, at du ikke har fået din menstruation. Det kan være, du har fået dit svar, mens du har ventet på dette – enten ved at du har fået menstruation, eller din graviditetstest viser positiv – men for overskuelighedens skyld vil jeg ridse op, hvilke årsager der kan være til, at man ikke får sin menstruation på det forventede tidspunkt.
Menstruationer kan blive forsinket uden gennemskuelig grund
Menstruationen reguleres af hormoner, og det er et fint og let påvirkeligt system. Den kan altså godt blive forsinket uden nogen årsag, som kan forklares. Det kan være, du har været stresset? Kvinder, der dyrker rigtig meget sport eller spiser for lidt, kan også få uregelmæssig menstruation. Men uanset hvad oplever mange kvinder det fra tid til anden, og hvis det kun sker en enkelt gang, er der ikke grund til at være bekymret. Hvis det bliver et tilbagevendende fænomen, så den i flere måneder er uregelmæssig, er det en god idé at skrive ned, hvornår du har haft menstruation og søge læge. Det er ikke sikkert, at lægen kan finde en forklaring, men i nogle tilfælde kan årsagen være en sygdom i de organer, der producerer hormoner, og det er en god idé at blive tjekket.
Menstruationer kan udeblive på grund af graviditet
Som du ved, kan menstruationen udeblive på grund af graviditet. Hvis man er gravid, vil en graviditetstest som regel vise positiv omkring det tidspunkt, hvor du plejer at få menstruation. Det er ikke altid, den viser positiv lige på dagen, men den vil som regel have vist positiv 10 dage efter forventet menstruation. Man kan godt være gravid, selv om der kommer pletblødning eller menstruationslignende blødning – lidt af slimhinden fra livmoderen kan blive udstødt, selv om der er et æg, der har sat sig fast. En graviditetstest vil vise positiv, hvis man er gravid, uanset om der er blødning eller ej.
Pletblødninger
Pletblødning er en lidt bred betegnelse for al slags blødning igennem skeden, der ikke er menstruation – fx det, du oplever i disse dage – men det kan også være blødning efter sex eller uforklarlig blødning på andre tidspunkter. Pletblødning kan skyldes celleforandringer i livmoderhalsen, og hvis du ikke for nylig har fået lavet et celleskrab hos lægen, er det en rigtig god idé at få det gjort. Celleforandringer kan udvikle sig til kræft, så pletblødninger skal tages alvorligt.
Bløder det kun, når du tisser?
Mener du, at det kun er så lille en mængde pletblødning, at det kommer på toiletpapiret, når du har tisset, og ikke ellers løber ud – eller er der blod i urinen? Hvis der er blod i urinen, skal du få det undersøgt hos lægen.
Prævention
Jeg ved ikke helt, hvad du mener, når du siger, at din kæreste ikke er kommet direkte op i dig. Trækker han sig ud lige inden, han får udløsning? Er han kommet, mens penis befandt sig yderst i skeden? Eller noget helt andet? Under alle omstændigheder vil jeg opfordre jer kraftigt til at finde en bedre form for prævention! Det er ikke holdbart at skulle gå med en konstant bekymring for at blive gravid, og hvis I ikke ønsker flere børn, er I nødt til at være ansvarlige. Jeg kan forstå, at du har forsøgt forskellige ting, som har passet dårligt til dig, men overvej det lige én gang til.
Hvad mener du med, du ikke kunne tåle forskellige former for prævention? Bivirkninger er trælse – men nogle er efter min mening mindre alvorlige end at risikere uønsket graviditet. Tal med lægen om det. Måske kan han/hun anbefale et andet præparat, end dem du har prøvet. Der findes en del forskellige typer. Nogle bivirkninger aftager over tid. Og ellers er barrieremetoder ganske udmærkede. Har du prøvet kondomer uden latex? De kan købes relativt billigt på nettet. Irritation efter brug af kondom kan nogle gange mindskes, hvis man husker at tisse og skyller godt med vand efter samleje. Eller har du overvejet pessar? Hvis du ikke er gravid lige nu, så benyt chancen til hurtigt at finde en bedre præventionsform. Du kan læse mere i vores artikel Prævention – hvordan beskytter vi os mod graviditet?
Hvis du er gravid
Hvis testen har vist positiv, så sidder du sikkert med nogle rigtig svære følelser lige nu. Du siger, at jeres liv ikke egner sig til flere børn p.t., og jeg tolker det, som at du vil vælge en abort. Jeg ved intet om, hvordan jeres liv er, og hvad der får dig til at sige så sikkert, at I ikke kan tage vare på endnu et barn, men jeg vil opfordre dig til at overveje sagen meget nøje. En abort er ikke nogen nem løsning, selv om det er relativt ukompliceret at få den udført, og man tænker, at alt så er, som det var før. Det er det ikke. Følelsesmæssigt er det ikke spor nemt for rigtig mange kvinder, og for nogle har aborten konsekvenser mange år frem. Den nemme løsning bliver et valg, man fortryder. Du virker ikke afvisende over for, at I på et tidspunkt kunne tænke jer flere børn. Men selv om du bliver gravid igen om nogle år, så får I ikke det her barn, som lige nu er ved at udvikle sig og vokse under dit maveskind.
Derfor overvej det nøje. Er der ting i jeres liv lige nu, der kan sættes på standby til fordel for det barn, I venter? Kan I indrette jeres liv/økonomi/bolig/hverdag lidt anderledes? Er der nogle, I kan inddrage og få hjælp fra, så udfordringen ikke bliver så stor? Måske er det tiden at investere tid og kærlighed i jeres parforhold, så I bedre kan støtte, forstå, hjælpe og glædes over hinanden? Så virker opgaven måske mere overskuelig. En uplanlagt graviditet er altid en stor omvæltning, og jeg vil ikke tegne et rosenrødt billede, for det kræver bestemt noget at blive forældre til endnu et barn. Men samtidig er det også en kilde til utrolig stor glæde at have børn, og mange gange finder man ud af, at de problemer og bekymringer, man har, løser sig hen ad vejen.
Hjemmesiden abortlinien.dk er målrettet gravide, der overvejer abort. De tilbyder online rådgivning, og man kan på siden finde mange relevante oplysninger om graviditet og økonomiske muligheder i forbindelse med familieforøgelse – fx regler for barselsorlov, muligheder for boligsikring mv. Jeg synes, det er et godt sted at hente oplysninger og få nye input, hvis man overvejer abort. Du kan også læse artiklen Uønsket gravid – hvad gør du?
Jeg håber, mit svar har været til hjælp, og jeg ønsker dig og dine alt det bedste.
Amalie