Forelsket og usikker – hvordan tage det sidste skridt?

Vis spørgsmål

Hej A&E jeg er en dreng på 15 år. Der den her pige i min klasse. Vi er praktisk talt gode venner. Men lige siden starten af mit 9. skoleår, er jeg begyndt at får disse følelser for hende. Dog selvom vi ikke er bedste venner, kender jeg hende ud og ind. Jeg kender hendes grænser og når vi er sammen, hygger vi os rigtig godt.

Det er bare desværre sådan, at jeg ikke helt ved, hvordan jeg skal sige det. Jeg har prøvet at lave nogle aftaler med hende og snakke privat om vores liv osv. Men lige at tage det sidste skridt, er mega svært for mig. Jeg har en delvis fornemmelse af, hvem hun synes om og hvem hun ikke gør. Men jeg ved selvfølgelig ikke, hvad hun synes om mig. Jeg har spurgt til råds hos venner, men de har ikke rigtig givet et konkret svar. Nogle mener, at jeg bare skal sige det lige ud. Men jeg er usikker. Hvad skal jeg gøre? Skal jeg bare sige det som der er eller?

Jeg har håbet på, at I måske kunne hjælpe mig på det sidste skridt?

Mvh.

En meget forelsket J

SVAR:

Kære forelskede J

Tak for dit spørgsmål til brevkassen. Det er rigtig godt, at du skriver ind med det, som du går og tumler med og føler dig usikker på. Jeg håber, jeg kan give dig nogle idéer til, hvordan du kan komme videre.

Forelskelse

Som du sikkert har mærket på dig selv, er forelskelse en fantastisk følelse og samtidig kan den være meget skræmmende. Hvis ens følelser bliver gengældt, kan det nærmest få os til at svæve. Hvis vores følelse ikke bliver gengældt eller vi måske endda oplever, at de bliver afvist, kan det gøre så forfærdeligt ondt indeni.

Det kræver blufærdighed og stor tillid at gå op til en pige og spørge, om hun vil være kærester. Så jeg kan godt forstå, at du er usikker.

Men samtidig skriver du også, at du kender hende rigtig godt, og jeg fornemmer, at I snakker godt sammen om ”private” ting, så det er altså ikke fremmed for dig at være sårbar i hendes nærhed. Det er rigtig godt.

Hvad er det værste der kan ske?

Men at tage det sidste skridt og faktisk sige, at man er meget forelsket og gerne vil være kærester, kan måske alligevel føles som grænseoverskridende.

Hvis du virkelig er forelsket i hende og gerne vil have hende som kæreste, så vil jeg bakke op om det, som dine venner har sagt til dig. Sig det, som det er.

Men samtidig vil jeg sige, at når nu du sidder og læser mit svar og tænker over det, så vil jeg gerne, at du skal spørge dig selv: ”Hvad er det værste der kan ske?”, hvis jeg spørger hende. Du vil sikkert komme frem til, at det værste ville være, at hun sagde ”nej” og at det ville gøre noget ved jeres forhold som nære venner.

For der er selvfølgelig en risiko for, at hun siger ”nej”, når du spørger, men hvis du har gennemtænkt denne situation og hvad du så vil gøre, så er det måske lidt lettere for dig.

Der er altså chance for, at hun siger ja, men der er også risiko for, at hun siger nej, og at det vil gøre noget ved jeres venskab. Det skal du have med i dine overvejelser.

Kæreste/venner?

Jeg vil også gerne udfordre dig til at tænke lidt over, hvorfor det er vigtigt for dig, at have hende som kæreste og ikke ”bare” som den fortrolige ven, jeg fornemmer, hun er. Det er super fedt med venner af begge køn, og jeg fornemmer på dit spørgsmål, at I har et tæt og fortroligt forhold.

Bliver hun din kæreste, og I senere finder ud af, at det ikke går, risikerer du at miste hende som ven. Mange oplever det vanskeligt at forblive venner, efter at de har slået op med hinanden, fordi den ene måske har såret den anden eller det var bare ikke det, som man regnede med. Vil du risikere det med hende?

Jeg håber, du kan finde hjælp i mit svar, selv om jeg også udfordrer dig med nogle spørgsmål til overvejelse. Nu skal du til at vælge, hvad du vil gøre og tage ansvar i forhold til det. Er der noget, du gerne vil have uddybet, er du meget velkommen til at skrive igen.

Alt det bedste til dig,
hilsen Steen