Forelsket – men vil ikke være det. Hvad gør jeg?
Hej, jeg er en dreng på 15 år, der har været igennem lidt af hvert. Min far døde for noget tid siden, jeg er blevet mobbet, mærkelige mennesker har hoppet ind og ud af mit liv. Kort sagt, så er det meste gået totalt skidt.
Men alligevel vil jeg prøve bare at være en normal 15 årig dreng og prøve at leve et sundt og sjovt liv og lukke øjnene for alt dårligt i verden. Det er svært nogle gange, men for det meste går det ok. De fleste af mine venner er piger, drengene har det fint med mig. Jeg skal bare overleve det her skoleår, så er det på efterskole i Jylland og farvel til Sjælland. Intet kan gå galt. Men så skete det her.
Lige som jeg troede, at alting igen var ved at falde på plads, skete dette, der vendte op og ned på mit liv. Inden det skete, var jeg lun på en pige, hun var lun på mig og vi var tæt på at komme sammen. Men så flyttede jeg skole til en skole, der ligger i nærheden og her mødte jeg den her.... dreng.
Og jeg fatter ikke, hvad der skete med mig, men lige pludselig var det bare som om min krop eksploderede. Jeg kunne ikke sove, kunne ikke koncentrere mig i skolen, tabte et par kilo, glemte alt om vennerne for ikke at tale om pigen, jeg kunne lide. Alt sammen, kun på grund af ham. Jeg har næsten ikke talt med ham, han kender knap nok mit navn. Han er bare en helt normal smuk heteroseksuel teenager på 15 år, har normale venner og lever et normalt liv. Hvorfor skulle jeg så gå hen og blive forelsket i ham? Han er jo en dreng!
Jeg kan ikke acceptere mig selv, jeg prøver at lukke tankerne om ham ud af mit hoved, men det kan jeg ikke. Jeg kan ikke tænke på andet end ham. Mine venner og familie ved intet, og det skal de heller ikke. Hvis nogen finder ud af dette, vil jeg dø.
Nu ved jeg godt er I er en flok psykologer der vil sige: "Det er helt normalt, spring ud!" Men det vil jeg ikke. Jeg er en dreng, og drenge kan lide piger og sådan er det. Jeg har det helt Ok med bøsser, de skal have lov til at være her, respekt til jer derude, men jeg skal bare ikke være en af dem. Hvis jeg pludselig bliver bøsse vil jeg miste mine venner, jeg vil ikke kunne få nogen respekt og min familie vil blive flov over mig. Jeg vil bare rejse ud i verden, have en smuk kone og få børn. Det kan jeg jo ikke, hvis jeg er bøsse! Jeg har forelsket mig i en homofobisk dreng, som jeg knap nok kender. Hvad skal jeg gøre? Jeg er i panik.
Mig, 15 år

SVAR:
Kære forvirrede
Tak for dit brev til Adamogeva. Tak for din tillid og åbenhed over for brevkassen. Jeg vil forsøge at møde dig i dine oplevelser i håb om, at du kan få lidt mere afklaring.
Jeg kan forstå på dit brev, at du har oplevet forskellige svære ting i dit liv. Du har mistet din far, du er blevet mobbet og du har haft nogle, som du kalder, ”mærkelige mennesker” inde og ude af dit liv. Jeg kan godt forstå, du kan have en oplevelse af, at det kan være rigtig svært at være dig med de ting du bærer på i rygsækken. Det er en stor sorg at miste sin far og det er rigtig hårdt at have været offer for mobning i løbet af sin skolegang.
Du har forsøgt at lukke øjnene for de ting, der har været svære for dig og du har forsøgt at skabe et godt liv, som du kunne ønske dig det. Det lyder til, at du har gjort det så godt du kunne for at passe rigtig godt på dig selv. Det lyder også til, at du har fået puttet nogle gode ting ind i din hverdag, som har været meningsfulde for dig.
Det er dog ikke altid, at det at lukke øjnene har helt den effekt, man ønsker. Som jeg hører dig, har den seneste oplevelse, du beskriver, været med til at minde dig om det, du tidligere har oplevet i dit liv.
Som jeg forstår dit spørgsmål, handler brevet ikke i så høj grad om de ting, du tidligere har oplevet, men mere om, at du har mødt den her dreng. Jeg kunne derfor tænke mig at tage udgangspunkt i de fornemmelser, du har ift. at have mødt ham, men vil stærkt opfordre dig til at finde en god ven eller et familiemedlem, som du kunne snakke med om dine tidligere oplevelser.
Seksualitet
Du beskriver, at du er i panik, og at du ikke ved, hvad du skal gøre. Jeg kan ikke give dig svar på, hvad du skal gøre, men jeg kan give dig nogle tanker med på vejen om, hvordan du kan forstå det, du står i.
Du er 15 år gammel og i denne alder er det helt normalt, at du kan opleve uklarhed omkring din seksualitet. Det at du føler dig tiltrukket af en anden dreng betyder ikke nødvendigvis, at du er homoseksuel. Det kan også være udtryk for, at han har nogle kvaliteter, som du gerne vil have. Det kan være, at han udviser en særlig omsorg for andre mennesker, at han er særlig dygtigt til bestemte ting mm. Ofte kan dem, vi forelsker os i, nemlig have kvaliteter vi selv søger.
Lær dine følelser at kende
Du fortæller om en stor fascination af ham, en beundring. Du kan ikke få ham ud af tankerne. Beundringen er helt ok. Den fortæller, at du har fantastiske evner til at værdsætte andre og se det gode i andre mennesker.
Du kan måske se din forelskelse som en mulighed for at gå på opdagelse i dine egne følelser, tanker og fornemmelser. Det kan være der er en helt særlig grund til, at du netop bliver fascineret af denne dreng og det kunne være spændende at finde nærmere ud af hvorfor.
Hvad skal jeg gøre?
Vi kan lære at forstå vores følelser og finde ud af, hvad vi vil gøre med dem.
De fleste mennesker oplever på et tidspunkt at blive forelsket eller fascineret af folk af det samme køn, men håndteringen af disse følelser er vidt forskellige. Du kan vælge at følge dine følelser og søge homoseksuel kontakt. Du kan også vælge at se dine følelser som en mulighed for at lære dig selv bedre at kende.
At lære sig selv bedre at kende
Jeg vil anbefale dig at tale med nogen om dine oplevelser. Jeg ved, at du fortæller, at det kan være rigtig svært ift. din familie, og du er bange for, at de ikke vil forstå dig. Det behøver ikke nødvendigvis være nogle af dine nærmeste, men det at du kan få det sagt til nogen kan give dig en oplevelse af, at det er lettende at få sat ord på, hvordan du har det, og det kan være berigende at blive mødt af forståelse i sine følelser. Hvis du går med dine følelser alene, kan du måske komme til at føle dig forkert, mærkelig, anderledes eller ensom, og jeg tror det kunne være rigtig vigtigt for dig at dele dine oplevelser og finde ud af, at andre har det på samme måde som dig.
En anden mulighed er, at du kan forsøge at skrive ned, hvad der fascinerer dig ved denne dreng. Hvilke kvaliteter han har, som du beundrer. Hvad ved hans måde at være på, der tiltrækker dig. Ved at skrive, kan du måske blive klarere på dine egne følelser og ønsker.
En sidste mulighed jeg vil fremhæve kunne være at låne bøger eller læse mere på nettet omkring seksualitet som 15-årig. En større viden om emnet kan måske give mere afklaring om, hvordan du skal forstå dine følelser.
Læs også artiklerne:
Homoseksuel eller bare anderledes
Er jeg mærkelig?
Jeg ønsker dig alt godt.
Venligst Stine