Forelsket, men er hun mon træt af mig?
Hej adamogeva! Jeg har i noget tid været lun på en rigtig sød pige, som jeg selvfølgelig ønsker at finde sammen med. Vi har blandt andet gået på efterskole sammen, og jeg synes, at vi har fået et ret godt venskab. Men nogen gange virker det som om, hun er træt af, at jeg er der. For eksempel har jeg nogen gange svært ved at fange hendes opmærksomhed, når der er en større flok til stede. Det, der er mest aktuelt lige nu, er kommunikation over facebook, siden vi begge er stoppet på efterskolen. Men det virker lidt som om, hun er træt af, at jeg skriver til hende. Hun svarer meget kort og lægger ikke op til nye spørgsmål, så det er mig, der skal holde samtalen i gang.
Jeg er bange for, at jeg måske skubber hende længere væk ved at skrive til hende jævnligt. Hvad skal jeg gøre?
Venlig hilsen
R, 17 år

SVAR:
Kære R
Hun virker ikke interesseret
Du fortæller, at du er blevet forelsket i en pige, som du gik på efterskole sammen med. Du synes, I har et godt venskab med hinanden og du kunne godt tænke dig, at I skulle blive kærester.
Du er i tvivl om, hvordan hun ser på dig, kan jeg forstå. Hun virker ikke til at være specielt interesseret og du fortæller, at det er svært at holde en dialog i gang med hende på Facebook.
”Hvad skal jeg gøre”, spørger du.
Ud fra din beskrivelse af situationen, giver jeg dig ret i, at det godt kunne virke til, at hun ikke er interesseret i dig på den måde, at hun vil være kærester. Man kan jo vende det rundt og spørge: Er der noget, der tyder på, at hun gerne vil være kærester med dig? Umiddelbart ser det ikke sådan ud, tænker jeg. Så ville hun nok være lidt mere engageret i jeres kommunikation.
Spørg direkte og få en afklaring
Så situationen er sandsynligvis den, at du gerne vil mere med hende, end hun vil med dig. Og så vender vi tilbage til dit spørgsmål.
Jeg tror, du har ret i, at der er fare for, at du kommer til at skubbe hende længere væk, når du kontakter hende. Der er også fare for, at du kommer til at sidde fast i et håb om noget, som aldrig kan blive til virkelighed. Overvej med dig selv, om du måske skulle opgive hende, i stedet for at forblive fastlåst i din forelskelse. Der er mange andre søder piger på din alder og hvis du bliver ved med at kigge efter en, som ikke vil kigge i din retning, så kommer du jo ikke rigtig nogen vegne.
Jeg ved, det er rigtig svært at opgive en forelskelse. Derfor er der ikke nogen nem løsning på, hvordan du kan komme videre. Jeg mener, at det i bund og grund handler om, at du skal beslutte dig for, om du vil videre eller du vil holde fast i hende. Måske er du ikke helt klar til at give slip på hende endnu. Alligevel kan du godt tage en beslutning om, at du vil stoppe med at kontakte hende og dermed i første omgang give hende fred. Når du har holdt fast i denne beslutning i nogle uger, vil din forelskelse langsomt tone ud og forsvinde.
En hel enkel og direkte måde at få en afklaring på vil være, simpelthen at spørge hende om, hvordan hun ser på dig. Det kan være hårdt at få at vide, hvis hun ikke ønsker at være kærester med dig. Til gengæld får du en afklaring med det samme. Så slipper du for at pines med ønsker og drømme, som ikke vil slippe dig, fordi du ikke har en afklaring.
Vi får rigtig mange henvendelser vedr. forelskelse. Derfor kunne du måske få lidt ud af at læse, hvad der ellers findes på vores hjemmeside.
Du kunne f.eks. starte her: Jeg er forelsket – kan I hjælpe mig?
Du kan også bruge vores søgefunktion, som jeg har gjort her.
Jeg håber, du finder hjælp i det og ellers er du meget velkommen til at skrive til os igen.
De bedste hilsner fra Benny