Forelsket, jaloux og bange for at blive afvist
Kære adamogeva.
Jeg skriver til jer, fordi jeg virkelig har brug for et godt råd.
I næsten et år har jeg gået rundt og været hemmelig forelsket i en fyr, der er lidt ældre end mig. Jeg har kendt ham i en del år. Vi taler rigtig meget sammen og har faktisk en rigtig god relation. Nogle gange har jeg tænkt, om det bare var beundring, men med tiden har jeg fundet ud af, at jeg virkelig er forelsket. Jeg har ikke turdet at sige til ham, jeg er forelsket i ham, for jeg er bange for, at det vil påvirke vores venskab.
De sidste par måneder har det virkelig virket, som om han også godt kan lide mig. Og det har nogle af mine veninder også sagt. Han har virkelig sendt nogle tydelige signaler ... Jeg ved bare ikke, om han virkelig er interesseret i mig. Det er bare ikke noget, han gør ved alle piger ...
Så er der en anden pige, han snakker og er rigtig meget sammen med. Hver gang, jeg ser dem sammen (som sker tit), får jeg det virkelig dårligt inden i. Jeg bliver virkelig jaloux. Jeg får det dårligt og bliver ved med at tænke på det. Det værste er, at hun godt ved, jeg kan lide ham. Det er, som om jeg lægger mere mærke til de ting, han gør ved hende end de ting, han gør ved mig.
Uanset hvad jeg prøver, kan jeg bare ikke få ham ud af mit hoved. Jeg elsker ham virkelig. Men jeg er bange.
Skal jeg snakke med ham, selv om der er en chance for, at jeg bliver afvist og knust? (Og hvordan skulle jeg så tale med ham?) Hvordan kan jeg komme af med min jalousi? Hvad skal jeg gøre?
Kh. K, 15 år

SVAR:
Kære K
Tak for din mail om jalousi, som jeg vil forsøge at besvare.
Nye følelser
En relation, der ændrer sig er, altid svær. Særligt i et venskab kan der være meget på spil, hvis der pludselig opstår nye følelser. Hvis jeres relation er god, og du har været forelsket i ni måneder, har han nok opdaget, at noget er forandret. Drenge/mænd tænker dog ofte mere konkret end piger/kvinder og ved ofte ikke hvad de skal gøre med hentydninger o.l. Uanset vil det, der er kommet imellem jer, fylde. Du kan ikke pakke det væk, så du kan lige så godt være ærlig over for ham.
Ærlighed
Derfor, hvis du vil bevare jeres relation, kræver det ærlighed. Et venskab på tværs af køn kræver ærlighed og klare grænser. Du skylder ham at være ærlig, så han kan slappe af i relationen med dig. Måske er det også derfor, du bliver jaloux? Fordi du mærker, at han er afslappet med den anden pige?
Du mister intet i værdi ved at være ærlig, uanset hans respons. Du er blevet skabt værdifuld, og intet menneske har ret til at tage det fra dig. Jeg tror på, at Gud ser dig og elsker dig, som du er.
Angst
Jeg kan ikke garantere, hvordan han har det med dig; du bliver nødt til at spørge ham. Også selvom du kan blive såret og knust. Når du passer på dit hjerte og er tro mod dig selv, bliver det ved et nej alligevel lettere at rejse sig op igen.
En idé kan være at se nysgerrigt på angsten: Hvorfor bliver du bange? Hvad kan der ske? Er du bange for at miste anseelse? Blive afvist? Ved at finde ud af, hvad der er på spil, er det oftest nemmere at turde gøre noget, som man synes er svært.
Jalousi
Jalousi opstår ofte i usikkerhed og i angst for at miste noget eller nogen. Det er ikke en logisk konsekvens af kærlighed, men snarere et behov for at kontrollere noget eller nogen. Derfor er det godt, du tager jalousien alvorligt og ønsker at arbejde med den, da den ellers kan spænde ben for dig fremover. Ud over, at jalousi påvirker dit syn på andre og dig selv, fængsler den også de relationer rundt om dig, der er berørt af det.
Bagsiden af jalousi er en følelse af tomhed og følelsen af skam og skyld. For at komme det til livs er du nødt til at tale med et andet menneske, som kan hjælpe dig til at få filtret alle følelserne ud og få dig forholdt til dem.
Hvis du vil læse mere, kan du kigge på artiklen Jalousi og kærestesorg.
Håber mit svar gav mening. Held og lykke fremover.
Kærlig hilsen
Dorthe Sandvad