Forelsket i pige fra udlandet - holder det at blive kærestet?

Vis spørgsmål

Kære adam og eva. Jeg har et problem, som jeg håber, I vil kunne hjælpe mig med...

Det forholder sig sådan, at jeg er forelsket i en pige fra udlandet, vi går på skole sammen, og jeg ved, hun også har følelser overfor mig, da vi snakker enormt godt sammen.

Jeg vil enormt gerne være sammen med hende, men er bange for, at det ikke holder, da hun tager hjem ved skoleårets slutning...

Hvad gør jeg???

Hilsen en dreng, 16 år

SVAR:

Kære dreng på 16

Det lyder rigtig rart og hyggeligt – det er skønt af være forelsket. Men på et tidspunkt så melder tankerne sig, om det nu er fornuftigt og kan lade sig gøre. Disse tanker skal man selvfølgelig tage alvorligt og det vil jeg gerne hjælpe dig med.

Fantastisk at møde ægte kærlighed og forelskelse

Kærlighed og forelskelse er noget af det, som giver os de største oplevelser som mennesker. At have en kæreste kan få én til at føle sig elsket og værdifuld og give en helt grundlæggende tryghed. Men det indebærer selvfølgelig også en risiko for at blive såret, når man kommer tæt på et andet menneske og man kan frygte, at det ikke bliver ved. Det er den frygt, som du giver udtryk for og det er klart, at hvis I ikke bliver kærester, så vil du ikke opleve det store tab at miste din kæreste igen. På den anden side, kan der jo også ske det, at I bliver afklaret med, at der skal være jer to for altid og gør I det, så finder I nok også en løsning på, hvordan I kan være sammen og hvor det skal være

Læs også artiklen: Den eneste ene

Lad ikke frygten afgøre sagen

Jeg forstår godt din bekymring, men jeg vil nu opmuntre dig til at prøve muligheden for at blive kæreste af. For det første, så er der lang tid til skoleårets afslutning. Der er tid til at lære hinanden at kende og finde ud af, om det er noget, som I har lyst til skal udvikle sig og vare ved. Naturligvis kan man i en længere årrække være kæreste med én, hvis man bor i hvert sit land, men i din situation som 16 årig er det lidt at tage sorgerne på forskud, at det ikke skal kunne holde. Måske vil I være kærester resten af skoleåret og i en periode, efter at hun er rejst hjem. Men hvis forholdet ikke kan vare længere end det, så betyder det ikke, at det var forkert, at I blev kærester. I vil sikkert have oplevet rigtig meget godt sammen alligevel.

Hvis hun føler det samme som dig, så vil det vel også være forkert, hvis hun ikke også får muligheden for at få indflydelse på, om I skal være kærester. Så lad ikke frygten holde dig tilbage, men vær åben overfor, hvad fremtiden bringer.

Mvh. Brian Chr.