Forelsket i pige fra facebook - er der håb og hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en dreng på 14 år. Jeg har lige mødt en fantastisk pige over facebook. Vi har skrevet en del sammen, og der gik ikke særlig længe, før jeg blev lidt forelsket i hende, eller faktisk meget. Jeg kan slet ikke falde i søvn om natten, og når jeg endelig gør, er det kun hende, jeg tænker på. Hun har kæmpe betydninger for min hverdag, altså hvis hun skriver noget sødt til mig, betyder det utrolig meget for mig.

Da jeg i dag spurgte, om hun kunne li mig, sagde hun, at hun ikk kendte mig godt nok til at kunne svare, men hun synes, at jeg var ret sød... Men jeg er virkelig bange for, at hun ikke føler det samme for mig, som jeg gør for hende. Kan I ikke hjælpe mig, hvad skal jeg skrive, for at hun begynder sådan rigtigt at kunne li mig?... Jeg lever kun på komplimenter.

Dreng,14 år

SVAR:

Kære Dreng på 14

Tak for dit spørgsmål, som jeg forstår sådan her:

Du er blevet meget forelsket i en pige, som du har skrevet en del sammen med på Facebook, og du kunne godt tænke dig, at hun også blev forelsket i dig. - Hvad skal du gøre, for at hun begynder at kunne lide dig på samme måde?

Det korte – og rigtig irriterende – svar er: Ingenting, andet end at være dig selv ;o) – Vi kan jo ikke spille en anden for at få andre til at blive forelskede i os, for vi ønsker jo, at de bliver forelskede i os, sådan som vi er!

Hun har brug for at lære dig at kende, som du er

Så du skal være dig selv, når du skriver sammen med hende – vis hende hvem du er! Alt det gode, spændende, interessante, sjove og overraskende, som du med garanti indeholder – dét skal du vise hende. Du har jo sagt til hende, at du kan lide hende, så hun kender din dagsorden. Men hun har jo også fortalt dig direkte, at hun ikke kender dig nok til at kunne svare på, om hun er forelsket i dig, så du må gøre, hvad du kan, for at hun lærer dig at kende, som du er.

... og du har brug for at kende hende, som hun er!

Jeg har lyst til at spørge: Hvor sikker er du på, at du kender hende, som hun er? Jeg er selv i tvivl, om Facebook egentlig er stedet, hvor vi møder hinanden, som vi er ... Du kan jo overveje på et tidspunkt at foreslå at ringe sammen, og måske senere at mødes, så I finder ud af hver især, hvem I er – i virkeligheden.

Vær nysgerrig på hvem hun er – og vis respekt

Husk: Hvis hun trækker sig, når hun oplever, du kommer for tæt på, er det vigtigt, at du respekterer det. Det er ikke sikkert, hun siger det direkte, fordi hun er bange for at gøre dig ked af det, så derfor skal du være meget opmærksom på, om hun forsøger at sige til dig, at nu synes hun, du kommer for tæt på. Du kender det sikkert godt fra dig selv - der er ingen, der har lyst til at have en forelsket efter sig, som man ikke kan slippe af med.

Vær parat til at give slip, hvis ikke følelserne er gengældt

Det sidste, du skriver, har jeg lyst til at kommentere på: ”Jeg lever kun på komplimenter.” Sådan er det at være forelsket uden at vide, om det er gengældt: Ens humør svinger op og ned afhængig af hvilke signaler, den anden sender, og man tolker og tolker hele tiden. Den ene dag er man helt oppe i skyerne og den anden dag helt nede i kulkælderen.

Overvej, hvor længe du vil udsætte dig selv for de rutsjeture, og hvornår du skal opgive håbet om en gengældt forelskelse. Lettere sagt end gjort, det ved jeg godt, men ikke desto mindre nødvendigt, hvis hun ikke er interesseret.

Til sidst vil jeg opfordre dig til også at tale med en voksen, som du har tillid til, og som kender dig rigtig godt.

Læs også disse artikler:
Kærestepotentiale… eller en god ven?
Slå koldt vand i blodet
Plusser ved at vente med at få en kæreste
Pigevenner og drengevenner

Jeg håber det bedste for dig. Pas godt på dig selv!

Benjamin Hougaard