Forelsket i min vens kæreste - hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva. Jeg er forelsket i en af mine rigtig gode venners kæreste. Jeg har i længere tid været lidt vild med hende, men har nu indset, at det nok er mere end bare et "crush".

Jeg har det rigtig godt, når jeg er sammen med hende. Vi kan både grine sammen og snakke alvorligt. Jeg er rigtig meget sammen med hende, og det hjælper ikke just på mine følelser for hende.

Jeg har igennem nogen tid nu prøvet at slippe af med disse følelser, ved at prøve at være mindre sammen med hende. Men det er virkelig svært for mig.

Jeg ved simpelthen ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg ville ikke ødelægge vores venskab, ved at fortælle hende eller min ven noget.

Kh. Malthe, 14 år.

SVAR:

Hej Malthe,

1000 tak fordi du tager et emne op, som rigtig mange unge mennesker bøvler med hver dag.

Det at være forelsket er det mest fantastiske! – men hvis den man er forelsket i ikke elsker igen eller er sammen med en anden, så kan det være noget af det mest forfærdelige.

Uskrevne regler til for at beskytte

I verden i dag er det mest normale at tage, hvad man har brug for, kæmpe for det, man allerhelst vil have og gå efter det største stykke kage. Alligevel er der noget, der hedder uskrevne regler. Det er regler, der er med til at sikre, at vi ikke ødelægger for meget for hinanden undervejs.

Vores hjerte er blødt og kender ikke til ret mange af de uskrevne regler, men det gør vores hjerne – det vil sige det: de voksne har lært os. ”Du venter til det bliver din tur og gæsterne først.

Det har du også lært, kan jeg se.

Du slutter med at skrive: ”Jeg vil ikke ødelægge vores venskab, ved at fortælle hende eller min ven noget”.

Vi kan ikke altid få det hjertet begærer

Din samvittighed/din opdragelse fortæller dig, at det vil gøre ondt på et andet menneske, hvis du følger det, dit hjerte gerne vil have, du skal.

Det er rigtig svært. Vi oplever mange gange i livet, at vi har lyst til noget, men at vores fornuft siger. Lad være! Det der er dumt. Der følger en masse konsekvenser med, som du ikke har lyst til at opleve.

Derfor er der også mange unge, der drikker sig fulde, for så bedøver de fornuften, samvittigheden og opdragelsen. Der er ikke længere nogen stemme der siger: ”Nej, tror du det er smart det der? Skulle du ikke hellere lade være?”

Pas godt på dig selv

Hvis du kan have din vens kæreste som din gode ven, og du kan holde ud, at det kun er det, så synes jeg, du skal gøre alt for, at det kan lykkes. I har noget – en fortrolighed og et humoristisk fællesskab. Men hvis det ødelægger dig, fordi du er nødt til at holde noget tilbage, lægge bånd på dig selv overfor hende og overfor din ven, så bliver du nødt til at trække dig lidt væk.

Sæt ikke venskabet over styr

Hun er optaget til anden side nu, og det siger de unge mennesker, jeg har talt med betyder: ”fuldstændig hands off”. Du må ikke sætte et venskab over styr på grund af en kæresteproblematik.

Hvis hun engang ikke er kæreste med ham mere, så er jeg mere large i min holdning. Så er hun fri, så mener jeg ikke at du, af hensyn til at hun engang var kæreste med din ven, skal holde dig tilbage. Det ved jeg, at der er forskellige holdninger til blandt unge mennesker.

Min holdning er: Er man i et forhold holder man sig der, og andre holder sig væk. Er man single har alle ret til at byde ind.

Jeg håber, du kan finde ud af, om du skal kæmpe for venskabet og kan finde glæde og ro i det, eller om du skal trække dig og fylde dit liv og din opmærksomhed med ting og mennesker, der ikke minder om hende, du ikke kan få.

Pas på dig!

Anja