Forelsket i ham eller forelsket i forelskelsen?
Hej Adam og Eva. Tak for denne hjemmeside, hvor man kan komme og få hjælp og lære om følelser, forhold osv.
Jeg er i et lang-distance-forhold med en, jeg mødte gennem et spil. Vi begyndte at snakke meget sammen og vi kom til et tidspunkt, hvor vi begyndte at få følelser for hinanden. Han bor i Holland og er 29, jeg bor i Danmark og er 19.
Aldersforskellen har ikke generet mig. Vi skriver sammen hver dag og kan snakke om mange ting, altså vi er gode venner, hvilket også er vigtigt, når man ikke har den mulighed at ses, men jeg er blevet bekymret for mine følelser, fordi jeg ikke forstår forelskelse.
Jeg oplevede en aften, at mine følelser var stærke og jeg var fristet til at fortælle ham, at jeg elskede ham og så næste morgen får jeg denne følelse af stress, angst og tvivl, hvor det gør ondt i hjertet og jeg føler mig syg. Det er en underlig følelser, men jeg vil prøve at forklare den:
- Jeg føler min forelskelse er væk og det gør mig bange.
- Jeg er forvirret over, hvordan jeg en aften kan føle et og så den næste morgen føler noget andet.
- Når jeg fortæller ham om denne stress, kan jeg føle, at jeg ikke vil lade ham gå, fordi jeg holder af ham og det gør mig kun mere forvirret, for hvorfor føler jeg så, at jeg er ude på dybt vand?
- Jeg bliver ked af det, når han fortæller, jeg er smuk eller noget andet sødt, fordi jeg ikke får de der glædes bølger.
- Er jeg ved at gøre det rigtige? At vælge en mand, der er ti år ældre end mig og bor en times tid med fly væk?
- Hvorfor blev jeg forelsket i ham? Hvad er det ved ham, der fik følelserne frem?
- Er jeg i virkeligheden forelsket i forelskelsen?
VI blev enige om, at tage den med ro og det fik mig egentlig også til at slappe af, så meget at mine følelser ligeså stille kom stærkt tilbage. Men nu igen, en uge senere sker det igen. Jeg får den samme angst og stress følelser. Jeg fortalte det ham igen og han sagde, at jeg tænkte for meget over det hele i stedet for at slappe af. Det kan han nu havde ret i, jeg tænker meget over tingene og det kan nogen gange ende ud i bekymringer. Men jeg ved stadig ikke, hvorfor denne stress, angst, tvivl- følelse kom og hvad jeg kan gøre. Jeg vil virkelig godt forstå, hvad det er, der sket med mig, for jeg har aldrig haft det sådan her før.
Er det mon en angst for at træffe en stor beslutning, der har betydning for ens liv?
På forhånd tak!
Hilsen Den Bekymrede, 19år

SVAR:
Kære bekymrede pige.
Tak for din tillid til Adamogeva, jeg håber, at jeg med mit svar kan hjælpe dig lidt på vej.
Du forklarer, at du har en kæreste fra Holland, der er 10 år ældre end dig. I jeres forhold oplever du, at du ikke ved, hvilke følelser du rent faktisk har for ham, og hvordan du skal håndtere dine modsatrettede oplevelser. Centrale spørgsmål er, om du er forelsket i ham, eller forelsket i forelskelsen, og om den angst du oplever skyldes, at du står overfor en stor beslutning i dit liv ift. om du skal blive eller gå.
Forelskelse og elske
Forelskelse er ikke et nemt emne at tage hul på. Ofte forbindes det med sommerfugle i maven, lykkefølelse og en oplevelse af at flyve på lyserøde skyer. Ofte er det dog sådan, at den store dybdegående forelskelse med sommerfugle i maven ikke er en vedvarende oplevelse, men at forelskelse kommer og går i et forhold. Nogle gange svæver man, andre gange rammes man af hverdagens trummerum.
I et forhold sker der også det, at forelskelsen langsomt overtages af noget dybere og stærkere, nemlig at elske. Forelskelsen kan kigge frem i forholdet hele livet igennem, og er ikke i så høj grad i din egen kontrol, hvor det at elske er noget der langsomt gror frem mellem to mennesker, og som du aktivt vælger til. Dvs. du vælger at elske din partner i medgang og modgang – når det går godt, og når i diskuterer, når forelskelsen rammer som et lyn fra en klar himmel, og når din partner føles langt væk og tvivlen kommer listende.
Jeg tror, det du er ved lige nu, det er at træffe et valg, ift. om du ønsker at bevæge dig længere ind i jeres forhold eller om du skal træde tilbage. Du er for mig at se i gang med at træffe et vigtigt valg ift. om du har lysten, modet og viljen til at fortsætte jeres forhold til trods for afstanden og jeres mulige forskelligheder. Om du er villig til at vælge at arbejde for jeres forhold og fremtid sammen, eller om du er kommet til et punkt i dit liv, hvor du har brug for at give slip. Det er ikke et nemt valg, det ved jeg, men det er nødvendigt for at kunne finde ro i forholdet, - eller finde ro uden forholdet. Som du selv så fint skriver, oplevede du, at efter jeres snak om, hvordan du havde det, fik du ro i en periode og følelserne kom stærkt tilbage. Jeg tror, det er vigtigt, at du træffer et valg, så både du selv om din kæreste ved, hvad I arbejder imod.
Hvad nu?
Det er hårdt arbejde at tage en beslutning. Som du selv forklarer, oplever du at blive bange, at være forvirret, blive stresset, ked af det og glad. Det er et virvar af oplevelser og følelser, der kommer og går, uden du har kontrollen over det.
Du er rigtig god til at reflektere og sætte ord på, hvad du føler. Dette er en stor styrke, som er væsentlig ift. din søgen efter, hvad du skal gøre.
Endvidere er min fornemmelse, at du er god til at sætte ord på, hvordan du har det med din partner. Det er vigtigt i et forhold med åbenhed og ærlighed for at kunne opbygge tillid og respekt til hinanden.
Redskaber
Jeg kunne tænke mig at komme med et par forslag til, hvordan du kan skabe overblik over din situation lige nu.
1. Lav en liste på et stykke papir over, hvad der er rigtig godt ved jeres forhold lige nu. Hvad holder du særligt af, hvad får du rigtig svært ved at undvære. Lav tilsvarende en liste over, hvad der er rigtig svært ved at være i forholdet lige nu. Hvad kunne du ønske var anderledes? Dette kan give dig et bedre indtryk af forholdet og din væren i det.
2. Hvis du har frimodighed til det, synes jeg, du skal dele listen med din partner. Snakke med ham om de gode og mindre gode ting. Dette kan give din partner en bedre forståelse for, hvorfor du gør dig de bekymringer, du gør, og hvad i sammen kan gøre for at imødekomme dem.
Læs også artiklerne:
Kærlighed og forelskelse
Kærlighed i praksis
Jeg ønsker dig alt godt.
De venligste hilsner
Stine