Forelsket i en veninde - hvad skal jeg gøre?
Jeg er en dreng på 13 år (snart 14), som går i 7. Klasse. Jeg har tit tænkt på at skrive et brev herind, men det har taget mig lang tid. Grunden er nok at jeg er lidt genert til det med følelser, og holder dem meget inde i mig selv, hvilket både kan være en fordel og en ulempe.
Jeg skriver herind fordi der er en veninde på 14 år fra klassen, som jeg er helt forelsket i. Vores klasse blev slået sammen med 2 andre, i 4. Klasse. Herefter kom pigen ind i vores klasse, og jeg har kunne lide hende lige siden. Jeg har altid kunne lide hende, men har ikke rigtig vist det på nogen måde.
Her på det seneste, har jeg så været rigtig meget sammen med hende. Jo mere jeg er sammen med hende, jo mere elsker jeg hende. Hun er bare den perfekte for mig.
Hun er ikke en af de vildt populære, men holder sig stadig venner med dem. Hun er rigtig flot i mine øjne, men ikke for alle andres. Elsker når hun griner, og hendes smil er fantastisk.
Jeg har været sammen med hende meget, de sidste par dage, og er blevet rigtig gode venner med hende. Jeg ved/kan mærke på hende, at hun ikke har noget for mig. Jeg har tit tænkt over, hvor meget jeg faktisk ville gøre for at hun blev min kæreste, f.eks. At begynde at træne meget stærkere, da jeg tror, det er det, piger bedre kan lide.
Jeg er ikke selv den populære dreng, men er faktisk ligesom hende, venner med dem alle (de populære, de ikke populære, osv.). Jeg ved at pigerne synes, jeg er en af de pænere drenge i klassen, og også lidt sød. Jeg ved at nogle af pigerne godt vil kunne lide mig, men sådan er det bare ikke med denne her pige.
Jeg fik mig taget sammen til at skrive brevet i dag, af en særlig grund. I dag, legede vi en leg. Hun skulle kysse mig. Jeg fik så mange forskellige følelser i kroppen. Jeg blev så glad inden i, og det var bare det bedste som er sket i mange uger. De andre sagde at det så sødt ud.
Jeg vil helst blive mere end venner med hende, og gøre alt for hende. Dog er mit problem det med et "Nej", og at hun går i min klasse, så det vil ikke blive glemt.
Jeg har tænkt på bare at glemme det hele, og det gik faktisk okay, indtil vi begyndte at blive venner.
Hvad skal jeg gøre?
Håber ikke det blev for langt. :-)
Forelsket, 14 år

SVAR:
Kære forelskede
Dejligt at du tog dig mod til at skrive og det var ikke spor for langt. Det kan uden tvivl være en overvindelse at skrive ind, for hvad er det lige, jeg skal skrive/ikke skal skrive for at få det mest brugbare svar?
Genert og udseende
Jeg ved ikke, hvor meget de to ting fylder for dig, men du nævner dem selv, derfor vil jeg lige kommentere dem, inden jeg kommer til dit egentlige spørgsmål.
At være genert og ikke tale ret meget om sine følelser er helt normalt. Du vil måske opleve, når du får en kæreste, at hun gerne vil have, at du åbner lidt mere op. Det er noget, du kan øve dig i. Samtidig er det OK at være den stille og rolige type, det vigtigste er, at du er dig selv.
Ligesådan tænker jeg også med dit udseende. Du skal være dig selv og ikke ændre på det, fordi du tror, at piger bedre kan lide en trænet krop. Du skriver det egentlig så fint selv, når du beskriver den pige, du er forelsket i: ”Hun er rigtig flot i mine øjne, men ikke for alle andres. Elsker når hun griner, og hendes smil er fantastisk” …. For dig handler det jo ikke om at have en supermodel til kæreste, det er ikke det, du er forelsket i. Udseendet har ofte ikke så stor betydning, som vi selv går og tror, der er mange andre ting, der er vigtigere, så som personlighed og at turde være sig selv.
Venskab eller kærester?
Venskab er noget meget værdifuldt og intimt. Din bedste ven/veninde er, en du deler alt med, en du griner og græder med, en du hjælper og hun hjælper dig. Det kan være vanskeligt at vurdere om et venskab skal blive til mere end det.
Her er lidt flere links du kan læse og tage med i dine overvejelser:
Pigevenner og drengevenner
Gode venner
For at blive mere sikker i dine følelser, tror jeg, det kunne være godt for dig, at I fandt på nogle ting at lave sammen, når I ikke er i skole. Det kunne være at gå hjem sammen efter skole, gå en tur, besøge hinanden og lave lektier sammen eller lytte til musik. Gå på café eller i biografen, se en kamp sammen. Det er godt at finde ud af, hvad I har tilfælles og om I har noget at dele med hinanden. Lær hende at kende alt det du kan, før du tager beslutningen. Sats først og fremmest på et venskab. Hvis du er for genert til at være sammen bare jer to, så invitér nogle flere fra klassen. Du kan også lære en hel masse om jer to, ved at se hvordan I fungerer i et fællesskab.
Forelskelse er en fantastisk følelse
Det er skønt at være forelsket, den følelse. du beskriver. da hun kyssede dig i leg, kan gøre et menneske helt høj. Det er total optur. Samtidig er du meget bevidst om at det, at forelske sig og evt. blive kærester, ikke er uden konsekvenser. Du skal vide. at forelskelse er en følelse. man ikke kan styre, men du kan vælge, hvad du vil gøre ved den. Vil du give den plads eller ej?
Jeg tænker, at det er et spørgsmål, du skal stille dig selv. Måske lave et stykke papir, hvor du opstiller for og imod. Det er rigtigt. at du kan risikere. at hun siger nej, og at det kan være vanskeligt at være i samme klasse, hvis hun siger nej. Det kan også være en udfordring at være kærester i samme klasse, og hvad nu. hvis ikke det går? Alt det skal du overveje. Er du villig til at tage udfordringen op?
Et andet link du måske også kan bruge er:
Forelsket - en fantastisk følelse
Først og fremmest skal du give dig god tid. Det er ikke altid en nem sag at gå fra venner til kærester, og du har ikke travlt, tænker jeg, i kraft af din alder. Prøv og skru lidt ned for forelskelsen og sats på et venskab og se hvor det bringer jer hen.
De kærligste hilsner
Vivian