Forelsket i en pige som er forlovet – hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Jeg har i flere år været forelsket i en et år yngre pige, som desværre hele tiden har været kæreste med en anden. De har været kærester i mange år. Nu er katastrofen sket - hun er blevet forlovet med ham!

Er mit løb nu kørt eller... Har mistet modet til alt - men tænker konstant på hende. Kan ikke holde det ud. Hvad gør jeg?

Vi har været kolleger i et par år, indtil jeg fandt nyt arbejde. Vi er i dag stadig rigtig gode venner og sms'er stort set hver dag til hinanden. Det har vi gjort næsten fra første gang, vi mødtes. Hun betyder alt for mig!

Hjælp!

Tænker, 24 år

SVAR:

Tak for din henvendelse!

At være forelsket i en pige, som man ikke kan få, er hårdt – og tillige håbløst! Det ta´r en masse energi, men giver ikke noget igen, som du kan bruge til noget.

Det er den situation, du er kommet i og som kaster en mørk skygge over dine dage.

Hvad gør du nu?

Jeg ved, at mit svar til dig kan opleves hårdt og ubarmhjertigt. Men jeg er ikke i tvivl om, at det bedste du kan gøre for dig selv er, at du opgiver håbet om, at pigen som du taler om, på et tidspunkt bliver din.

Du ved det godt allerede! Pigen har haft en kæreste i mange år, og nu har de knyttet sig endnu tættere og mere forpligtende til hinanden ved at blive forlovet. Jeg er med på, at det kan være meget hårdt for dig at erkende, at det er sådan virkeligheden er. Hårdt, fordi dine følelser og dit inderste håb stritter imod.

En bevidst beslutning

Jeg vil opfordre dig til, at tage en bevidst beslutning om, at du vil se virkeligheden i øjnene. Også selv om dine følelser for hende i en lang periode vil gøre det besværligt at fastholde beslutningen. Din beslutning er ganske enkelt forudsætningen for, at du kommer godt igennem denne krisetid, og at dit liv kommer ind på et godt og konstruktivt spor.

Skær kraftigt ned for kontakten med pigen

Du skriver, at du har fået et nyt arbejde, så pigen og du ikke længere mødes dagligt på arbejdspladsen. Det er en god ting for dig, for det er en hjælp for dig til, at hun ikke længere skal fylde så meget som hidtil i din hverdag og i dine tanker.

Du skriver, at I stadig er rigtig gode venner og sms´er til hinanden stort set hver dag. Jeg vil opfordre dig til at indstille – eller i hvert fald kraftigt minimere antallet af dine sms´er til hende, og ligeledes opfordre til at lade være med at dyrke jeres venskab – i hvert fald for en lang periode. Et nært venskab med hende og daglige sms´er, vil kun være med til at give næring til dine følelser for hende og til dit urealistiske håb om, at det engang bliver jer to. Det koster simpelthen for meget for dig, at dyrke jeres venskab!

Jeg er med på, at du næsten ikke kan læse disse opfordringer som andet end ufølsomme og hårde. Ikke desto mindre er jeg sikker på, at det er nødvendigt, at du følger dem!

Indstil dig på, at den kommende periode bliver hård for dig. Du har været ”ulykkelig forelsket i så mange år, at du har glemt, at det kan være anderledes. Nu skal du til, at fylde dit liv med andet end tanker om hende og den umulige drøm om, at det engang kan blive jer to. Det vil tage tid.

Bør hun vide, hvorfor du trækker dig?

Pigen vil givetvis undre sig over, hvorfor du trækker dig fra jeres venskab. Måske vil hun også spørge.

Hun har oplevet jeres forhold til hinanden som et godt venskab, som hun sætter stor pris på. Det har du også,- men tillige har du i flere år været forelsket i hende, hvilket hun givetvis ikke ved. Derfor ved hun heller ikke, hvad årsagen er til, at du trækker dig.

Du kender jeres venskab indefra, og kan vurdere om det er bedst, at du fortæller hende, hvad grunden er til, at du trækker dig. Hvis du beslutter dig for, at fortælle hende det, er det måske en god ide, at du gør det, før hun selv spørger, så det er dig, der tager initiativet.

Sats på dine øvrige venskaber og bekendtskaber

Jeg kender ikke noget til dine øvrige relationer, men jeg vil opfordre dig til i den kommende tid, at være endnu mere sammen med dine venner og bekendte – både mænd og kvinder. Dyrk dine venskaber og kontakter.

Hvis du vælger at følge disse råd, vil din forelskelse i pigen i løbet af en tid formindskes og i bedste fald forsvinde. Hvor lang tid, det vil tage, er ikke muligt at sige.

Forfald ikke til selvmedlidenhed

Som sagt vil den kommende periode blive barsk for dig. Det er det altid, når det er nødvendigt at sige farvel til det, som vi gerne vil ha´, men som det er umuligt for os at få. At se et stort tab i øjnene. Men forfald ikke til at få ondt af dig selv. Det er en fare, som det ikke vil være konstruktivt eller godt for dig, at falde for.

Tag i stedet hånd om dig selv og din fremtid ved at tage nogle beslutninger, som på sigt vil være gode for dig.

Flemming H. Møller, præst og psykoterapeut