Forelsket i en jeg ikke har mødt – hvad gør jeg?
Nu sad jeg og så nogle videoer på youtube, og så så jeg en utrolig køn pige, som jeg så fandt navnet på og gik ind og fandt hende på facebook, og så kunne jeg mærke, at jeg bare lige pludselig blev forelsket i hende, det kom bare på 5 minutter, men har valgt ikke at skrive til hende eller noget, for hun bor alt for langt væk, vil helst bare glemme hende, men så gik der 3 dage, og jeg havde stadig ikke glemt hende, så jeg begyndte at ryge hash igen, så jeg ligesom kunne glemme hende. Jeg føler bare, jeg kommet for langt ud i den her skide forelskelse, hvad gør jeg??
D, 15 år

SVAR:
Hej D
Tak for dit spørgsmål.- Godt du spørger nogen til råds, - håber jeg kan hjælpe dig.
Forelsket i én jeg ikke har mødt.
Du skriver, at du blev forelsket i en pige og forelskelsen kom lige i løbet af 5 minutter, da du så hende på youtube. – Jeg kan begynde med at fortælle dig, at det, du har oplevet med så hurtig en forelskelse, er helt normalt. – I teenage-årene kommer og går følelserne lynhurtigt og overraskende. Man kan ikke gøre så meget ved, at de kommer og går, men det, man kan gøre, er at beslutte, hvordan man handler på sine følelser. Det har du vist, at du kan, ved at beslutte dig for, at du ikke vil kontakte hende. Det er rigtig godt. Du skriver, at du synes, hun bor for langt væk og derfor har valgt ikke at skrive til hende. Det er super godt, at du midt i din forelskelse gør brug af din sunde fornuft.
Vil helst glemme
Du skriver, at du helst vil glemme hende og det er ikke lykkedes for dig efter 3 dage. Jeg tænker, at der nok skal lidt længere tid til, inden en forelskelse forsvinder. Forelskelse er, som du sikkert kender det, stærke følelser.
Det, du kan gøre for at få forelskelsen til at forsvinde, er, at du ikke giver forelskelsen næring. F.eks. lader være med at tænke på hende og undgå at se billeder af hende. Når forelskelsen på den måde ikke får næring, så forsvinder den formodentlig lige så stille. Det tager dog for de fleste lidt mere end tre dage. Så jeg vil råde dig til at holde fast i din beslutning om ikke at kontakte hende og ikke tænke på hende. – Det kræver en god portion tålmodighed.
Det vil måske være en hjælp for dig at lave noget mere af det, du kan lide at gøre i din fritid. – F.eks. være sammen med venner, dyrke sport eller hvad der er vigtigt og giver mening for dig. Det kan være med til at adsprede tankerne.
Ryger hash igen
Der er én ting, af det du skriver, som bekymrer mig. Det er, at du skriver, at du ryger hash for at glemme hende.
Jeg kan ikke vide, om du synes, det er et problem, at du ryger hash. – Men jeg fornemmer, i det du skriver, at du er træt af, at du er begyndt at ryge hash igen. Jeg tror også, du er helt klar over, at det er en dårlig måde at løse problemer på. Problemerne forsvinder jo ikke af at ryge. Når man ryger hash, får man oven i købet rigtig mange andre problemer f.eks. i første omgang hjertebanken, hoste, svede og rysteture. Man får sværere ved at orientere sig og ved at styre sine bevægelser. Der følger ofte depressioner eller søvnløshed med. Nogle kommer til at lide af panikanfald eller angst. Dette er de bivirkninger, der kan komme i begyndelsen af, at man ryger hash. Hvis man ryger hash gennem længere tid, kommer der endnu flere ubehagelige symptomer og bivirkninger og det skal jeg ikke komme ind på her.
Mit ønske for dig er, at du søger hjælp til at stoppe med at ryge hash, også selv om det ikke er noget, du gør hver dag.
Søg hjælp
Det kan være svært at stoppe med at ryge hash og derfor vil jeg opfordre dig til at snakke med en voksen, som du har tillid. F.eks. dine forældre eller en lærer. Du kunne også tale med din egen læge om det. Han kan henvise dig til professionel hjælp. Der kan du f.eks. få hjælp til at finde andre løsningsmuligheder, når du er presset eller ked af det, end at dulme dine følelser med hash.
Jeg håber, du har mod og vilje til at stoppe med at ryge hash. Jeg tror, det vil få en rigtig stor betydning for dig og få betydning for, hvordan dit liv vil forme sig fremover.
Jeg vil ønske dig alt muligt godt! – Du er meget velkommen til at skrive igen.
De bedste hilsner
Annette