Forelsket i en anden – hvad gør jeg?
Hej. Jeg har et kæmpe problem. Jeg har været sammen med min kæreste i 2 år nu, og vi flyttede sammen efter 3 mdr. Vi er 2 vidt forskellige mennesker. Vi har absolut ikke de samme meninger og holdninger i livet, men alligevel har vi det sjovt sammen. Vores sexliv har aldrig været særlig vildt, som det plejer at være, når man burde være forelsket, og måske det er problemet, jeg har aldrig følt mig sådan rigtig forelsket i ham.
Før jeg mødte min nuværende kæreste, havde jeg en flirt med en tidligere kollega. Der var jeg rigtig forelsket, og vi havde det fantastisk sammen, men så fordi han har barn og er 7 år ældre end mig, så synes han dengang, jeg var for ung, fordi jeg kun var 21 år. Så han stoppede vores flirt. Så fandt jeg min nuværende kæreste, men jeg har altid tænkt på ham den anden. Jeg drømmer stadig tit om ham, og hver gang, jeg skriver med ham, så kommer alle sommerfuglene i maven frem igen. Det sidste års tid har ham den anden skrevet til mig, at han var dum, over han stoppede vores flirt dengang, og at han rigtig tit tænker mig på, og at han inderligt håber, at vi en dag skal finde sådan rigtig sammen.
Nu er jeg selvfølgelig begyndt at tvivle på mit forhold til min kæreste, fordi ham den anden skriver søde ting til mig hele tiden, og at han ærligt ønsker at få mig som kæreste. Vi har ikke set hinanden i 1½ år, men når jeg tænker på ham næsten dagligt, selvom jeg har en kæreste, så synes jeg selv, det virker helt forkert. Jeg overvejer rigtig meget at ses med ham, for at se, om min forelskelse i ham virkelig er rigtig.
Men samtidig er mig og min kæreste ved at overveje at købe hus sammen, og jeg har endda smidt mine p-piller, så jeg er virkelig i et dilemma. Jeg er rigtig meget tryghedsnarkoman og ved ikke, om det er derfor, jeg bare bliver ved min kæreste, men samtidig kan jeg mærke, at mig og min kæreste nok er alt for forskellige til at få et velfungerende liv sammen i mange år frem. Men jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Skal jeg tage springet og finde sammen med ham, som jeg i virkeligheden tror, er min soulmate, eller skal jeg blive ved min kæreste, som er rigtig sød, men som jeg ikke føler mig tiltrukket af?
Fortabt, 23 år

SVAR:
Kære ”Fortabt” / forelsket i en anden
Det er ikke sært, at du føler dig fortabt over det dilemma, som du står i. Det er en vanskelig situation. Godt at du har besluttet at gøre noget ved det, og derfor har skrevet til Adam og Eva. Hverken du, din kæreste eller den anden kan være tjent med det spil, der er i gang nu, det er uholdbart.
Du slutter med at spørge: ”skal jeg tage springet, og finde sammen med ham, som jeg i virkeligheden tror, er min soulmate, eller skal jeg blive ved min kæreste, som er rigtig sød, men som jeg ikke føler mig tiltrukket af?”
Jeg kan ikke træffe valget for dig, men jeg vil gerne komme med mine tanker, om det, du skriver.
Jeg lægger mærke til nogle ting, som du skriver om din kæreste: "måske det er problemet, jeg har aldrig følt mig sådan rigtig forelsket i ham, og jeg føler mig ikke tiltrukket af ham. "
Sådan tænker du nu, men hvordan var det, da I flyttede sammen??? Var du ikke tiltrukket af ham og forelsket i ham dengang, prøv at tænke efter –
Jeg tror, du var, ellers var du ikke flyttet sammen med ham, vel?
Lavede I nogle aftaler om jeres forhold, inden I flyttede sammen. Når jeg spørger, så er det fordi, ved en vielse i kirken, lover man at elske og ære den anden indtil døden skiller.
Hvis I har lavet en lignende aftale, synes jeg, du skal arbejde med at finde forelskelsen/kærligheden til din kæreste igen.
Forelskelsen ændrer sig
Forelskelse er en dejlig følelse, som kommer af sig selv, den kan pludselig opstå – og fantastisk dejligt når den er gengældt, og begge er frie, så kan der bygges et varmt og nært venskab- / kæresteforhold op.
Over tid blegner forelskelsen og enten opdager man, at forholdet ikke overlever hverdagslivet eller en varig kærlighed kan opstå, men kærlighed skal man arbejde med, den skal plejes og have næring ellers dør den.
Læs mere her: Kærlighed og forelskelse
Kærligheden skal have næring for at blomstre
Kærlighed er også vilje, ikke kun en følelse men også handling: Læg mærke til de ting, som du kan lide/elsker ved din kæreste, og fortæl ham det, (du skriver, at I har det sjovt sammen, og at han er rigtig sød). Så vil du måske mærke forelskelsen flamme op igen, måske ikke lige med det sammen, men efter noget tid.
Det, at I har forskellige holdninger og meninger, kan være rigtig positivt, det kan give anledning til mange spændende samtaler og positive diskussioner, hvor I øger hinandens viden og syn på mange ting.
Jeg vil opfordre dig til at læse: De 5 kærlighedssprog af Cary Champman. I kan måske læse den sammen. Det er nyttig viden for ethvert parforhold.
Læs gerne denne artikel om kærlighed:
Kærlighed i praksis
Det gode sexliv
At jeres sexliv ikke opleves vildt, som du tænker, det burde være, kan være fordi du sammenligner med scener fra amerikanske film, men det er film og ikke virkelighed. I virkeligheden findes der ingen skala for, hvordan et parforholds sexliv skal være. Ønsket er, at I begge har det rart med både hyppighed og intensitet.
Læs også:
Sex og følelser
Vejen til god sex
Dit fokus er et andet sted
Når du skriver med og tænker på en anden, så begynder du at ødelægge forholdet mellem dig og din kæreste.
Du er ham utro i dine tanker, fordi du via sms flirter med en anden og dermed også giver ham plads i dine tanker.
Læs gerne artiklen Utroskab
Din soulmate, som du kalder den anden, er han ikke lidt sløv? Jeg tænker, hvis han virkelig ville have dig, er det så ikke lang tid at nøjes med at skrive sms’er i 1 år?
Aldersforskellen er stadigvæk 7 år, han er over 30 år nu, han småkeder sig måske, når han skal være hjemme for at passe sit barn på 9 år, så er det nemt at sende søde sms’er til en ung pige som dig.
Har du tænkt på, om det i virkeligheden er forelskelsen/ flirten, de søde ord ", du er forelsket i" mere end det er manden selv?
Jeg tænker, du spiller på 2 heste, dvs du satser på 2 forhold på een gang.
Du drømmer om en og forsøger at få hus og barn med din kæreste.
Du er nødt til at vælge side!
Måske ville det være godt for dig at bo alene en tid, for at finde ud af, hvilket liv/fremtid du ønsker, hvilken mand du gerne vil have som far til dine børn, og hvem du vil dele resten af dit liv med.
Find gerne inspiration i disse artikler:
Den eneste ene
Ridderen på den hvide hest
Måske kan du også have glæde af at læse om en anden, der har stået i svære valg:
Skal jeg blive ved kæresten eller gå tilbage til min ex?
Uanset om det bliver en af dem, du har i spil nu eller en helt tredje, så vil du til enhver tid kunne ødelægge dit parforhold ved at nære og pleje en ny forelskelse.
At få tryghed
Du beskriver dig selv, som en tryghedsnarkoman, og planlægger graviditet og huskøb???? Det lyder meget modigt.
Når du har valgt en kæreste, så tag springet og sats 100% på ham – det vil give dig tryghed.
Jeg vil opfordre dig til at vente med at blive gravid, indtil du har besluttet dig for valg af kæreste/mand, det vil give jeres barn en tryg barndom.
Jeg håber, du kan bruge mine overvejelser i din beslutnings proces.
Jeg ønsker dit et godt og trygt liv, med mand, hus og børn.
Kærlig hilsen
Birgit Rahbek