Forelsket i drømmepige - hvordan gør jeg hende til min pige?
Hej, jeg er en dreng på 15 år. Jeg blev forelsket i denne her pige for et år siden, hun er 3 år ældre end mig, og vi mødtes hjemme hos hende, hvor vi var sammen en hel dag. Hun er lige min drømmepige, vi har så meget tilfælles, som hun ikke ved, hun bor i England og jeg i Danmark. Jeg har været forelsket i hende i et år nu, og vi har skrevet nogle gange over facebook.
Jeg har altid lyst til at skrive til hende; men jeg ved ikke hvad, da jeg kun har set hende en gang i mit liv, og vi har ikke noget at skrive om. Jeg er meget kræsen, når det kommer til piger; men ved hende sagde det bare klik, og jeg kan ikke få hende ud af mit hoved, jeg drømmer om hende tit. Jeg glemmer aldrig den dag, jeg så hende, hun var så rar ved mig den ene dag, som ingen andre piger har været før. Jeg krammede hende, inden jeg tog hjem.
Please, giv mig et råd til, hvordan jeg kan gøre hende til min pige.
Hilsen N, 15 år

SVAR:
Kære N
Mange tak for din mail. Jeg vil prøve at komme med nogle idéer til, hvad du kunne prøve. Dog tror jeg, det kan blive svært på grund af afstanden. Samtidig er det vigtigt at være bevidst om, at det jo ikke kun er det, du gør, det drejer sig om.
Hvem er du selv som type?
Det handler også om, hvem du er som type. Hvilken type kæreste er hun til? Den stille og tilbageholdende type? Den sjove og friske type? Udadvendte type? Den tænkende eller den handlende type, en blanding eller måske noget, jeg ikke har nævnt? Hvilken type er du??
Der skal to til et forhold
Det kommer selvfølgelig ikke bag på dig, og det betyder også, at selvom du ville gøre alt rigtigt, så har hun jo også indflydelse på, om I får et kæresteforhold eller et venskab.
Jeg tror, at skal det blive til et kæresteforhold for jer, er det vigtigt at forsøge at opbygge et venskab først. Derfor vil jeg opfordre dig til at forsøge på at opbygge en relation til hende. I jeres situation, hvor I ikke lige kan smutte hen til hinanden og sige hej, og I derigennem får opbygget en relation, er det nødvendigt at gøre det over nettet. Det vil sige, at du må prøve at udbygge dit fællesskab med hende af den vej. Det kan selvfølgelig være en blanding af breve, opkald på tlf., facebook eller en almindelig mail.
Vis interesse for hendes hverdag
Det er vigtigt, hvis du ønsker, det skal blive til noget, at det er dig, der kommer på banen. Et forhold forudsætter som tidligere nævnt en relation. I dit tilfælde er du oppe mod dem, der møder hende i det daglige - hendes venner i England. Derfor er det vigtigt, at du er interesseret i, hvad hun foretager sig. Hvis hun har været til noget, hvordan har det så været? Hvordan går hun og har det? – og meget mere …
Her er det rigtig vigtigt at finde en god balance mellem det, at hun virkelig oplever reel interesse fra din side og så det, at det ikke opleves som interview. Interessen skal være ægte, altså at hun får en oplevelse af, at du har et reelt ønske om at komme til at lære hende bedre at kende. Vide, hvad hun bruger tid på og hvad der har betydning for hende, og ikke at hun får en oplevelse af, at du snager i hendes liv. Det er en balance, som er svær at beskrive, men det er noget, der skal fornemmes i situationen.
Hvis du får en fornemmelse af, at du er gået over stregen, så sig undskyld, og sig, at du ikke ønsker at ... (sig så det, du fornemmer.) Derigennem lærer du hende også bedre at kende.
Fortæl om din egen hverdag
Samtidig er det også super vigtigt, at du giver noget af dig. Når begge parter giver noget af sig selv, er der mulighed for, at der bliver større og større fortrolighed og tillid hinanden imellem. At opbygge fortrolighed og tillid tager tid, og det er nødvendigt at give det den tid, der skal til, for at det skulle kunne lykkes.
At starte et forhold med at skrive sammen, er slet ikke nogen dårlig måde. Det er der mange, der har haft glæde af. Når du skriver til hende, tror jeg, det kunne være rigtig godt at få formidlet – på den måde, som er naturlig for dig – at hun har stor betydning for dig. Det kan være med til at give hende en oplevelse af at blive set og hørt. Du skriver, at du ikke ved, hvad du skal skrive om. Samtidig skriver du, at I har meget tilfælles, som hun ikke ved. Netop det kan være en indgangsvinkel til at komme i gang med at skrive.
Jeg håber, du kan bruge nogle af mine tanker. Måske kan bogen Kærlighedens fem sprog for singler være med til at give inspiration.
Aldersforskellen
Du skriver, hun er 3 år ældre end dig – jeg ved ikke, om du har tænkt over, at det kan have en betydning. 3 år betyder ingenting, hvis du var 25 og hun var 28, men i jeres alder kan det godt betyde noget, da I meget forskellige steder i jeres udvikling. Jeg giver dig lige et par link til svar, der omhandler den problematik:
13 år og forelsket i en pige på 17, hvad gør jeg?
17 år og forelsket i min venindes bror på 14 - hvad gør vi?
Jeg håber, du finder en løsning.
Venlig hilsen
Dennis (og jeg ønsker for dig, at du må få en god jul)