Forelsket i bedste veninde og vil ikke miste hende - kan I hjælpe?

Vis spørgsmål

Hej Adam & Eva. Jeg håber inderligt, at I kan hjælpe mig i denne sag. Jeg har læst Jeres andre artikler og indslag, men føler ikke de giver mig et konkret svar i forhold til lige præcis min situation.

Jeg har en rigtig god veninde, som jeg har kendt igennem snart 7 år. Allerede ved vores første sammenkomst blev vi hurtigt enige om, at vores forhold aldrig skulle udvikle sig til mere end det gode forhold. Og det blev det. Vi har et helt igennem fantastisk forhold til hinanden. Vi fortæller hinanden ALT, vi er der altid for den anden, hvis der er brug for det, vi hjælper hinanden med alt, vi har det sjovt sammen, vi går ture, griner, osv.

Problemet ligger så i, at jeg over den senere tid er begyndt at tænke på min kære veninde på en helt anden måde. Jeg har gået med følelsen i godt og vel 1 år nu, og har ikke ville tage nogle chancer om at fortælle hende, hvad jeg føler, i angst for at miste det gode venskab.

Hun er i mine tanker som det første, når jeg står op, og som det sidste når jeg går i seng. Jeg bliver hurtigt jaloux, når hun snakker med andre drenge. Når vi er sammen, får jeg svedige håndflader, og er helt igennem nervøs for, hvad hun tænker om mig. Endvidere er jeg begyndt at have tanker om, hvordan det må være, at være sammen med hende som kærester og danner gerne billeder af, hvordan vi kunne have det sammen.

Jeg ved bare ikke, hvad jeg skal gøre... Som sagt er jeg bange for at miste et godt venskab. Jeg aner ikke, hvad hun føler og aner ikke, hvordan jeg nogensinde skal finde ud af det.

Hvad gør jeg? Hjææææælp!

Hilsen Den forelsket og fortvivlede, 20 år

SVAR:

Kære "Den forelsket og fortvivlede"

Tak for dit brev. Det er så spændende at have en ven af den modsat køn med alle de forskellige personlighedstræk og væremåder, som spiller ind. Når det er sagt, så kan det også være ret udfordrende, især når den ene part begynder at have andre følelser, som du selv beskriver her. Du skriver, at du igennem det sidste års tid har haft mere kæreste-følelser for din veninde, men at du er bange for at miste det gode venskab, I har nu. Det er meget forståeligt, at du synes, det er svært. Som du ser det nu, har I et fantastisk forhold og du ville ikke risikere at ødelægge det med at fortælle hende om dine rigtige følelser.

Tid til at fortælle

Hvis jeres venskab er så stærk, som du beskriver, så er det vigtig, at du fortæller hende noget nu. Du skriver, at I fortæller hinanden alt, men at du har gået med disse tanker i snart 1 år. Det er tid til at fortælle hende om det, hvis jeres forhold skal blive ved med at vokse som venner eller evt. kærester. Når du fortæller, at du nemt bliver jaloux og sveder i håndfladerne, så er der tegn på, at du ikke er 100% dig selv, når du er sammen med din veninde. Du har en hemmelighed og den er ved at være tung at bære på. Hvis ikke du fortæller hende om dine følelser, vil der være risiko for, at jeres venskab ikke kan blive ved, som det har været alligevel.

Men selvfølgelig er det altid svært at fortælle andre om sine følelser, man føler sig sårbar og usikker i forhold til, hvad den anden tænker. Din fordel er til gengæld, at I kender hinanden så godt allerede og er vant til at dele livet med hinanden. I har allerede en fortrolighed med hinanden, som betyder meget i sådan en situation. Desuden, det at du har tænkt på det i 1 år nu, viser mig, at det ikke bare er nogle impulsive følelser, men noget som kommer fra hjertet og noget, du har overvejet en del.

Man kan aldrig vide, hvordan en anden person ville reagere, men prøv at give hende lidt tid og plads til at tænke over, hvad du fortæller. Det kan være, hun ikke deler dine følelser, og ikke har overvejet at blive mere end venner, men det kunne også være, at hun har haft de samme tanker som dig. Det er vigtig, at du fortæller hende, hvordan du har det og siger lige ud til hende, at du ikke forventer, hun siger noget med det samme, blot at du synes, det var på tide, at du fik det sagt. Det kan godt være, hun gerne vil snakke om det med det samme, men det, at hun ved, du ikke forventer, at hun har tænkt det hele igennem, kan give hende mere ro.

Snak...Face to Face

Jeg vil foreslå, at I finder et tidspunkt, hvor I kan snakke face to face. Du kan forberede din veninde på forhånd, om at du gerne ville snakke med hende om noget, du har tænkte på i noget tid. Så ved hun, at du har noget på hjertet, du gerne vil dele, og at det måske er en mere “alvorlig” snak, end jeres hverdags snik snak. Når I mødes, kan du beskrive dine følelser for hende. Hvor længe du har haft det sådan. Hvorfor du ikke har sagt nogle før. (Det at du er bange for at miste hende som veninde) Hvordan du kunne håbe, at jeres forhold kunne være i fremtiden. Gør det klart, at du ikke forventer, at hun skal have de samme følelser, men at du var nødt til at være ærlig overfor hende.

Gør dig selv nogle grundige overvejelser først

Det er vigtig, at du selv overvejer inden samtalen, hvor vidt du ville kunne forsætte som “bare” venner efter samtalen. Om du ville kunne blev ved med “bare” at være venner med hende, hvis ikke hun har samme følelser som dig. Det er vigtigt, at du overfor hende kan sætte ord på, hvad du håber og forventer. Men husk at give hende tid til at have de samme overvejelser. Tid til at tænke igennem, hvad du har tænkt på i 1 år nu. Giv hende plads, men forsæt med at snakke med hende, som I har gjort hidtil, sådan at hun ikke føler, at du ikke vil hende mere, hvis ikke hun med det samme kan sætte ord på hendes tanker og følelser. Generelt husk at processen kan tage tid, men tålmodigheden er godt givet ud.

Jeg ønsker dig en rigtig god snak, hvor du kan være ærlig og åben.

Mvh

Mary A. Madsen