Forelsket i bedste veninde – hvad skal jeg gøre?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er gået hen og blevet forelsket i min bedste veninde. Min veninde og jeg arbejder sammen, og jeg kan mærke, at jeg på det seneste glæder mig mere og mere til at komme på arbejde hver dag, bare for at jeg kan se hende og snakke med hende. Derudover har vi været i byen sammen for nylig, hvor jeg blev virkelig jaloux, hver gang en anden fyr kom over for at snakke med hende.

Jeg føler mig i en virkelig vanskelig situation. Jeg har lyst til at fortælle hende, at jeg er blevet glad for hende, men jeg ønsker ikke, det ødelægger vores venskab. Jeg føler bare, det er farligt at fortælle hende, at jeg godt kan lide hende, når vi nu arbejder sammen og ser og går op og ned af hinanden hver dag.

Derudover er min veninde nogle år ældre end mig, og jeg er derfor bange for, at hun ikke har lyst til at gå videre på grund af aldersforskellen. Er det muligt for mig at fortælle hende, hvad jeg føler, uden det går udover vores venskab?

Den fortabte mand, 20 år

SVAR:

Hej!

Tak for dit spørgsmål. Hvor er det dejligt for dig, at du er forelsket! Jeg forstår dog også godt dine bekymringer: om det er gengældt, og om aldersforskellen er en hindring.

Tidsperspektiv

Først vil jeg opfordre dig til at tænke over, hvor længe du har kunnet lide hende. Er det en forelskelse, der lige er opstået, eller har du ikke kunnet slippe den over længere tid? Hvis forelskelsen har hængt ved over tid, kan næste skridt være at forestille dig, om du kan se jer blive kærester. Hvis du kan, så er der god grund til at handle på det.

En forsigtig test

Du kan prøve at “teste vandet” ved at lægge op til at mødes med hende i fritiden. Måske foregår der en eller anden aktivitet i nærheden, som er oplagt at invitere hende med til, eller inviter hende i biografen, ud at få en is eller lignende. Forhåbentlig kan lidt tid alene uden for arbejdet give dig et hint, om hun er interesseret i at lære dig bedre at kende.

Du kan læse mere i vores artikel Dating og i vores tema Fra venner til kærester.

Det kan ske

På et tidspunkt kan det blive nødvendigt at sige lige ud, at du er forelsket. Det er svært at forudsige, hvordan det kommer til at påvirke venskabet. Som jeg ser det, kan det ende ud i tre situationer:

  1. Hun er ikke interesseret, så hun trækker sig en smule
  2. Hun er ikke interesseret, men jeres venskab fortsætter som hidtil
  3. Hun er interesseret, og I prøver at finde ud af, om I kan være kærester.

Alle tre udfald er sandsynlige. Jeg forstår, at du tænker, jeres venskab er på spil, hvis hendes følelser ikke er gengældt. Omvendt kan man sige, at du misser chancen for et forhold med hende, hvis hun er interesseret i dig, men du ikke siger noget.

Forelskelse handler om at tage chancer – og chancer betyder, der er noget på spil.

Andre kæmper med det samme som dig. Læs fx dette svar til en anden: Forelsket i bedste veninde og vil ikke miste hende – kan I hjælpe?

Jeg ønsker dig alt det bedste med dine overvejelser og god vind, hvis du ender med at fortælle hende om dine følelser.

Hilsen
Charlotte