Forelsket i 2 piger på én gang – hvad gør jeg?
Hej jeg er en dreng på 13 år, jeg har været lun på en pige fra min klasse i et stykke tid. Jeg snakker meget med hende, og vi kan godt grine sammen. Det lykkedes mig at få fat i hendes nummer, så nu troede jeg, at jeg var tæt nok på hende til at sige, hvad jeg følte, men jeg kunne ikke få mig selv til det. På et tidspunkt blev en fest annonceret, og jeg håbede, at hun ville komme med til festen, så jeg kunne danse med hende. Jeg skrev til hende, men hun svarede, at hun ikke havde lyst til at tage med til festen, pga. at hun ikke kendte så mange af dem, der kom til festen.
Jeg kom til festen med nogle venner og veninder fra min klasse, lidt ærgerlig over, at hun ikke kom.
Da festen havde været i gang i cirka to timer, så jeg en pige, som var rigtig pæn, og jeg fik øjenkontakt med hende et par gange. Jeg besluttede, at jeg ville spørge pigen, om hvad hun hed, hvis jeg fandt et godt tidspunkt.
Det fik jeg ikke gjort...
for da jeg endelig så hende alene, var hun på vej ind i hendes forældres bil for at blive kørt hjem.
Jeg fik aldrig hverken navn, alder eller adresse, og jeg er blevet forelsket i hende, men jeg er stadig lun på pigen fra min klasse
Hvad skal jeg gøre? Jeg kan lide den ene pige på grund af hendes udseende, men kender hende ikke, og alligevel er det hende, jeg bedst kan lide
Jeg kan lide den anden, fordi jeg synes, at hun er sød, men hun er ikke den pæneste, jeg har mødt
Håber at I kan hjælpe
Søren, 13 år

SVAR:
Kære Søren.
Der er da vist godt gang i dig Søren og det er jo helt naturligt for din alder, at pigerne begynder at få betydning på en ny måde. Jeg tror, du vil opleve, at blive forelsket i mange forskellige piger i løbet at de kommende år. Forelskelse er en fantastisk følelse, men du behøver ikke at handle på enhver forelskelse. Nyd den hellere og se om den varer ved. Der er også store fordele ved ikke at forpligte sig overfor en kæreste - har du tænkt på det?
Giv dig god tid
Mit råd til dig er: Tag det helt roligt, du når det nok, eller du når "noget". Spørgsmålet er nemlig mere: Hvad er det, du skal/vil nå, eller hvem er det, du skal/vil nå!
Du fortæller om en pige fra klassen, du har fået et godt øje til. Jeg går ud fra, at det er en pige, du har flere års kendskab til, eller i hvert fald har daglig omgang med, og dermed mulighed for at lære bedre at kende. Det er et rigtig godt udgangspunkt for evt. at blive kærester engang.
Den anden pige, som du tilfældig har mødt til en fest......... Hun så godt ud....og.....! .Hvad kan du bruge det til? Bliver du selv valgt til eller fra, pga. dit udseende?
Et kæresteforhold som alene bygger på, om man ser godt ud eller ej, vil ikke holde ret længe. Så vil man straks kassere det, man har til fordel for noget, der ser endnu pænere ud, det tror jeg ikke, du selv ville ønske Søren.
Er det ikke et grundlæggende ønske, der er indlagt i alle mennesker: "At blive elsket, som den vi er indeni, og ikke pga. ens ydre"? Hvad så den dag du ikke er 13 år, 18 år eller 23 år mere? Det er altid bedst at kende den person, du ønsker at være kærester med, så giv jer tid til at lærer hinanden at kende, inden I skal være kærester.
Læs også svar til andre, som er blevet forelskede. Her er nogle eksempler og du kan selv finde flere:
Er det tegn på, at han synes om mig?
Hvad skal jeg stille op med min forelskelse?
Gode venskaber er værd at satse på
Gode venskaber som teenager er vigtige, der kan man dele meninger med hinanden, kæreste sorger og meget andet, som er med til at udvikle en´ som menneske. Du skriver, at du bedst kan li´ hende, du mødte til festen, fordi hun er pæn! Så er mit spørgsmål til dig: Hvordan kan du bedst li´ noget, du ikke kender?
Hvilke værdier betyder noget for dig?
Det kunne være, at du skulle gøre dig nogle konkrete overvejelser over, hvilke værdier du sætter pris på hos et andet menneske. Skriv det ned, se det, sorter`, overvej de værdier, du finder frem til. Glæd dig over den dag, du så møder en pige, der har disse for dig, værdifulde egenskaber. Du har forhåbentlig det længste liv foran dig, og håber det må blive godt for dig.
Læs evt. lidt her på siden om det at være på vej til at blive voksen:
Barn eller voksen
Hvem er jeg?
Er der nogen der kan li mig?
Pubertet en ekstrem forvandling
Gode venner
Pigevenner og drengevenner
Hilsen Jytte Haven Nørgård Familieplejer