Forelsket - bliver det aldrig til noget?
Hej Adam og Eva! Jeg er lidt stødt ind i et problem! Jeg er blevet så vildt forelsket i en pige fra min klasse. Det har stået på i knap halvandet år, og så for omkring et år siden, begyndte vi også at skrive sammen i vores fritid. Vi begyndte også at snakke ud over den smule snak i skolen om skoleting, men vi har aldrig været sammen ud over skole.
I skolen har jeg så det problem, at jeg har virkelig svært ved at snakke med hende, når alle vennerne er der! Hun er så sød, og hun ved vidst godt, at jeg kan li' hende. Mit problem er så, at jeg er bange for, at det ikke bliver til noget, og jeg er hunde ræd for, om hun skulle finde en anden!
Jeg håber, der er en, som kan hjælpe mig, med hvad jeg kan gøre for at være mere sammen, og få hende til at forstå, hvor meget jeg elsker hende!
Dreng, 15 år

SVAR:
Kære dreng
Tak, for din åbenhed. Jeg kender dig jo ikke, men jeg læser, at du er genert, når det kommer til at vise dine følelser offentligt? Det kan også være vanskeligt at vise sine følelser overfor en klassekammerat, som du måske har gået i klasse med siden børnehaven? Måske er det vanskeligt at forestille sig, hvordan de andre fra klassen vil reagere, hvis du viste denne pige dine følelser, så andre også ser det?
Spring ud i det også selvom der er en risiko
Det første, jeg tænker, er, at I må kende hinanden rimelig godt efterhånden, så jeg har lyst til at opfordre dig til at springe ud i det. Måske starte med at mødes efter skoletid et sted, hvor i begge kan føle jer trygge, fx på en café eller i kan gå en tur (i hvert fald et sted, hvor klassekammeraterne ikke lige dukker op).
Jeg er klar over, at det i sig selv kræver mod, men jeg tror også, at du har brug for at tage et skridt nærmere venskab og kærester end bare at være "klassekammerater, der skriver sammen".
Hun har ikke afvist dig
Jeg tror helt sikkert, at hun godt ved, at du kan lide hende, nu skal du så finde ud af, om det er gengældt, hun virker i hvert fald ikke afvisende. I har jo skrevet rigtig lang tid, det kan du godt lægge noget i, tror jeg, måske venter hun i virkeligheden bare på, at du tager initiativ.
Dine klassekammerater har med stor sandsynlighed også nogle fornemmelser omkring jer to, selvom du ikke mærker dem.
Genert og forelsket
Når det så er sagt, ved jeg godt, at din generthed og usikkerhed lige nu bremser dig i at gøre noget som helst. Der er ikke noget forkert i at være genert, mange kæmper med det samme som dig. Prøv evt. selv at søg på adamogeva.dk og skriv ordet "genert" under "hurtig søgning". Måske kan du hente inspiration i andres spørgsmål og svar lige netop omkring det.
Jeg har fundet lidt forskellige links her på sitet, som jeg tror, du vil kunne bruge:
Hvordan kan jeg vide om han virkelig godt kan lide mig?
Forelsket - en fantastisk følelse
Gode venner
Pigevenner og drengevenner
Venner - vær dig selv
Hvis du tror, det er nemmere for dig evt. at tage det her i små bider, så synes jeg, du skal satse på at få et venskab op at køre med hende. Et venskab som I kan være stolte af og ikke pinlige eller generte ved at andre ser. Kan I få et venskab op at køre og synliggøre det, så er den tryghed og tillid, der skal til for at tage næste skridt i højere grad tilstede. Det vigtigste af alt er, at du har dig selv med i det og trods din bekymring for, at hun finder en anden, ikke går hurtigere frem, end at du selv kan følge med til det.
Håber du får læst nogle af ovenstående links, for jeg tror, du kan finde hjælp og inspiration der og så skriv endelig igen, hvis du ikke synes, jeg har forstået dig eller der er noget andet, du gerne vil spørge om.
Med kærlig hilsen
Vivian Heintze Dahl